Virovitičko-podravska županija projektom „Budi STEMpatičan!“ prva je u Hrvatskoj izradila jedinstveni model za prepoznavanje, identifikaciju i rad s darovitim učenicima u STEM području. Riječ je o učenicima s afinitetima i sposobnostima za edukaciju u području znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike. U suradnji s Institutom Ivo Pilar tijekom 16 mjeseci provedbe projekta radili su s učenicima, učiteljima, stručnim suradnicima i ravnateljima te kreirali model koji će moći koristiti sve škole u Hrvatskoj.
Ovim projektom VPŽ je omogućila poboljšavanje razvoja potencijala darovitih učenika te njihovo rano prepoznavanje u odgojno-obrazovnim ustanovama, čime će im se moći pristupiti individualno te osigurati obrazovanje koje odgovara njihovim sklonostima, sposobnostima i interesima.
Uz Županiju, kao nositelja projekta, u njemu je kao partner sudjelovalo 14 osnovnih i 7 srednjih škola kojima je Županija osnivač. Projekt vrijedan 926 tisuća kuna napisala je županijska Razvojna agencija VIDRA u suradnji sa županijskim Upravnim odjelom za prosvjetu, kulturu, šport i tehničku kulturu. U projektu su sudjelovala 23 STEM nadarena učenika.
– Unutar ovoga projekta uspjeli smo po prvi puta u RH odraditi jedan veliki posao vezan uz STEM područje i STEM darovitost. Uspjeli smo izraditi model, smjernice i priručnike kojima će odgojno-obrazovni djelatnici moći prepoznati takve učenike i vjerujem da ćemo u budućnosti moći očekivati da se ova praksa iz VPŽ proširi i na cjelokupni obrazovni sustav u Hrvatskoj – rekao je Josip Burušić znanstvenik s Instituta Ivo Pilar te dodao kako je važan aspekt projekta bio osposobljavanje i jačanje kapaciteta učitelja.
– Oni su prošli kroz velik broj sati radionica iz tri različita područja. Bili su vrlo angažirani, zainteresirani i posvećeni. Vjerujem da će sada i oni, a i mi s njima, moći raditi s drugim učiteljima, odnosno s drugim školama – dodao je J. Burušić.
U sklopu projekta održani su brojni kampovi i radionice za učenike osnovnih i srednjih škola. Tako su učenici imali priliku sastavljati robote, natjecati se s njima u obavljanju različitih zadataka, programirati učiti prirodoslovne predmete na potpuno drugačiji i zanimljiv način. Radionice „Atomske jezgre, svuda oko nas”, „Struja bez dinosaura”, „Muče me plinovi” i „Voćna struja” približili su prečesto „dosadne“ predmete učenicima te one s afinitetom prema STEM području dodatno potaknuli i zainteresirali za daljnje usavršavanje i nastavak školovanja u ovom području. Važan dio projekta su bile i radionice profesionalnog usmjeravanja. Osim toga, sudionici projekta, u sklopu studijskog putovanja u Beč, posjetili su Centar za darovitu djecu s ciljem razmjene iskustva, uspostave suradnje, stvaranje prilika za daljnje zajedničke projekte kako bi se usvojili dobri primjeri prakse.
– Smatram da će ovo naše pitanje imati odgovor za sve one koji će dalje primjenjivati naš model identifikacije. Mi smo kroz projekt identificirali učenike koji imaju određene potencijale, međutim kroz profesionalno usmjeravanje, koje je također sastavnica ovog našeg projekta, ćemo znati na koji način te potencijale najbolje iskoristiti. Ono što sada možemo ponuditi drugim sredinama je to da na temelju našeg modela imaju razrađenu analizu cijelog sustava, ali i primjenu tog sustava u konkretnim sadržajima, odnosno područjima – rekla je županijska pročelnica Upravnog odjela za prosvjetu, kulturu, šport i tehničku kulturu Vesna Šerepac dodavši kako su kroz projekt obuhvatili sve dionike u sustavu: učenike, učitelje, stručne suradnike i ravnatelje.
– Ovo je jedan od 11 projekata na području RH, ali jedini koji obuhvaća kompletni sustav, znači i osnovne i srednje škole. Nastojali smo dati mogućnost svima iz sustava, ali isto tako ćemo znati iskoristiti sve ono što smo u sustavu radili, a ovaj model će nam biti i platforma za daljnji rad na našem centru izvrsnosti koji nam je u sljedećoj kategoriji rada – istaknula je pročelnica Šerepac.
Zadovoljstvo uspješno provedenim projektom iskazao je i župan Igor Andrović naglasivši kako je ovo samo jedan od projekata kroz koje županija ulaže u obrazovanje.
– Cilj je bio ojačati kapacitete odgojno-obrazovnih djelatnika za prepoznavanje i identificiranje potencijalno darovitih učenika te pristupanje s razvijenim modelom rada prilagođenim potrebama darovitih učenika. Ovaj projekt pružio je nov i moderan pristup obrazovanju i njegovo približavanje onima kojima i služi, a to su učenici, roditelji i sama zajednica. Projekt ima i veliki značaj za poslodavce jer će, vjerujem, ovakav princip rada pomoći smanjiti nesrazmjer ponude i potražnje na tržištu rada – zaključio je župan Andrović. (www.icv.hr, ml)