Povećava razinu nasilja i tjeskobe, nasilje čini prihvatljivim, a one koji ga čine ili gledaju desenzibilizira na isto. Potiče djecu na oponašanje opasnih igara iz serije, ima negativan utjecaj na samopouzdanje, a vrijednost života svodi na natjecanje…Rezultat; apatija na patnju  pri masovnim smaknućima i brutalno nasilje.

Te i druge posljedice na mentalno zdravlje navode stručnjaci kao upozorenje roditeljima i djeci koja ovih dana prate novu, drugu sezonu megapopularne južnokorejske serije „Squid Game“, odnosno, kod nas poznatu i kao “Igra lignje.“

Serija puna nasilja i krvi u kojoj odrasli igraju dječje igre do smrti, a kako bi izborili novčanu nagradu i tako pobjegli od „starog života“ tema je razgovora ne samo učenika osnovnih i srednjih škola diljem Hrvatske, već i djece u vrtiću.  

Prva sezona izazvala je diljem svijeta (Švedska, Belgija, Velika Britanija, SAD…, op.a.) velike prijepore zbog vala nasilja koji je uslijedio među osnovnoškolskom populacijom. Sada, u jeku druge sezone, u hrvatskim se učionicama i na hodnicima govori o popularnim likovima iz serije, simbolima poput kruga, trokuta, dječje igre koje oponašaju, sluša se glazba iz serije te pokreću „cool“ izazovi potaknuti serijom.

fotoIzvor: Ilustracija, OŠ Remete

OPONAŠAJU IZAZOVE, NISU SVJESNI OPASNOSTI

Val utjecaja koji je pokrenula serija zabrinjava sve više djelatnika škola, a među onima koji su javno istupile i roditelje upozorile kako serija nikako nije za djecu, pogotovo osnovnoškolsku populaciju, su OŠ Remete u Zagrebu i OŠ Marčana u Istri.

Dvije različite škole – jedna sa oko 700 učenika, druga s nešto više od 170, primijetile su da je među školskom populacijom, i to sve mlađom, Squid Game više od „same serije“. Njih dvije nisu izuzetak – o popularnoj seriji priča se i u velikim matičnim školama u Virovitici, Slatini, Orahovici, kao i u manjim, područnim školama diljem Hrvatske, no ove dvije škole su među rijetkima i javno istupile te zauzele svoj stav o seriji.  

U konkretnom priopćenju za roditelje na stranicama svojih škola rekli su roditeljima zašto smatraju da je ova serija opasna i da ju učenici ne bi smjeli gledati.    

-Primijetili smo da djeca međusobno razgovaraju o seriji “Squid Game”, igraju igre inspirirane radnjom serije, izrađuju elemente za igre kako bi ih mogli oponašati, te koriste izraze i scene koje su preuzeli iz serije. Takvo ponašanje može potaknuti natjecateljsku agresivnost, nerazumijevanje posljedica nasilja i neprimjereno ponašanje prema vršnjacima.

Poučeni iskustvima izazova s TikToka, od kojih su neki posebno opasni, brutalni i dovode do teških ozljeda, pa i smrti, smatramo da na vrijeme moramo upozoriti roditelje na ovu seriju koja kod mladih gledatelja može znatno utjecati na njihovo mentalno zdravlje – ističe Valentina Perić, stručna suradnica pedagoginja u OŠ Remete.

„ČOVJEK JE IGRAČKA, SAM SI JE KRIV“  

Iako serija ima oznaku 15, što znači da je mogu gledati oni stariji od 15 godina (srednjoškolska populacija, op.a.), eksplicitno nasilje, brutalna smaknuća, psihološke igre, izvrnute moralne i ljudske vrijednosti razlog su zbog kojih seriju ne prate ni neki odrasli, s objašnjenjem, da je „previše za njihov želudac“.

fotoIlustracija, Canva

Kako je onda vide prvašići, odnosno osnovci, koji tek počinju izgrađivati sustav vrijednosti, a serija govori kako je nasilje prihvatljivo, kako je u redu zbog igre i novca izdati i članove obitelji ili počiniti nezamislivo „zbog pobjede“?

Vide je kao igru, upozoravaju stručnjaci koji rade s djecom. Čovjek – majka, brat, supružnik, prijatelj sveden je na „igrača“. Ako pogine ili strada i to na brutalan način – sam je kriv. Pristao je na to. A takvo, trivijalizirano i plastično razmišljanje je opasno. 

Naime, prosvjetni djelatnici upozoravaju kako nove generacije učenika već posjeduju smanjenu dozu apatije, sve veću dozu nerazumijevanja, osude, manjak kolegijalnosti i solidarnosti.  Ne treba dolijevati ulje na vatru, dodaju.  

