Voda, trupci, rezervni dijelovi za automobile, traktore i kamione, gume, čokolada, brašno, stoka, odjeća – sve to i mnogo više svakog dana prođe kroz granični prijelaz Terezino Polje, a koji je u sastavu istoimene Postaje granične policije, u sklopu PU virovitičko-podravske. Taj važan granični prijelaz kojim se izlazi iz Hrvatske i ulazi u Mađarsku i obrnuto „pokriva“ područje državne granice u dužini od oko 38 kilometara, od čega 9,5 kilometara otpada na kopno, a ostatak na rijeku Dravu. Kako izgleda jedan radni dan na tom radnom mjestu, na kojem granični policajac ili policajka mora, ne samo provesti klasičnu kontrolu osobnih dokumenata i vozila nego i biti pravi stručnjak koji će otkriti krijumčarenje ljudi, nelegalni prijevoz određenog proizvoda ili suspstance ili ukradeni automobil kojim se netko pokušava „prošvercati“ u drugu državu, odlučili smo istražiti na terenu.

U JEDNOM DANU TRI TISUĆE PUTNIKA

Da je posla puno i da radno mjesto graničnog policajca uključuje široku odgovornost, govori nam načelnik postaje Damir Mijatović, potkrepljujući izjavu konkretnim brojkama. Dok razgovaramo, svake minute našeg razgovora prolaze kamioni tegljači, osobni automobili, ima i biciklista, a i pokoji pješak uđe u Hrvatsku iz susjednog Barcsa.

– Što se tiče prometa, prošle je godine prijelaz prošlo ukupno oko 510 000 putnika, 110 000 teretnih vozila te oko 130 000 osobnih automobila. Na mjesečnoj razini promet putnika varira, pa se od 25 000 u zimskim mjesecima znatno povećava od 70.000 do 80.000 tisuća, koliko ih prođe u jednom ljetnom mjesecu, kad je sezona godišnjih odmora. Ako gledamo prosjek od 24 sata, možemo reći da je riječ o oko tri tisuće putnika – zaključuje Mijatović, istaknuvši kako s njima radi dovoljan broj službenika, u tri smjene, od kojih svaka traje po 12 sati.

granica 6

Osim što u svojoj smjeni zapamte oko 500 vozila i osoba koje su kontrolirali, granični policajci uvijek dodatno „skeniraju“ svaku situaciju. Kako se osoba u vozilu ponaša, znoji li se zbog vrućine ili zato što nešto skriva, trubi li zato što joj je mučno što predugo čeka ili zato što vozi, naprimjer, životinje skrivene negdje u automobilu – sve to moraju prepoznati kako bi u tih nekoliko minuta, koliko traje prijelaz granice, stigli na vrijeme reagirati.

Petar Pošta ovaj posao radi posljednje četiri godine, a u 24 godine aktivne službe prošao je sve policijske dužnosti. Konkretno je u funkciji šefa smjene na graničnom prijelazu te radi na kontroli. Njegovo oko uvijek je budno – promatra ljude, vozila, opremu. Pritom nisu samo putovnice ili neka druga osobna isprava glavni materijal koji analizira – njegov je zadatak i vidjeti kako vozilo „diše“ – radi li sva signalizacija, što piše na papirima, a što se zapravo skriva iza cerade.

granica 1

PRESUDNI DETALJI– Ovog proljeća, budući da je došlo do izmjene Zakona o šumarstvu, bilo je dosta vozača koji nisu pristupili novim propisima, pa smo otkrivali velik broj nelegalnog prijevoza drvne mase u susjednu Mađarsku, odnosno zaustavili vozila na vrijeme. Ovim prijelazom prolazi i puno rezervnih autodijelova iz Rumunjske, od proizvođača Dacie i Seata – motori, gume i slično – objašnjava Pošta koji kaže kako prosječna kontrola traje nekoliko minuta, dok se kod detaljnijih pretraga ona produlji na 15 minuta, ovisno o dokumentaciji i tome surađuje li osoba ili ne. Pritom je nužno biti fokusiran na sve – detalj može činiti razliku između zakonitog i nezakonitog ulaza u zemlju ili krijumčarenja ljudi, proizvoda i životinja.

