Kazalište Virovitica u suradnji s Gradskom knjižnicom i čitaonicom Virovitica jučer (srijeda) je organiziralo promociju i koncertno čitanje knjige nagrađenih dramskih tekstova Marin Držić 2022.
Na promociji i koncertnom čitanju glavnu riječ vodili su moderatorica Marina Mađarević i njen sugovornik Jasen Boko, predsjednik ocjenjivačkog suda Ministarstva kulture i medija RH za dodjelu Nagrade Marin Držić.
Na samom početku sve okupljene pozdravio je Robert Fritz, ravnatelj Gradske knjižnice i čitaonice Virovitica. Fritz je ponajprije čestitao Kazalištu Virovitica na hvalevrijednom jubileju – dvadeset godina Virkasa, a potom se zahvalio studentima Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku i njihovoj profesorici na dolasku u virovitičku knjižnicu. Naime, koncertna čitanja izvedena su u suradnji s Akademijom u Osijeku. Izbor iz prva tri nagrađena teksta izveli su studenti treće godine preddiplomskog studija glume i lutkarstva pod mentorstvom prof. Tatjane Bertok Zupković.
Predsjednik ocjenjivačkog suda za dodjelu Nagrade Marin Držić, Jasen Boko, osvrnuo se na cjelokupni proces iščitavanja i ocjenjivanja najboljih dramskih komada.
– Zanimljiv je to proces. Teško je pročitati 64 teksta, ali užitak je kad naiđete na dobru dramu jer nisu sve prijavljene ujedno i dobre. Tri smo godine odradili u istom sastavu; uz mene, tu su kolegice Doris Šarić Kukuljica, glumica i Martina Petranović, teatrologinja. Zaista odlično surađujemo i sve odluke donesene su jednoglasno. Najbitnija stavka u cijelom procesu jest anonimnost – ma koliko svi mi bili objektivni, vjerojatno bi nečije ime i prezime moglo utjecati na naše odluke. Upravo zbog potpisanog teksta ove je godine jedna osoba i diskvalificirana – objašnjava Boko, dramaturg i dugogodišnji kazališni praktičar.
Boko napominje kako je veliki problem hrvatskih kazališta činjenica da i dalje nema dovoljno dramaturga koji bi pročitali sve te tekstove. Potrebne su kompetentne osobe koje će znati prepoznati dobru dramu; iako danas nema teme koja nije provučena kroz dramu, nije pitanje što je izrečeno, već kako je izrečeno.
– Teme koje dominiraju aktualne su i prepoznatljive u svom vremenu. Česta je tema nasilje u obitelji, femicid, a ove se godine pojavilo i puno “Instagram tekstova”. Drame tretiraju aktualne društvene probleme i mislim da je važno da drama “dobro reagira” na svoje vrijeme – ističe Boko.
Naposljetku, moderatorica Marina Mađarević upitala je ovog dugogodišnjeg kazališnog praktičara tko više piše, žene ili muškarci.
– Žene zaista puno pišu. Prije tri godine dogodilo se da su svih 6 nagrada osvojile žene, što mi je iznimno drago. Ove godine situacija je ujednačena; imamo tri muškarca i tri žene. Ipak, u natječaju za Nagradu Marin Držić zasigurno ne postoji dominacija muškaraca; to je možda jedan od rijetkih sektora gdje su žene ravnopravne, ako ne i bolje. Sve navedeno ima veze i sa senzibilitetom. Suvremena drama je intimnija, a kod nas muškaraca vrijedi nepisano pravilo da nježnost nije “macho”. Naravno, uvijek ima izuzetaka – zaključuje sugovornik.
Prvonagrađena drama “Žena himna” Davora Špišića biografska je drama o Pauli Preradović, hrvatskoj pjesnikinji i književnici, unuci Petra Preradovića, koja je zapamćena kao autorica austrijske himne. Veže se uz sudbinu žene koja je bila ispred svoga vremena i koja je, ne vlastitim odabirom, gurnuta na vjetrometinu burne povijesti od početka 20. stoljeća do kraja 2. svjetskog rata.
Drugu nagradu ravnopravno dijele Edi Matić i Espi Tomičić, s tekstovima “Vulnera urbis, vulnera orbis” (Rane grada, rane svijeta) i “Ples na broju 60”.
Treću nagradu dijele Katja Grcić, Hana Konsa i Ana Maras Harmander, tekstovi Prema podacima: “Druga”, “Ostanak” i “Nemaš samo ti ekskluzivu na patnju”.
Nagradu za dramsko djelo “Marin Držić” Ministarstvo dodjeljuje u svrhu poticanja hrvatskog dramskog i kazališnog stvaralaštva. Svečana dodjela Nagrade “Marin Držić” tradicionalno se održava na otvorenju Festivala hrvatske drame “Marulićevi dani” u Splitu.
(www.icv.hr, dj, foto: D. Jagarinec)