Izazovi na društvenim mrežama, otvorenost sadržaju na platformama za filmove i serije koje roditelji ne kontroliraju, eksplicitan sadržaj koji slučajno ili namjerno djeca vide prilikom korištenja interneta – sve je to velika odgovornost koja leži na leđima roditelja, ali i stručnjaka koji djecu i mlade prvo moraju podučiti kako interpretirati informaciju koju vide i čuju, ali ih i na vrijeme zaštititi od njenih štetnih utjecaja, smatra V. Perić.

fotoIlustracija, Canva

REAGIRATI PRIJE NEGO NASTANE PROBLEM

– Jako je važno da roditelji komuniciraju sa školom, da razgovaramo i zajedno rješavamo probleme jer smo svi ovdje na istoj strani, strani učenika. Svi smo na oprezu zbog TikToka, osobito tzv. Blue Whale izazova, sada sam je Squid Game u fokusu jer je i ta priča među nama. Smatramo da je jako važno raditi na medijskoj pismenosti i roditelja i djece i stvarati kritičko mišljenje jer su djeca više no ikad izložena informacijama i sadržaju koji ne znaju interpretirati. U tome je zadaća svih nas, naučiti ih razlici između onog sadržaja koji je dobar, a koji je za njih opasan – ističe V. Perić.  

Slaže se i Nensi Kaluđerović, ravnateljica OŠ Marčana, koja kaže kako je zadatak škole odmah reagirati na promjene koje uočavaju na hodnicima i učionicama. Iako je danas riječ o seriji, njen se utjecaj već sutra može pretvoriti u nešto drugo.

-Svjedoci smo kako se iz „ničega“ lako može stvoriti „nešto“, ozbiljno i opasno i zato smo, uz pomoć naše stručne službe, apelirali na roditelje da provjere gledaju li djeca seriju, da ih upozore da nije za njihov uzrast i usmjere ih na kvalitetniji sadržaj koji će raditi na njihovom samopouzdanju, sigurnosti i dobrim vrijednostima. Objavili smo upozorenje iza kojeg kao škola stojimo i zamolili sve razrednike da isto proslijede roditeljima, da reagiraju i razgovaraju sa djecom.

Školama je sve teže znati što se nalazi na tzv. „granici bezazlenosti“. Zato reagiramo odmah  – poručuje ravnateljica Kaluđerović.

fotoDetalj iz serije, Canva

 

MORALNE DILEME I EKSPLICITNO NASILJE  

Nakon TikTok izazova, i Squid Game je i u ovoj školi, kao i u drugima u Hrvatskoj, nažalost, našla svoje mjesto i svoje pobornike.

A tu joj mjesto – nije, smatra Nensi Nadarević, stručna suradnica pedagoginja, koja je svakodnevno u kontaktu s djecom. U suradnji s kolegicom Perić iz Zagreba, roditelje javno upozorava što sve serija donosi za jedan mladi um.

 -Zabrinjava nas jer serija sadrži eksplicitno nasilje, psihološki stres, teške moralne dileme i prizore koji mogu izazvati uznemirenost kod mlađih gledatelja. Ove teme nisu samo neprimjerene, već mogu negativno utjecati na emocionalni razvoj, uzrokovati strahove i noćne more te potaknuti neprimjereno ponašanje kod djece – upozorava stručna suradnica, dodajući kako je jako važno da roditelji djeci objasne konkretne posljedice serije.

Neki roditelji možda ni ne znaju da im djeca prate seriju ili preko društvenih mreža gledaju samo isječke iz nje. Zato je važno znati što dijete prati online i uz koje poruke odrasta.

-Za djecu će to možda biti stav: to je samo igra. Ali nije! Koju poruku mogu dobiti iz serije koja kroz igru promiče brutalno nasilje, apatiju i trivijalizira vrijednost života? – pita se N. Nadarević.

Škole su pozvale roditelje da razgovaraju s djecom i da im ograniče pristup sadržajima koji nisu prikladni za njihovu dob.

fotoNa streaming platformama ograničite sadržaj koji nije za djecu, upozoravaju stručnjaci, Canva

GLEDAJTE SERIJU SAMI, BEZ DJECE

Stručne suradnice sugerirale su roditeljima da razmisle da na uređaje koje djeca koriste postave aplikacije za roditeljski nadzor, kako bi spriječili neželjen i opasan sadržaj na koji mogu naići u digitalnom prostoru.

-Ohrabrite djecu na sport, kreativnost, umjetnost, na druženje u živo s prijateljima te se i sami kritički postavite prema sadržaju koji je štetan i za vas i za njih – poručile su stručne suradnice pedagoginje koje su roditelje pozvale i na otvoren razgovor o ovoj i drugim temama.

Ujedno, pozvale su odrasle da svojoj djeci budu uzor.  

-Vi ste ta osoba čije ponašanje promatraju, a vaš odnos prema medijima i nasilnom ponašanju može utjecati na njihovo ponašanje. Svjesni smo da je teže nego ikad biti roditelj i da djeca danas odrastaju u jednom potpuno drugom, digitalnom svijetu koji je odraslima često puta stran, ali dužnost nam je zaštititi ih.

Zato, ako ste već vi kao odrasla osoba počeli gledati seriju i ne možete prestati, činite to sami, ne u njihovoj prisutnosti. Zaključajte profil na medijskim streaming servisima na kojima gledate sadržaj koji nije na djecu i zaštitite ih od filmova i serija koje neće razumjeti, od poruka koje su opasne i koje im štete. Ako vi to ne učinite, tko će?  – apeliraju stručnjaci koji rade s djecom.

(icv.hr, mlo)