lužbenik tako, među brojnim propisima, pravilima, uputama i sličnom, mora znati i razlikovati koru hrasta, bukve i graba, kako bi, usporedbom podataka na papiru i pregledom tereta, ustanovio je li riječ o istoj vrsti drveta ili netko pokušava zaobići zakon i u drugu zemlju uvesti neku drugu vrstu drvne mase i potom se dobro okoristiti. A pokušaja itekako ima, kaže nam Petar Pošta.

granica 4

Kao primjer Pošta nam priča nam o kontroli u kojoj je otkriven vozač koji je vozio 20 tona duhana, vrijednog oko 12 milijuna kuna. -Vozač je imao urednu dokumentaciju, no koristio se krivim prometnim pravcem. Pokušao je uredno izaći iz Hrvatske u Mađarsku i onda se vratiti na isti teritorij. Da je uspio, taj bi teret prokrijumčario, nakon čega bi on vjerojatno bio prodan na crnom tržištu – ističe P. Pošta koji kaže kako za određene proizvode i robu postoje točno određene rute kojima vozači moraju proći i koje moraju poštovati. Unatoč ponosu što u takvim situacijama spriječi povredu zakona, ipak mu je draže kada nekome može pomoći, bez sankcija, kaže, već samo ljubaznom riječi ili savjetom.

ČIPS NA STEROIDIMA

U svojoj smjeni, „graničari“ ne sjede samo u kućicama i kontroliraju osobne, vozačke, putovnice i popratne dokumente. Posegnut će oni i za ljestvama, ako je potrebno pogledati u prikolicu kamiona koji prevozi junice i ovce, zaći će među kutije pune obuće, na četrdesetak Celzijevih stupnjeva pod ceradom i zaviriti ispod obloge u automobilu. Jer, kad se ilegalnog prijevoza tiče, vozači i putnici znaju biti itekako maštoviti i kreativni, pričaju nam naši sugovornici. U jednom slučaju, doznajemo, vozač je pokušao prokrijumčariti steroide na dnu vrećice čipsa. Kako bi odagnao sumnju, vozač je grickao čips iz iste vrećice, dok je čekao provjeru dokumenata na granici. No nije mu uspjelo zavarati službenike. Andrea Jagić priča nam o tome kako je upravo u takvoj jednoj situaciji, posumnjavši na ilegalni uvoz, u samo deset minuta otkrila dva vozača i zaista vrijedan, ali i čest „teret“. Pokušali su, naime, prevesti psiće iz Mađarske u Hrvatsku. Ponašanje vozača joj je, kaže, djelovalo sumnjivo, a višegodišnje iskustvo, školovanje i edukacija pokrenuli su u njoj onaj unutarnji alarm koji je jako važan u svakodnevnim, brzim procjenama. Pretražila je vozila i otkrila pravi razlog nervoze kod vozača.

SPASILA 11 OMAMLJENIH PSIĆA

– Pronašli smo štence, male psiće. I to na mjestu gdje se inače prevozi rezervni kotač. Čak jedanaest štenaca trebalo je proći našu granicu u samo deset minuta, u dva automobila. Psiće su omamili nekim sredstvom, da budu mirni i da šute ispod ‘tapecirunga’. Kad tako prevoze male domaće životinje, vozači ih znaju staviti i ispod svog sjedala ili ih jednostavno prekriti dekom, torbama, bilo čim, da ih mi na granici teško primijetimo – kaže Jagnjić. U godinu dana zabilježili su tako 24 slučaja u kojima su vozači pokušali prokrijumčariti štence, psiće. Glavni motiv – zarada.

granica 2

– Na području Republike Mađarske štenci su dosta jeftiniji nego kod nas. Ljudi ih prokrijumčare preko državne granice, ‘proizvedu’ isprave za njih i stavljaju ih dalje u promet. Ako se jedno takvo štene psa kupi za petstotinjak eura, kod nas u Hrvatskoj proda se po cijeni između 1000 i 2000 eura – kaže načelnik Damir Mijatović, dodavši da se kod pronalaska životinje koja nema odgovarajuću putnu i zdravstvenu dokumentaciju odmah uključuje i nadležna veterinarska inspekcija, a nesretne životinje oduzimaju.

