Analizom prometnih nesreća biciklista u Republici Hrvatskoj utvrđeno je da su biciklisti, uz pješake, najugroženija skupina sudionika u prometu. Stoga su policijski službenici za prevenciju, Ureda načelnika, Policijske uprave osječko-baranjske u suradnji s Pravnim fakultetom u Osijeku osmislili anketu na temu “Biciklisti i promet”.
Cilj ove ankete je poboljšanje stanja sigurnosti u cestovnom prometu u kojem često stradavaju biciklisti, a dosadašnje rezultate ankete na današnjoj (24. kolovoza) konferenciji za novinare iznijela je policijska službenica za prevenciju u Uredu načelnika Eleonora Matić.
– U anketi je sudjelovalo 69,6 posto zaposlenih osoba i 19,9 posto studenata. Od ukupno anketiranih njih 89,5 ima položen vozački ispit, a 10,5 ne posjeduje. Najvažniji razlog vožnje biciklom su zdravlje i rekreacija, a potom ekonomski razlozi i dobrobit za okoliš. Biciklom se za vožnju u školu ili na posao 4 do 5 puta tjedno koristi 17, 6 posto ispitanika, a od 1 do 3 puta tjedno, 13,1 posto na području cijele Osječko-baranjske županije. Da su imali informalnu ili neformalnu edukaciju za sigurnu i pravilnu vožnju biciklom prije polaganja vozačkog ispita odgovorilo je 31,5 posto, a da nisu 62,5 posto. To je podatak u ovim privremenim rezultatima koji nas upućuje na nastavak provođenja našeg projekta “Biciklirajmo biciklističkom”, te pokazuje kako edukacije trebamo provoditi već u ranijoj dobi, odnosno u osnovnim školama- istaknula je Matić.
Dodala je i kako biciklisti smatraju da su vozači osobnih automobila većinom obzirni prema njima, dok gotovo 50 posto pješaka nema razumijevanja prema biciklistima.
Za sigurnu i ugodnu vožnju, prema rezultatima ankete, biciklisti smatraju da bi trebalo bolje označiti biciklističke staze, da bi trebalo biti veće razumijevanje i tolerancija svih sudionika u prometu, te da je potrebna edukacija o pravilima i propisima.
Upravo su u drugom dijelu konferencije u fokusu bio novi Zakon o sigurnosti prometa na cestama, s obzirom da na biciklističke staze ili trake dolazi nova skupina vozila koju smije voziti samo jedna osoba, jačine elektomotora 0,6 kW, te ne smije razvijati veću brzinu od 25 kilometara na sat.
Oni se također kao i biciklisti kreću stazama ili trakama, a ukoliko ih nema, smiju voziti po pješačkim stazama, ali brzinom čovječjeg hoda od 5 kilometara na sat. Iznimno se mogu voziti županijskim, nerazvrstanim i lokalnim cestama gdje je ograničena brzina do 50 kilometara na sat, samo ukoliko nema nikakvih drugih staza ili traka. Na svim ostalim dijelovima nije im dozvoljeno kretanje kolnikom.
I biciklisti i vozači osobnih prijevoznih sredstava moraju koristiti zaštitne kacige, ali za bicikliste je to do 16 godine starosti dok vozači osobnih prijevoznih sredstava moraju imati kacige bez obzira na dobnu skupinu. Pri smanjenoj vidljivosti i noću, i jedni i drugi moraju imati reflektirajuće prsluke.
-Prema novom Zakonu o sigurnosti prometa, za osobna prijevozna sredstva koja se brže kreću u pješačkim zonama, odnosno kada se kreću na županijskim cestama kada im to nije znakom dozvoljeno, propisana je kazna od 1000 kuna.
Biciklisti i vozači osobnih prijevoznih sredstava kada dolaze do obilježenog biciklističkog prijelaza mogu nastaviti vožnju, ali se prethodno moraju uvjeriti u udaljenost vozila. Drugim riječima ukoliko je vozilo preblizu dužni su propustiti vozilo. Također na pješačkom prijelazu moraju sići i gurajući bicikl prijeći preko prijelaza- napomenula je Matić.
Istaknula je još kako po novom Zakonu o sigurnosti prometa na cestama za vozače osobnih prijevoznih sredstava do 14. godine zabranjeno je upravljati tim prijevoznim sredstvima, a posebice je naglasila da vozači bicikala i osobnih prijevoznih sredstava ne upravljaju pod utjecajem droga, lijekova na koje ih liječnici upozore da mogu utjecati na sigurno upravljanje vozilima ili pod utjecajem alkohola. Propisana novčana kazna je 500 kuna.
(www.icv.hr, tj, Foto: T. Jovanović)