U sklopu projekta “Budi InFormiran – od edukacije do tolerancije”, Gradska knjižnica i čitaonica Virovitica danas (srijeda) je ugostila profesoricu Anitu Peti – Stantić. Profesorica Peti – Stantić educirala je učenike Gimnazije Petra Preradovića i Tehničke škole Virovitica o važnosti čitanja te medijskoj pismenosti u kontekstu novih medija i suvremenih tehnologija.

Sve prisutne uvodno je pozdravio ravnatelj Gradske knjižnice i čitaonice Robert Fritz, istaknuvši svoje zadovoljstvo edukativnim predavanjima današnje gošće, inače rođene Virovitičanke.

20240522 120103 Custom

Peti – Stantić prvotno je postavila kratko, retoričko pitanje – Zašto čitanje nije jednostavno? Prema profesoričinim riječima, čitanje nam je životno potrebno, predstavlja izvor velikog zadovoljstva i razvija naš mozak na način na koji malo što drugo to radi.

– Danas čitamo više nego ikada. Pitanje je naravno što čitamo i koliko nam koristi sadržaj koji konzumiramo. Ako stalno čitamo kratke i pojednostavljene tekstove, naš se mozak na to privikava i postaje sposoban čitati upravo takve tekstove. Međutim, mnogo nam puta u životu treba drugačiji sadržaj, onaj iz kojeg izvučemo određenu informaciju ili zaključak koji nije neposredno naveden. Ono što bi trebalo mijenjati jest omjer između jednih i drugih tipova tekstova – objašnjava Anita Peti – Stantić.

Medijska pismenost našeg društva

Živimo u društvu koje si ne može priuštiti „loše čitanje“, ističe profesorica. Čitanje je nešto što smo razvili s razlogom, izbjegavajući da poput usmene kulture funkcionira kao pokvareni telefon – s ciljem da zastanemo i promislimo o onome što smo pročitali. Ipak, u ovom virtualnom svijetu sve manje ljudi zaista razmišlja o informacijama koje konzumira.

– Često reagiramo na prvu loptu. Internet i digitalni sadržaji su nas sve zajedno u jednom trenutku očarali. Tako oduševljeni, počeli smo nekritički prihvaćati ponuđene algoritme. Stječemo pogrešan dojam o svijetu jer se ne suočavamo sa suprotnim mišljenjima i argumentiranom kritikom. To je izrazito vidljivo kod mladih kada dođu na fakultet – primjećuje profesorica.

DSC 4224 Custom

Iako nam je danas dostupan beskonačan broj informacija, čitanje je važno jer razvija naš mozak za razne sposobnosti, poput empatije prema sebi i drugima, a izvrsno služi i kao zamjena za razgovor s ljudima o škakljivim temama. Kada je riječ o mladima, profesorica preporuča sljedeću literaturu.

– Prvo bih savjetovala čitanje popularno-znanstvene literature temeljene na stvarnim životnim primjerima, koja govori o problemima današnje mladeži. Drugo, apsolutno preporučujem knjige o temama koje ih osobno zanimaju, one koje su njima aktualne i povezuju ih s mladima drugdje u svijetu – savjetuje.

DSC 4203 Custom

Pojednostavljeno rečeno, mozak osobe koja ne čita nema u potpunosti razrađen “put”, odnosno sinapse. S druge strane, oni koji aktivno čitaju imaju putove nalik autocesti, jasne i prohodne.  

Cilj projekta “Budi InFormiran – od edukacije do tolerancije” jest razvijanje komunikacijskih vještina te informacijske i medijske pismenosti kod mladih. Projekt je sufinanciran sredstvima Ministarstva kulture i medija RH.

(www.icv.hr, dj, foto: D. Jagarinec, Gradska knjižnica i čitaonica Virovitica)