Proces je to koji nekad prođe i s teškim riječima, prijetnjama, nerazumijevanjem s druge strane. Iako je u 12 godina u službi vidjela i doživjela puno toga, A. Jagić kaže kako, nasreću, nikad nije došlo do takvih prijetnji ili situacija u kojima bi bila primorana koristiti se svojim službenim pištoljem. – Pištolj koristimo u slučajevima teških krađa, kada je nekome ugrožen život, u samoobrani ili obrani druge osobe. Ovdje, na granici, zaista nismo imali takvih slučajeva, putnici surađuju s nama pa je i naš posao granične kontrole tako lakši – zaključuje naša sugovornica.

Multiplikatori s lakoćom prepoznaju krivotvorene dokumente, vozila pa i manipuliranje ljudskim pravima

Znate li tko su multiplikatori? Riječ je o svojevrsnim stručnjacima koji prepoznaju krivotvorine vozila, dokumenata i isprava. No, uz to što će otkriti lažnu osobnu, krivotvoreni broj šasije i slično, multiplikatori pomažu i kod manipulacije ljudskim pravima i obavezama, a sve s ciljem sprječavanja krijumčarenja ljudi, robe i životinja.

ZNATE LI ŠTO SVE „GRANIČAR“ PROVJERAVA U TIH NEKOLIKO MINUTA, DOK MU PREDATE OSOBNU?

U dvije minute znat će jeste li na popisu sumnjivaca u cijeloj Europi i skenirat će Vam vozilo u tri baze podataka

Kad predate dokumentaciju službeniku na granici, iz kuta promatrača čini se kako on samo baci pogled na njih, utipka nešto na računalo i onda Vam vrati dokumente s riječima „u redu“. Što se točno događa u te dvije minute, dok su dokumenti na pultu male kućice na graničnom prijelazu?

Oni u tih nekoliko kratkih trenutaka prolaze detaljnu provjeru, kaže nam načelnik postaje granične policije Terezino Polje Damir Mijatović.

– Osoba koja prelazi državnu granicu prvo mora imati valjanu ispravu. Ta se valjanost provjerava – je li joj je rok trajanja istekao, odgovara li fotografija na ispravi izgledu osobe. Nakon toga, putna isprava skenira se u Nacionalnom informacijskom sustavu za upravljanje državnom granicom, gdje se vrši provjera u tri baze podataka. Prvi je Informacijski sustav Ministarstva unutarnjih poslova, zatim Sustav Interpola i sustav SIS 2, odnosno Schengenski informacijski sustav 2, gdje se provjera je li osoba predmet potrage. Što se tiče vozila, provjeravaju se prometna dozvola i registarska oznaka, valjanost tehničkog pregleda, odgovaraju li marka i boja dokumentaciji, a zatim se prilazi provjeri u tri različite baze podataka. Također, i predmeti se provjeravaju – uspoređujemo na utovarnom listu ili CMR-u vrstu robe i vrstu robe koja se stvarno nalazi u teretnom prostoru i tako otkrivamo sve nepravilnosti – objašnjava Mijatović.

granica 5

PO LIJEKOVE U MAĐARSKU

Ako kupujete lijek „preko granice“, ponesite recept i račun

Preko granice brojni putnici potegnu po hranu, piće, gorivo, dodatke prehrani, ali i lijekove, koji su u Mađarskoj jeftiniji u odnosu na cijene kod kuće. Kada govorimo o lijekovima, naši sugovornici ističu kako je nužno ponijeti uputnicu odnosno recept liječnika, ako je riječ o lijeku koji se dobiva na recept. Ako je riječ o lijekovima u slobodnoj prodaji, dovoljno je samo predočiti račun, kažu nam. Građani s kojima smo razgovarali ističu kako u Mađarskoj sanduk piva stoji 60 kuna, da su ondje jeftiniji hrana i sokovi, multivitaminski napitci i dodatci za sportaše, ali i obični lijekovi protiv bolova. Zbog svega toga, kažu, i dalje se isplati preko granice u šoping. (www.icv.hr, mlo, Foto: M. Lovrenc)