Ako volite “krpice”, pogotovo one bezvremenske, onda ste zacijelo čuli za popularni “Ulični Ormar” u Jurišićevoj ulici u Zagrebu. Da, to je onaj butik s vintage i retro odjećom u kojem možete, ako ih prije vas nisu ugrabili, pronaći prekrasnu čipkastu haljinu s cvjetićima iz osamdesetih, malu crnu haljinu iz doba Jackie Kennedy, ruske šubare, muške šešire s cilindrima, ručno izrađene kožne sandale, šarene hlače iz sedamdesetih godina prošlog stoljeća i još mnogo toga što ćete ponosno prošetati “špicom” ili ostati zapaženi na bilo kojoj svečanosti.

Za svaki detalj pomno uređenog Uličnog Ormara i svaki komad odjeće, modnih dodataka i ostalog zaslužne su dvije vlasnice, a jedna od njih je Virovitičanka, Radmila Grba. Ona i njena, kako kaže “partnerica u zločinu”, Andreja Latinović Kler prije osam godina odlučili su se na skok u nepoznato i otvorile “Ulični Ormar”.

fotofoto: privatni arhiv

VREMENSKA I ROMANTIČNA VRIJEDNOST

Sve je počelo još na fakultetu, povjerava nam se Radmila. Studij prava si je sama financirala, ponekad radeći paralelno po dva posla. U tom razdoblju iskristalizirala se ideja kako bi bilo dobro imati “nešto svoje”. Planova je bilo puno, no s posljednjim ispitom na Pravnom fakultetu i Andrejinom motivacijom stvoren je baš “Ulični Ormar”.

Njihovu ljubav prema odjeći, obući i detaljima iz prošlosti prepoznali su i podržali mnogi pa je nedugo nakon otvorenja postao obavezno mjesto za sve one koji drže do svog stila i koje je danas omiljeno svratište zvijezda, pjevača, glumaca, kostimografa, ali i svih onih koji vole odjeću s posebnom pričom. Jer, njihova vintage odjeća, na koju im odlazi čak 90 posto ponude, uistinu su “krpice” koje su sačuvale i dio vremena u kojem su nastale.

fotofoto: privatni arhiv

– Vintage označava predmete i odjeću koja je stara između 20 pa do najviše 100 godina. Starije od toga se već smatra antikvitetima. Retro, pak, su komadi novijeg datuma proizvodnje koji su inspirirani prošlošću. Znači, glavna razlika između vintagea i retra je u tome što je vintage autentičan. On zaista potječe iz pedesetih, šezdesetih ili sedamdesetih godina prošlog stojeća. Vintage, uz kvalitetu materijala i izrade, ima i znatno veću povijesnu i romantičnu vrijednost. Zato su i cijene drugačije nego odjeća i obuća u ponudi second handa, koju označavaju rabljeni komadi, ali bez te vremenske vrijednosti – s puno ljubavi objašnjava nam Radmila.

fotofoto: privatni arhiv

OKO ZA DETALJE

Biti vlasnicom ovakvog butika podrazumijeva nemati slobodno vrijeme. Rade i vikendom, praznicima i blagdanima. Po odjeću, obuću i detalje putuju po inozemstvu, istančanim ukusom birajući ono što im se sviđa, što ima vrijednost i što će usrećiti njihove kupce. Posao je to u kojem je puno, kažu, pranja, peglanja, restauriranja, ali sve vrijedi jer su i one i kupci presretni kada pronađu savršenu krpicu, torbicu ili šal.

Za to je potrebno poznavati modnu povijest: materijale, stilove i vrste šava, detalje poput gumba, perlica ili točkica i to za razdoblje od stotinjak godina.

fotofoto: privatni arhiv

– Često se pogrešno misli da vintage više kupuju stariji ljudi. Upravo je suprotno. Kupci su nam uglavnom mlađa i srednja generacija, dok nas stariji posjećuju više iz nostalgije. Vintage je svevremenski. Kako se moda ponavlja i trendovi se vraćaju, često se dogodi da se nešto što je upravo u trendu kod nas može naći u izvornoj verziji.

Kada je, naprimjer, boho stil došao u modu, kod nas su se ludo prodavale ‘sedamdesete’. Inače, vintage je odličan izbor za svakoga tko želi izgraditi osobni stil, a ne samo pratiti trenutne trendove – ističe Radmila koja je i sama najbolji model svoje ponude.

fotofoto: privatni arhiv

Voli, kaže, sedamdesete godine zbog krojeva, a osamdesete zbog “ludih boja koje se mogu iskombinirati s modernom odjećom”.

