Od jeftinijeg ulaza u muzej do povoljnije vožnje željeznicom, kao i niz drugih pogodnosti moći će uživati roditelji uz pomoć virtualne Dječje kartice, pohvalnog projekta koji pokreće Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku, a u Hrvatskoj starta u travnju sljedeće godine. Zamišljen kao projekt pomoći svakoj obitelji u Hrvatskoj, neovisno o broju djece, pozitivno je odjeknuo u javnosti, pa smo tim povodom telefonski razgovarali s Ivicom Bošnjakom, državnim tajnikom u nadležnom Ministarstvu, kako bismo više saznali što obitelji točno mogu očekivati od Dječje kartice.
Dječju karticu moći će koristiti svaka obitelj koja ima dijete. Koliko je to točno obitelji na području Hrvatske?
Prema zadnjem popisu, u Hrvatskoj imamo 867.680 obitelji s djecom, od toga pola njih ima jedno dijete, odnosno 435.192 obitelji, 319.658 dvoje, 87.228 troje, dok je 18.474 obitelji s četvero djece. Smisao je da obitelji koje imaju veći broj djece ostvaruju i veće popuste, kako kroz javne usluge, tako i kroz set privatnih partnera koji će se uključiti u praćenje ove akcije.
Potpora za svaku obitelj s djetetom svojevrsni je iskorak u Europi, gdje su slične potpore potaknute inicijativama isključivo na lokalnim ili privatnim razinama i najčešće za više djece u obitelji. Što očekujete od hrvatskog primjera?
Ako uzmemo primjer Njemačke i Švedske, ondje postoje pojedine inicijative koje nemaju nacionalni karakter, nego djeluju na razini određenih udruga ili na lokalnoj razini. I u Hrvatskoj postoji mali broj udruga koji je također započeo sa sličnom promocijom i mi pozdravljamo rad svake udruge koja radi za obitelj i za djecu. No, s virtualnom Dječjom karticom sada ipak govorimo o nacionalnom pristupu jer je pitanje pozitivnog odnosa prema obitelji i prema demografiji u Hrvatskoj prepoznato kao nacionalno pitanje. Zato će pogodnosti moći koristiti i ona obitelj koja ima jedno dijete. Vjerujemo da će to kao jedna novost i u Europi predstavljati jedinstven pristup, a koji će i druge zemlje slijediti.
Kako će se roditelji moći prijaviti za Dječju karticu i hoće li ona podrazumijevati članarinu, odnosno hoće li roditelji imati kakav trošak registracije na ovu uslugu?
Ne, virtualna Dječja kartica u potpunosti je za korisnike, roditelje i skrbnike besplatna. Cilj je da se toj usluzi pristupi putem sustava e-Građani, provede registracija i potom se jednostavno koristi te kasnije putem mobitela ostvaruju određene pogodnosti i popusti. Za one roditelje koji nemaju pristup internetu ili sustavu e-Građani, pri postupku registracije pomagat će djelatnici nadležnog Centra za socijalnu skrb te će oni imati i plastičnu karticu koju mogu koristiti.
O kojim je točno pogodnostima riječ, odnosno, za što će sve roditelji/skrbnici moći koristiti Dječju karticu?
Projekt je još u fazi razrade i trebao bi krenuti u travnju iduće godine, no mi smo rano započeli s upoznavanjem javnosti o onome što slijedi jer mislimo da je bitno senzibilizirati javnost, ali i potencijalne pružatelje usluga da se uključe u ovaj projekt. Smisao je da krenemo prvo s javnim uslugama, kao što su željeznički prijevoz, nacionalni parkovi, muzeji, kazališta, sportska društva, dakle sve ono što ima karakter javne usluge, a onda da se paralelno uključuju i privatni pružatelji usluga ili prodaju određene proizvode, tj. davatelja popusta. Cilj nam je uključiti što više partnera, kako bi se u lepezi pogodnosti pronašli svi oni izdatci koje obitelj mjesečno izdvaja za djecu, od kupovine namirnica do slobodnih aktivnosti i da sve pogodnosti osjete na konkretnim uštedama. Pritom mislimo na partnere na svim razinama, od nacionalnih do privatnika i obrtnika.
Hoće li u tom slučaju i režije, odnosno troškovi energenata, za koje obiteljima ponekad odlazi i trećina plaće, također biti ‘na popustu’?
Nismo mislili na režije kada govorimo o popustima, ali gradovi koji naplaćuju komunalne naknade već su dali određene pogodnosti obiteljima i zato vjerujemo da će se u ovo pitanje uključiti i lokalna samouprava. Radi se o novom sustavu koji bi trebali prepoznati svi pružatelji usluga, pa vjerujem kako će svi željeti dati svoj doprinos ovom projektu. Uz nacionalnu kampanju, pozvat ćemo i gradove i općine da se priključe projektu digitalne Dječje kartice upravo kroz povoljnije cijene komunalnih usluga za obitelji s većim brojem djece. Vjerujemo da će ova inicijativa biti prepoznata, radi se o promjeni društvene svijesti i brizi za obitelj kako bi obitelji s djecom i osobito većim brojem djece prepoznale da društvo u cjelini brine o njihovim potrebama.
Kakve su prve povratne informacije i ima li zainteresiranih partnera?
Da, zainteresiranih ima, ali još nećemo u javnost s konkretnim podatcima dok ne završimo ovu, prvu fazu projekta. Zadovoljni smo što možemo reći da sve više raste briga poslodavaca o svojim zaposlenicima s djecom. Zato vjerujemo da će ova inicijativa biti prepoznata i u privatnom sektoru te da će se s vremenom uključiti sve veći broj partnera, a kojima će sudjelovanje u projektu značiti i bolji poslovni rejting, kao tvrtke koja je društveno odgovorna i koja je osjetljiva na potrebe svojih zaposlenika s obiteljima.
Poslodavci koji pokazuju razumijevanje i pomažu zaposlenicima koji imaju djecu, u pravilu imaju zadovoljne zaposlenike, a koji imaju bolje radne učinke. Slijedom toga, poslodavac je konkurentniji i uspješniji na tržištu.
(www.icv.hr, mlo)