Dražen Bajivić (57) iz Virovitice, dopredsjednik Oldtimer kluba Virovitica i jedan od začetnika družine koja je prethodila klubu “Tomos Mikeši”, zasigurno je jedan od najvećih ljubitelja mopeda marke Tomos.
-Tomos je slovenska tvornica sa sjedištem u Kopru, a ime je kratica od Tovarna motornih koles Sežana (tvornica motorkotača Sežana, op.a.) jer je prema planu trebala biti izgrađena u Sežani. Utemeljena je 1954. godine i poznati je proizvođač mopeda, malih motorkotača i vanbrodskih motora.
Oko 1970. godine napravljen je motorkotač razreda 750, model Tomos Norton TN 750 Fastback. Modeli su u početku sličili motorima i vozilima austrijskog Pucha, kasnije su imali brojne vlastite mopede – ispričao nam je važan dio povijesti Dražen koji u vlasništvu trenutno ima Tomos automatik iz ’81. godine te APN 4, preuređen u APN 7 iz 1980. godine, kao i još jedan APN 6, nešto mlađeg godišta.
SAM SVOJ MAJSTOR NA CESTI
-Nisam odmakao dalje od Tomosa, a ni ne želim. Riječ je o vrlo kvalitetnim mopedima koji su se nekad kupovali u bescijenje, a danas takvi, uređeni modeli, mogu koštati i do nekoliko tisuća eura. Razlog tome je logičan: oldtimeri su, a usto su i “nepoderivi”, što znači da su vrlo otporni i dugotrajni – smatra Bajivić koji kaže kako tome u prilog govori činjenica da se na cestama i dan danas mogu vidjeti modeli iz osamdesetih godina.
Dražen je prvi moped dobio od svog djeda Marka. Bio je to Tomos M3. Djed mu je, vidjevši koliko se Draženu sviđa susjedov moped Tomos Laura iz 1970, odlučio ispuniti veliku želju. Uspio je – Dražen se i danas sjeća tog trena, kad je prvi put sjeo na “svoj moped”.
-Tog sam Tomosa vozio vrlo dugo, kao i Tomosa Electronicu, koji je došao iza njega – priča naš sugovornik, dodajući da je u svom motorističkom stažu promijenio puno njih, uglavnom marke Tomos T 14 i APN. Izbor je jednostavan – za njega su to jedni od najboljih motocikala na svijetu.
Nije jedini. U Oldtimer klubu, kaže, ima još zaljubljenika.
-Bilo kog od nas da pitate, svi će reći isto: ‘Tomos je zakon’. Nije to samo slučaj u našem klubu, već i drugim oldtimer klubovima u cijeloj regiji, pogotovo u Sloveniji, odakle i potiču. Za gradsku su vožnju savršeni, ali možete s njima i na veće udaljenosti, jer su vrlo izdržljivi.
Nisu zahtjevni, a lagane popravke može na njima obaviti svatko tko se imalo razumije u mopede. Natankaj ga, u rezervi imaj svijećicu, odvijač i ključ, a po mogućnosti i iglu da ‘odštopaš diznu’ i vozi se koliko želiš. Pa to je Tomos, ‘zakon na cesti’! – s ljubavlju prema ovim starim “pilama” rekao nam je Dražen koji osim tri mopeda ima i automobil Audi 80 iz osamdesetih godina.
POVEZUJU LJUDE
-Kao član Oldtimer kluba trebam imati i stari auto, a moj Audi je također neuništiv i više se vozim s njim nego sa svojim novijim Audijem. Razlog je jasan: kad si zaljubljenik u oldtimere, onda ne gledaš u budućnost, nego u prošlost i svojim limenim ljubimcima na dva i četiri kotača odaješ priznanje za sve ono što su prošli u svom dugom vijeku – smatra Bajivić koji je s ovom strašću i suprugu Slavicu “zaljubio” u Tomose, uglavnom automatike.
Ona pak kaže da je riječ o idealnom vozilu za gradsku vožnju. Dražen Bajivić pak dodaje kako Tomosi povezuju ljude i stvaraju nova prijateljstva.
-Oldtimer klub Virovitica organizira česte izlete u kojima imamo prigodu predstaviti naše mopede, ali isto tako smo i domaćini raznih moto susreta, gdje razmjenjujemo svoja iskustva i zadovoljstvo s drugim ljubiteljima Tomos mopeda.
Tu se rađaju i razna poznanstva i prijateljstva, tako da sa sigurnošću mogu reći da je ‘Tomos linija’ jedna od najpovezanijih i najčvršćih, kada je riječ o ljubiteljima ovih vozila – zaključuje D. Bajivić.
(www.icv.hr, bs)