Osnovna škola “Vladimir Nazor” Virovitica provodi Erasmus+ projekt “Novi pristupi za bolju budućnost” u okviru kojega je učiteljica hrvatskoga jezika Jasenka Kolarić Barač posjetila Palermo na Siciliji i sudjelovala u sedmodnevnom tečaju u organizaciji obrazovne institucije ELA: Erasmus Learning Academy. Tečaj se zove “Metode i strategije poučavanja neformalnog obrazovanja” i održan je u Palermu od 23. do 29. travnja.
Sudionici su došli iz cijele Europe: Jasenka iz Osnovne škole Vladimir Nazor (Hrvatska); Marilin, Leana, Maya i Eva iz škole Merivälja (Estonija); Goran, Marija i Biljana iz OŠ Siniša Janić (Srbija); Ermelinda, Eduardo i Judite iz Agrupamento de Escolas de Oliveira de Frades (Portugal); Ladislava iz ZŠ Hrnčiarska (Slovačka); Eva i Victoria s IES Politécnico Jesús Marín (Španjolska) te Alexandra i Sebastian iz Jörg-Ratgeb-Schule Stuttgart (Njemačka).
Prvog dana tečaja, nakon aktivnosti probijanja leda, sudionici su bili potaknuti da se predstave na „neformalan“ način, s vrlo dobrim rezultatima. Kreativnost je bila naglašena na mnogo načina: kolaži, pjesme, pjesme, igre, dramatizacije… postali su način da puste druge u svoje živote. Glavna tema ovog prvog dana tečaja bila je razlika između formalnog, neformalnog i informalnog obrazovanja.
Drugog dana glavni je cilj bio dublje proniknuti u razumijevanje neformalnog obrazovanja, koristeći Kolbov iskustveni ciklus učenja kao polaznu točku za učenje. Važna količina vremena posvećena je debriefingu što je važan korak koji treba uvesti nakon lekcija i aktivnosti kako bi se pomoglo učenicima da “obrade” iskustvo učenja. NFO su “testirali” sudionici. Nakon postavljanja niza aktivnosti koje se obično koriste u neformalnom obrazovanju, sudionici su imali priliku sami ih isprobati. Sudjelovali su, primjerice, u bojnom brodu znanja i križaljki. Provedene su i mnoge aktivnosti debriefinga.
Treći dan, kroz neke vizualne strategije, objašnjene su glavne karakteristike NFO-a. Zatim se govorilo o još jednoj važnoj temi: biti učitelj i voditelj. Sudionici su bili potaknuti na razmišljanje o ovoj temi dok su izvodili neke NFO aktivnosti u koje su bile uključene i društvene igre.
Četvrtog dana trening se fokusirao na sljedeće teme: teambuilding, grupni rad, članstvo i inkluzija. Tijekom nekoliko aktivnosti sudionici su radili u grupama kako bi postigli teambuilding kao i neke zadane ciljeve. Potom su vodili debatu o tim aktivnostima, njihovim ulogama, a na kraju su pokušali zamisliti kako te aktivnosti primijeniti u svojim učionicama.
Posljednjeg dana tečaja, glavne teme o kojima se govorilo bile su 8Cova teambuildinga i različite vrste ocjenjivanja vezanih uz NFE. Sudionici su dobili određeno vrijeme da razmisle o svim aktivnostima u tjednu i da ih “svrstaju” u kategorije, prema pripadajućoj vrsti ocjenjivanja (primjerice, formativno ili neformativno ocjenjivanje). Također, bili su potaknuti da razmisle o tome koje bi promjene željeli napraviti u svojim metodologijama podučavanja nakon ovog tečaja, s obzirom na neformalno obrazovanje. Kasnije toga dana održana je ceremonija dodjele certifikata, koja je označila kraj tečaja.
Bilo je to obogaćujuće iskustvo za sve. Svakim su se danom trudili naučiti više o NFO-u, hrabro su prihvaćali nove izazove. Što je još važnije, nisu se bojali govoriti i podijeliti svoja razmišljanja. Trenerica Serena je stvorila prikladno okruženje za svakodnevnu razmjenu mišljenja i nastavne prakse, za usporedbu metodologija i strategija koje se koriste u jednoj zemlji s drugom. Sudionici su se povezali na profesionalnoj, ali i na onoj ljudskoj razini te su se na kraju ovog magičnog sicilijanskog tjedna pozdravili, oprostili, pustili koju suzu…, ali i dogovorili neke buduće suradnje, projekte, posjete, susrete.
(www.icv.hr, OŠ V. Nazor)