Đurđevački slikar Pero Topljak Petrina (75) zasigurno je naš najveći slikar naivne umjetnosti, a u šali zna reći da je to zbog toga što je i jedini koji je svoje umijeće naslijedio izravno iz poznate hlebinske slikarske škole. Posjetili smo ga u obiteljskoj kući u ulici Đure Basaričeka u Đurđevcu, gdje nam je naš domaćin ljubazno ispričao više o umjetnosti koju prenosi na platna i u čiju sredinu uvijek stavlja – čovjeka.

Podsjetio je kako se naivna ili izvorna umjetnost pojavila u Hlebinama početkom trećeg desetljeća prošlog stoljeća. Potekla je iz slikarske škole koju je osnovao Krsto Hegedušić zajedno s tamošnjim žiteljima Josipom Generalićem i Franjom Mrazom. Ubrzo je stekla ne samo hrvatsku nego i svjetsku slavu, kaže P. Topljak, dodajući kako nakon 2. svjetskog rata Generalić postaje središnja ličnost hlebinske škole koja podučava većinu predstavnika druge generacije, kojoj pripadaju slikari Mijo Kovačić, Ivan Večenaj, Dragan Gaži, Franjo Filipović, Martin Mehkek i nezaobilazni Ivan Lacković Croata.

-Naivna umjetnost svoju je ekspanziju doživjela šezdesetih i sedamdesetih godina,  no kako su odlazile starije generacije, tako je sve više i više padala u zaborav – prisjeća se Petrina, majstor slikarske kompozicije i ponajbolji crtač među podravskim naivnim umjetnicima kojega je u svijet likovnosti uveo slikar i kipar Ivan Tomerlin.

Prve poduke dao mu je slikar Krsto Hegedušić i Ivan Lacković Croata, dok ga je u svijet izložbi uveo poznati hrvatski likovni kritičar Vladimir Crnković.

-Tih, šezdesetih godina prošlog stoljeća, nisam bio svjestan da se radi o nekima od najvećih hrvatskih umjetnika, a rado sam prihvatio njihove savjete i upustio se u naivu. Ubrzo sam shvatio da je to izričaj kojem sam oduvijek težio. Na mojim slikama koje su rađene uglavnom tehnikom ulja na platnu možete vidjeti razna seoska sijela, čijanje perja, komušanje kukuruza, svadbe i prošćenja, odnosno detalje života iz podravskog kraja – priča nam naš domaćin.  

ČOVJEK SREDIŠNJA TOČKA

Uz fascinantne detalje vezane uz prirodu i prostor, ono što promatraču posebno padne za oko su izrazi lica ljudi. Potezom kista majstorski je na platno prenesena tuga, sreća, zanos, bol…

-Da, primijetit ćete da je na gotovo svim mojim slikama središnja točka upravo čovjek,  u svojim raznim fazama, odnosno njegov izraz lica koji „opisuje“ cijelu sliku. Na određeni način to je i temelj naivne umjetnosti, u kojoj su se kroz godine mnogi htjeli okušati, ali je ostao samo manji broj autora. Naime, šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog stoljeća naiva je bila jako popularna i od slika se moglo poprilično zaraditi.

No, ako je autoru glavni motiv bila samo prodaja, a ne onaj duh umjetničke naive, on nije uspio opstati. Ljubitelji umjetnosti, promatrači, odmah su uočili razliku i radije su kupovali pravu naivu – ističe ovaj cijenjeni slikar čiji su se radovi našli u mnogim galerijama i privatnim kolekcijama diljem Hrvatske, ali i svijeta.

Njegov dom premali je za sve diplome, priznanja, zahvalnice, monografije, pa i enciklopedije slikarstva u koje je uvršten; Enciklopediju svjetskog naivnog slikarstva, autora Ota Bihalja Merlina, talijansku „Enciklopediju Del-arte”,  Hrvatsku likovnu enciklopediju izdavača Leksikografskog zavoda Miroslav Krleža i Enciklopediju Petra Infelda – Beč.

-Također sam uvršten i u knjigu „Naivci o sebi” autora Nebojše Tomaševića, „Čudo hrvatske naive” autora Ratka Vince, a posebno sam ponosan i na to što me poznati hrvatski povjesničar umjetnosti Grga Gamulin, 1974. godine uvrstio u svoju ediciju „Hlebinska škola” – govori nam naš sugovornik.

Slikanje je njegova velika ljubav od djetinjstva, a iako nije završio formalnu slikarsku školu ni akademiju, njegov rad danas je nadaleko poznat upravo po naivi i životu koji je utkao u svoje slike. Želja mu je tu ljubav prenijeti i na mlađe generacije.

-Sada se drugačije živi, svijet je pun nekih drugih vrijednosti. No, ne opterećujem se toliko. Umjetnost je umjetnost, ali važno je da dolazi iz srca. Nastojim tome podučiti i mlađe generacije, od svoje djece i unučadi, do svih koje zanima likovna umjetnost. Vrata mog ateljea otvorena su i svi su dobrodošli– poručuje ovaj cijenjeni slikar naivac. (www.icv.hr, bs)