Na javno nadmetanje Hrvatskih autocesta za novi sustav naplate cestarine stiglo je čak 10 ponuda koje su otvorene danas. Procijenjena vrijednost tog posla je 100 milijuna eura bez PDV-a.Taj posao tako želi tvrtka Tahaluf AL Emarat Technical Solutions  iz Ujedinjenih Arapskih Emirata čija ponuda vrijedi 135,9 milijuna eura, piše Večernji.hr

Španjolska tvrtkea SICA, pak, ponudila je najviši iznos – 244,4 milijuna eura da uvede nove elektronički sustav naplate na hrvatske autoceste. Kineski CTFO  je ponudio 89,9 milijuna eura, a zajednica ponuditelja hrvatskog KING ICT-a i norveškog Q-FREE NORG i E 187,9 milijuna eura. 

Zajednica ponuditelja: hrvatskog Ericsson Nikola Tesla i francuskog GRENOBLOISE D’ELECTRONIQUE ET D’AUTOMATISMES (G.E.A.) poslala je ponudu vrijednu 219,6 milijuna eura. Zajednica gospodarskih subjekata SkyToll i TollNet iz Slovačke dala je najnižu ponudu vrijednu 79l,9 milijuna eura.

Zajednica ponuditelja austrijskog i Kapsch TrafficCom AG i hrvatske tvrtke Spinne Traffic također je dala ponudu ispod procijenjene  vrijednosti – 89,9 milijuna eura. Ponuda Končara Digitala vrijedna je 96,8 milijuna eura. Turski TETRA HGS ELEKTRONIK SISTEMLERI  dao je ponudu vrijednu 99,1 milijuna eura dok je zajednica ponuditelja slovenskog S&T Iskratel i Tecsidela ponudila 133,3 milijuna eura.

Nakon otvaranja ponuda slijedi evaluacija, odnosno pregled, ocjena i usporedba dostavljenih ponuda, a potom i odluka o odabiru ekonomski najpovoljnije ponude. Nadmetanje je objavljeno 6. travnja ove godine i nije bilo, što je neobično za tako vrijedne poslove kod nas, ni jedne žalbe na natječajnu dokumentaciju.

Natječaj za uvođenje novog sustava naplate cestarine  financira se iz sredstava Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO).

Cilj ovog projekta jest potpuna obnova postojećeg sustava naplate cestarine u Hrvatskoj, uključujući uvođenje novog sustava elektroničke naplate cestarine na temelju rješenja slobodnog protoka s više voznih trakova (MLFF) bez zaustavljanja vozila s beskontaktnim načinima plaćanja.

U novom sustavu cestarina će se naplaćivati ovisno o prijeđenoj udaljenosti i skupini vozila. Na svakoj će lokaciji na autocesti na kojoj je vozila potrebno prepoznati – na naplatnim točkama na autocesti i izvan autoceste – postojati portal s ugrađenim DSRC čitačima, koji će omogućiti komunikaciju s ENC uređajima ugrađenima u vozila. Portali će na naplatnim točkama imati i kamere za detekciju prolaza vozila povremenih korisnika autocesta.

Autoceste s naplatom u novom sustavu naplate cestarine ostaju istovjetne autocestama s naplatom kojima su danas upravitelji HAC, Bina Istra i AZM. U novom sustavu naplate cestarina će se korisnicima naplaćivati ovisno o prijeđenoj udaljenosti i skupini vozila, kao i u postojećem sustavu. Cijene će se stoga temeljiti na određenim referentnim vrijednostima jedinične cijene po kilometru za različite skupine vozila, koje utvrđuje svaki upravitelj i koncesionari te na nekim dodatnim parametrima. A to su dodatne naknade u određenim razdobljima, primjerice u ljetnoj sezoni, vikendom, u razdobljima zagušenja prometa.

Cijena cestarine ovisit će i o naknadi za onečišćenje zraka koja se razlikuje ovisno o emisijskom razredu vozila (Euro). U budućoj perspektivi, naknada za onečišćenje zraka može se temeljiti na razini onečišćenja izazvanog emisijom CO2 vozila ili nekim drugim sličnim mjerilima u skladu s politikama EU.

Učestali korisnici imat će pravo na popuste. I dalje će biti popusti vezani uz uporabu ENC uređaja radi poticanja kupnje uređaja za laka vozila. Pri određivanju cijena u obzir se može uzeti i vrijeme, pa se mogu definirati različite cijene ovisno o razdoblju godine, danima ili dijelovima dana. U novom sustavu naplate cestarine naplatne točke bit će portali s cjelokupnom opremom potrebnom za naplatu cestarine, kontrolu i nadzor plaćanja cestarine. 

Naplatne točke bit će postavljene na autocesti, u svakoj dionici raznih prometnica unutar definiranog naplatnog područja te izvan autocesta, na bivšim naplatnim postajama. Svaka će naplatna točka pokrivati oba smjera prometnice. 

U novom sustavu naplate cestarina će se naplaćivati svim skupinama vozila, ali će postojati dvije različite vrste korisnika.  

Korisnici DSRC ENC uređaja

DSRC ENC uređaj bit će obvezan za teška vozila, a neobvezan za laka vozila.

Korisnici ALPR sustava

ALPR tehnologija će se koristiti za laka vozila bez ENC uređaja, a predstavlja praktično rješenje za povremene i strane korisnike. To znači da će se svi korisnici u novom sustavu naplate, uključujući korisnike ENC uređaja i ALPR sustava, morati registrirati u sustav, pri čemu će morati dostaviti podatke barem o broju registarske oznake vozila, o državi izdavanja registarske oznake i načinu plaćanja, a ako će postojati popusti, i podatak o euro emisijskom razredu vozila, presliku prometne dozvole i slično.

Važno je naglasiti da obje skupine korisnika mogu imati uslugu s uplatom sredstava unaprijed (prepaid) i račun s naknadnim terećenjem na bankovnu karticu (postpaid). Prepaid korisnici ne smiju biti anonimni, njihovi podaci moraju biti poznati sustavu. Zakonom o cestama propisane su skupine vozila oslobođene plaćanja cestarine. Rok za slanje ponuda na ovaj dugoočekivani natječaj jest 60 dana, a odabrani ponuditelj će imati rok od 24 mjeseca za implementaciju sustava. Ugovorom je predviđeno i da deset godina održava sustav.  

(vecernji.hr)