Osječka zračna luka postaje prvi regionalni centar za prijevoz tereta dronovima. Naime, bugarski startup Dronamics, koji razvija i upravlja s bespilotnim teretnim letjelicama, želi Osijek pozicionirati kao jednu od pet ključnih luka za dronove u Europskoj Uniji. Među prvima ugovor je potpisala talijanska zračna luka Brescia. Njen direktor Massimo Roccasecca istaknuo je kako je za njih ta suradnja ključna posebice sada u ovo kritično vrijeme velike potražnje za zračnim prijevozom uzrokovane pandemijom koronavirusa. Ali kada imate način premještanja tereta bez putovanja s njim, lanci opskrbe postaju otporni na zaključavanje, kaže Roccasecca.

Davor Forgić, direktor Zračne luke Osijek za regionalni avio-portal ZamaAero rekao je kako se na projektu radilo u velikoj tajnosti.

-Htjeli smo nišu gdje ćemo biti prvi, te gdje ćemo iskoristiti upravo nove tehnologije koje otvaraju velike mogućnosti. Ovo je velika prilika za Osijek u kojoj vidimo budućnost naše zračne luke u okruženju velikih – rekao je Forgić.

Prve cijene prijevoza tereta bile bi manje od 3 eura po kilogramu na letovima do Berlina, Basela, Milana, Catanije, Atene, Bukurešta i Varšave, a manje od četiri eura na letovima do Barcelone, Osla, Helsinkija, Stockholma i Londona. Svilen Rangelov, suosnivač i izvršni direktor tvrtke Dronamics, istaknuo je kako želi u Europi, gdje dronovi koji imaju doseg do 2500 kilometara i već sada jednim letom mogu prijeći cijeli kontinent, zakoračiti u nove prilike koje je otvorila EU sa sinkroniziranom regulativom.

Prema zamisli bugarskog startupa, pet ključnih regionalnih luka bile bi Liègeu u Belgiji, gdje se nalazi europsko sjedište Alibabe, Bresciji u Italiji, Skövdei u Švedskoj i Seinäjokiji u Finskoj. Preko njih bi Dronamics pružao svoje usluge kurirskim službama, dostavljačkim službama, poštama, e-trgovini i drugima. Bio bi usmjeren na poslovne korisnike, a oni bi pak kroz tu mrežu imali doseg do 300 milijuna potencijalnih korisnika. Mreža, koja bi trebala obuhvatiti 35 luka u 11 europskih zemalja te ubrzati i pojeftiniti prijevoz tereta, s radom bi trebala krenula početkom 2022. godine, nakon što se sinkroniziraju propisi za dronove na razini EU.
Unija, naime, planira od 1. siječnja 2021. početi primjenjivati prvi jedinstveni EU propis o bespilotnim letjelicama, a na temelju te nove regulative, Dronamics će zatražiti odobrenja za početak operativnog poslovanja do kraja iduće godine. Ostalih 30 zračnih luka bi se nadovezale na tu mrežu.

Startup Dronamics, koji su 2014. osnovali braća Rangelov, ekonomist i zrakoplovni inženjer, razvio je i prototip drona koji planiraju koristiti. Riječ je o teretnoj bespilotnoj letjelici s fiksnim krilima, koju zovu Black Swan i koja ima kapacitet od 350 kg i domet do 2500 kilometara.

-Radimo s nekoliko najvećih dostavljačkih službi kako bismo svojim kupcima pružili kapacitet prijevoza, kao i s nizom ključnih igrača izravno na više prilagođenih rješenja – zaključio je Rangelov. (www.icv.hr, tj, foto: dronamics.com)