U organizaciji Kazališnog epicentra, nevladine, nepolitičke i neprofitne organizacije koja okuplja hrvatske strukovne udruge posvećene kazalištu za djecu i mlade, te pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture Republike Hrvatske od 17. do 20. rujna u Virovitici je održana Međunarodna konferencija „Nužnost digitalizacije i online povezivanja kazališta za djecu i mlade“.

Iako je prvotno, drugu godinu zaredom, trebala biti održana u okviru Festivala mladog teatra u Balama u Istri, zbog epidemioloških razloga cijeli je festival otkazan, a međunarodna konferencija prebačena je u Viroviticu. Tema konferencije najavljena je još u rujnu prošle godine, a u trenutnoj situaciji uslijed koronavirusa dobila je još više na važnosti.

O nužnosti digitalizaciji i online povezivanja kazališta sudionicima konferencije, među kojima su bili gosti iz Slovenije, Italije, BiH i Srbije, te ravnatelj Kazališta Virovitica Tomislav Pintarić, govorio je kazališni redatelj Samo M. Strelec iz Ptuja. Tijekom zanimljivog trosatnog predavanja Strelec je govorio o informatizaciji i arhivi kazališta općenito te digitalizaciji kazališne građe na primjeru kazališta u Sloveniji, spomenuvši internetsku stranicu slovenskog kazališta SiGledal i internetsku aplikaciju stvorenu u okviru nje kao javni kulturni program informativnih aktivnosti Ministarstva kulture Republike Slovenije – Iphigenia, koji pruža kazalištu suvremenu informativnu potporu za sadržajni program, kao i poslovno praćenje izvedbe od umjetničke vizije preko poslovnih i produkcijskih procesa do arhiviranja i dokumentiranja ostataka kazališne produkcije, odnosno baštine.

IMG 2780

Kako je istaknuo predsjednik Upravnog odbora Kazališnog epicentra i član Upravnog odbora udruge Assitej Miran Hajoš, iako je bilo govora o informatizaciji kazališta općenito, tijekom razgovora i diskusija orijentirali su se prvenstveno na kazalište za djecu i mlade budući da je Kazališni epicentar udruga čiji su osnivači hrvatski centri UNIMA i Assitej.

– Ideja je, naime, olakšati rad kazališta, da sve bude transparentno i pregledno, a s druge strane da web stranica Kazališnog epicentra bude dostupna svima i da se na njoj objavljuje sva arhivska kazališna građa, kako novija, tako i podaci od samih početaka kazališta za djecu i mlade. Jednom riječju da se sve umreži u jednu zajedničku mrežu u kojoj će sudjelovati Slovenija, Italija, Hrvatska, Srbija, BiH, ali i druge zemlje koje se žele priključiti. Nama se u sve to puno jednostavnije uključiti jer Slovenci za to imaju softver čiji je vlasnik Zavod Novi Zato, financiralo ga je Ministarstvo kulture, a mi bismo samo plaćali franšizu. Kako bi se koja zemlja priključila, tako bismo ih svrstali na njihov web i sve bi bilo povezano. U svakom trenutku znali bismo što se i gdje događa u kazalištima za djecu i mlade u svim tim zemljama.

IMG 2653

Zaključak sudionika konferencije je da su sve države specifične i da je zasigurno Kazališni epicentar taj koji bi to vodio za Hrvatsku što se tiče arhivskog dijela, a svako kazalište bi uvidjelo treba li im i onaj drugi dio Iphigenie koji se bavi menadžmentom, praćenjem rada kazališta. Kazališta bi si tako olakšala i dala na transparentnosti i javnoj vidljivosti, što je i te kako bitno jer bi internetska stranica Kazališnog epicentra bila umrežena sa svime, a uz to imala bi i Facebook stranicu, Instagram, Twitter. Tako da bi se sve informacije vrtjele kružno, sve bi bilo dostupno i umreženo. Koristan podatak je da je konferencija snimana i bit će objavljena na internetskoj stranici Kazališnog epicentra tako da će svatko lako moći doći do informacija, postavljati pitanja. Mi se nećemo osvrtati na franšize i cijenu. Za svoj dio Kazališni epicentar će aplicirati prema Ministarstvu kulture i EU fondovima, a svatko kazalište će se direktno dogovarati s vlasnikom toga svega, Zavodom Novi Zato iz Ptuja – istaknuo je Hajoš.

U okviru konferencije sudionici iz Slovenije, Italije, BiH i Srbije uz hrvatske predstavnike imali su priliku razgledati i kulturne znamenitosti Virovitičko-podravske županije. Posjetili su tom prigodom novoobnovljeni dvorac u Suhopolju, Kuriju Janković, crkvu sv. Roka i Gradski muzej, a svečano zatvaranje manifestacije zaključeno je praizvedbom predstave Franza Kafke „U kažnjeničkoj koloniji“ redateljice Vjere Vidov u Kazalištu Virovitica. Riječ je o predstavi koja je nastala u suradnji Teatra Fort Forno iz Bala, Kazališta Virovitica i Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku.

(www.icv.hr, rtk; foto: M. Hajoš)

[g-gallery gid=”606225″]