Mjenjač se može pokvariti iz brojnih razloga, a nekoliko je povezano s greškama u uporabi ili vozačevim greškama. HAK-ov tehnički savjetnik Marin Morava objasnio je za Reviju HAK kako sami možemo skratiti radni vijek mjenjača. Ne pritisnemo li dovoljno snažno kvačilo pri mijenjanju brzina može doći do zvuka koji podsjeća na struganje.
– Ako vam se to dogodilo prvi put vjerojatno se neće štetno odraziti na ispravnost rada mjenjača. Učestalim ponavljanjem ovog događaja moguće je oštetiti sinkroni prsten stupnja prijenosa na kojem se ova radnja često događa. Kod oštećenja sinkronih prstena dolazi do gubitka njihove uloge da izjednače broj okretaja između dva vratila kako bi se lakše i bez smetnje promijenio stupanj prijenosa. Vozač će ovaj problem prilikom promijene stupnja prijenosa osjetiti kao povećanje otpora kod kretanja ručice mjenjača brzina prilikom ubacivanja u brzinu, uz prisutnost mehaničkog krckanja u prijenosniku. Preporuka je s ovim tipom neispravnosti u što kraćem vremenu otići na servis jer mogući su i drugi uzroci koji mogu uzrokovati slične simptome prijenosnika prilikom promijene stupnja prijenosa, kao što su neispravan rad spojke ili loša podešenost spojke.
Svako taktiziranje i čekanje može samo povećati problem.
– Može doći do prisutnosti metalnih strugotina u mjenjačkom ulju koje nastaju neredovitim habanjima prilikom promijene stupnja prijenosa. Ostaci metalnih strugotina štete ležajevima mjenjača i zupčanicima, a u najgorem slučaju moguće je potpuno oštećenje mjenjača te gubitak pogona vozila.
Što se može dogoditi ako pri velikoj brzini vozila prebacimo mjenjač iz, na primjer, 6. stupnja prijenosa u 2. stupanj prijenosa.
– Otvorena je mogućnost izlaska iz maksimalno određenog broja okretaja motora što naravno može biti štetno za mehaniku motora do razine većih mehaničkih oštećenja motora.
(revijahak.hr)