Od starinskih bočica parfema, pera koja su nekad nosile kabaret pjevačice zataknute u kosi, nježnih ženskih rukavica, ispletenih od bijelog konca pa sve do porculanskih šalica za kavu, sve to poziva posjetitelje da se prisjete svojih majki, baka i prabaka ili lica s crno-bijelih ekrana i u ponudi Uličnog Ormara potraže komad za sebe.

– Mogu reći da cijene prate kvalitetu ponude i da se može naći ponešto za svačiji džep. A dva puta godišnje, sada već tradicionalno, održavamo i veliku dvorišnu rasprodaju, koja je vrlo brzo postala željno iščekivani događaj zbog kojeg ljudi čak potegnu i iz drugih krajeva Hrvatske – ponosno ističe Radmila, odvažna vlasnica vintage butika koji se savršeno uklopio u moderno doba.

fotofoto: privatni arhiv

ODJEĆA KAO SVJEDOK KAKO SU MAJSTORI IGLE ZNALI SVOJ POSAO

U osam godina postojanja, koliko je prošlog mjeseca napunio “Ulični Ormar”, vlasnice Radmila i Andreja teško će izdvojiti najdraže komade iz svoje ponude. Ipak, uspjele su pronaći nekoliko koji su ostavili poseban trag. Jedno od njih je muško odijelo iz tridesetih godina prošlog stoljeća, koje je sašio tada vrlo cijenjeni dubrovački krojač.

– Malo smo istraživale o njemu, pronašli smo zapise i fotografije iz tog doba i bilo nam je fascinantno što je to odijelo, skoro 100 godina kasnije, i dalje u besprijekornom stanju. Zbog toga zaista možemo govoriti o majstorima svog zanata – prisjeća se Radmila koja kaže kako su se obradovali i komadima odjeće u vlasništvu američke jazz pjevačice, “u kojima je žarila i palila 70-ih i 80-ih godina u ‘Studiju 54’.”

fotofoto: privatni arhiv

Najstariji predmet koji se danas nalazi u Ormaru je 150 godina stara drvena klupa, koja potječe iz čekaonice jednog odvjetničkog ureda s kraja 19. stoljeća. Butik je ukrašen lampama iz razdoblja art-decoa, nakitom i modnim dodatcima koji svjedoče o lijepoj modnoj povijesti koju znaju cijeniti i u njoj uživati i ove, „digitalne generacije“ šminkerica.

HLAČE, HALJINE I KAPUTI POD SVJETLIMA REFLEKTORA

Haljine, bluze, kaputi, hlače, suknje i ostala odjeća i obuća iz Uličnog Ormara, koje dvije vlasnice pomno traže po cijeloj Europi, svoje mjesto često pronađu pod svjetlima reflektora i na crvenim tepisima.

– Kupci nam dolaze doslovce iz cijelog svijeta. Budući da se nalazimo u samom centru Zagreba, nedaleko od glavnog trga, turisti nam dolaze masovno. Radosni smo zbog suradnje s kazalištima iz cijele Hrvatske i ponosni što smo dio jedne predstave Kazališta Virovitica ‘obukli’ kod nas. Inače, imamo puno poznate klijentele, od glumaca, pjevača, modnih dizajnera, političara, novinara do tv i radio voditelja – kaže Radmila koja objašnjava kako su “obukli” i glumce u različitim reklamama, promotivnim spotovima, umjetnike u glazbenim spotovima (Elemental, Detour, Bobo Knežević).

fotofoto: privatni arhiv

Svake sezone rade i s emisijom “Tvoje lice zvuči poznato”, a ove godine navratili su im, u potrazi za novom linijom u Ormaru, i izvođači s IN music festivala, kao i jedan od glumaca u megapopularnoj seriji Game of thrones, iz serije Taboo i slično.

– Hvala svima koji nas se sjete i koji su pomogli da se Ulični Ormar pročuje u tim krugovima, svaka nam pohvala puno znači – ističu ove vrijedne poduzetnice, s obećanjem da će i dalje neumorno raditi na otkrivanju prelijepih komada odjeće koji odolijevaju prolaznim stilovima.

(www.icv.hr, mlo, foto: privatni arhiv, Borko Vukosav, iz arhive portala SUPER 1)

[g-gallery gid=”551668″]