Posljednja parna lokomotiva iz Virovitice je otišla početkom 80-ih godina prošloga stoljeća, a dio njezine posade bio je i Virovitičanin Ivan Pisković. Ovaj 90-godišnjak najstariji je strojovođa parne lokomotive u Hrvatskoj. Svoju karijeru na željeznici započeo je 1953. godine. Kako kaže, izučio je zanat za automehaničara, no nije mogao pronaći posao pa se zaposlio kao pomoćnik ložača parnih lokomotiva.

– Dnevno sam u ložište ubacivao i šest tona ugljena – opisuje nam Ivan svoje početke, dodajući kako je ugljen morao ubacivati u intervalima, 10 do 12 lopata ugljena te puštati vodu kako bi stvorio paru. – Vlak je tada putovao čak 11 sati od Virovitice do Koprivnice pa se taj posao lijepo rasporedio – priča nam Ivan.

MG 6417

Taj je posao radio svakodnevno četiri godine, a onda je odlučio završiti školu za strojovođu. – Voziti parnu lokomotivu težak je posao, vrlo nezahvalan. Odgovoran si za sve gdje god prođeš jer ako netko može spriječiti sudar, onda je to strojovođa – govori nam Ivan, objašnjavajući kako je u tim trenucima izuzetno teško ostati hladne glave, no posao mu je bio predvidjeti moguće nesreće. Osim velike odgovornosti, dodatan teret ovoga posla bila je njegova nepopularnost.

DOBRA MIROVINA

– Bilo je sramotno raditi u parnjači. Tada je bilo moderno voziti automobile, a ti ideš za strojovođu. No, kada sam otišao u mirovinu i kada su vidjeli kolika je moja mirovina, a kolika njihova, e onda su se zamislili – kroz smijeh nam govori Ivan, kojeg i danas stariji sugrađani pozdravljaju uzvikujući: „Ide, puše, stenje i zviždi“. Pred kraj svoje karijere parne lokomotive zamijenio je dizelskima. – To su bile grdosije od 1500 konjskih snaga, a vukle su vagone s 1200 tona tereta – objašnjava Ivan. U mirovinu je otišao u lipnju 1986. godine i danas vrijeme provodi u svojim radionicama u dvorištu. Kako kaže, mogao bi popraviti sve, osim aviona i lokomotive.

DUPLA strojovođa 2

NEKI OD PRIMJERAKA KOJE JE VOZIO DANAS SU U MUZEJIMA 

U svojoj karijeri Ivan Pisković je imao priliku voziti brojne parnjače pa tako i one koje su kao muzejski primjerci izložene na kolodvorima u Virovitici i Zagrebu. Virovitička parna lokomotiva od 1985. godine krasi prostor pored Željezničkog kolodvora. Proizvedena je davne 1942. godine u Slavonskom Brodu. Sa svojih 580 konjskih snaga ne može se mjeriti s dizelskim lokomotivama koje je Ivan vozio, no, kako kaže, parnjače će mu uvijek ostati na posebnom mjestu u srcu.