U zadnja nepuna tri mjeseca ove godine imamo petero smrtno stradalih vozača mopeda i motocikla. Nažalost, to se događa u ovim početnim fazama vožnje. Niti su vozači motocikla istrenirani za tu vožnju, a ni ostali vozači se još nisu navikli na njih pa ta prilagodba najčešće zna biti tragična. Apeliram na sve da dodatno pripaze na svoju vožnju i da prilagode brzinu, upozorava u emisiji Dobro jutro, Hrvatska, Josip Mataija, voditelj Službe za sigurnost cestovnog prometa pri Ministarstvu unutarnjih poslova.
Rizik na cesti predstavlja i određeni broj tehnički neispravnih i neregistriranih motocikala, ali Mataija ističe kako se to ipak dosta promijenilo.
– Ako pogledamo prošlu godinu, koja je bila prilično tragična što se tiče vozača mopeda i motocikala, 64 vozača su smrtno stradala. No, većina tih vozača je bila ispravna. Imali su vozačku dozvolu, kacigu. Ipak, primijetili smo da je podjednak broj smrtno stradalih osoba preko 60 godina, i onih mladih vozača. Rekao bih da motocikl postaje sve popularniji i dostupniji i treba biti oprezan. Netko može cijeli život voziti automobil, ali kad sjednete na dva kotača to je nešto sasvim drugo, pogotovo u starijoj životnoj dobi kad refleksi nisu više kao u mladim danima – napominje.
Posljednjih godina sve veću popularnost dobili su električni romobili, a vezano uz takva vozila u proceduri su i neke izmjene dopune zakona o sigurnosti prometa na cestama.
– Nadamo se da bi uskoro taj zakon trebao stupiti na snagu. Pojavila se nova kategorija vozila koje prije nije bilo, ne samo električni romobili, nego i segveje, monocikle i raznorazne naprave, koje je trebalo svrstati u određenu kategoriju vozila. Mi smo ih svrstali u osobna prijevozna sredstva. To su vozila koja ne smiju biti jača od 0,6 kW i ne smiju imati brzinu veću od 25 km/h. Za njih neće trebati vozačka dozvola. Za one koji mogu voziti većim brzinama, vozači će morati proći proces homologacije – rekao je.
– Morali smo propisati pravila i odredbe tko može upravljati tim vozilima. Kaciga će biti obavezna za sve, a smjet će se kretati biciklističkim stazama i biciklističkim trakama, no, svi znamo da tih traka i staza nema svugdje. Ako iste ne postoje, moći će se kretati nogostupom. Tu će morati biti vrlo oprezni i prilagoditi brzinu uvjetima te paziti na pješake. Ako na određenim dionicama županijskih, lokalnih i nerazvrstanih cesta postoji promet u signalizaciji, uz suglasnost MUP-a, oni će se i na takvim manjim prometnicama moći kretati – istaknuo je Mataija.
Najčešći uzrok prometnih nesreća, ističe Mataija, i dalje je brzina.
– Prošle godine smo zbog brzine imali 40 posto smrtno stradalih osoba. Još uvijek je brzina ključni problem, tako da u postupanju najveću pozornost usmjeravamo na brzinu, ne samo represivno, nego i preventivno. Treba ju prilagoditi i razmisliti o svojoj vožnji . Teško je očekivati da, ako divljate, nitko neće pogriješiti – kaže Mataija.
Dodaje kako s novim zakonom na romobilima, motociklima i mopedima više neće biti dozvoljeno prevoženje drugih osoba, pogotovo djece.
– Najčešće djecu prevoze sami roditelji. Oni bi trebali biti svjesni kolika je to opasnost. I na kratkim relacijama se događaju teške prometne nesreće – zaključuje.
(hrt.hr)