Katolička osnovna škola u Virovitici (KOŠ), koju pohađa 236 učenika i u kojoj radi 56 djelatnika, jedna je od najmlađih osnovnih škola na području Virovitičko-podravske županije. Lani je ispratila svoju prvu generaciju osmaša, a u novoj školskoj godini, u rujnu, po 5. put od svojega osnutka 2015. g. dočekala je dva nova razreda prvašića.

Ovih dana pri kraju su predbilježbe za novu školsku godinu, a neki roditelji, kako njihovo dijete ne bi ostalo bez svog mjesta u školskoj klupi, predbilježe ga i nekoliko godina ranije.

Upravo o ovogodišnjim upisima i predbilježbama, kao i konceptu odgojno-obrazovnog rada zasad jedine katoličke osnovne škole na području Virovitičko-podravske županije i šire, razgovarali smo s ravnateljem, dipl. teologom Ivanom Mikolićem.

KOS intervju

Poznati ste kao škola u kojoj dijete kako bi se moglo upisati, roditelji odnosno skrbnici trebaju najprije učiniti predbilježbu. Kako funkcionira taj model i ima li mjesta za školsku godinu koja počinje ove jeseni?

Mjesta ima i svi koji su zainteresirani su dobrodošli. Škola je kadrovski i infrastrukturno spremna za nove generacije. Sama procedura upisa se zapravo ne razlikuje puno u odnosu na druge škole. Jedna razlika koju najprije želimo istaknuti je da smo škola koja nema određeno upisno područje prema kojemu se unaprijed određuje koje dijete pripada našoj školi, kako to bude za slučaj škola osnovanih od strane jedinica lokalne uprave i samouprave, gdje se temeljem odredaba o upisnom području prema dijelovima grada određuje koje dijete „pripada“ kojoj školi.

Ta nas činjenica prije svega otvara doslovno svim zainteresiranim roditeljima koji ocjenjuju da žele da im dijete ide u našu školu. Ako je prisutna takva odluka, a radi potrebe daljnje organizacije postupka upisa, potrebno je tu svoju namjeru upisa potvrditi predanim obrascem zvanim predbilježba, a potom za te roditelje slijedi jedan informativni susret, na kojem prezentiramo ono što radimo u školi i predstavljamo im sve dimenzije škole kako bi imali što više potrebnih informacija o školi koju su izabrali za svoje dijete.

KOS-nove-generacije

Osim toga, ostala procedura upisa u smislu postupka utvrđivanja psihofizičke spremnosti za upis u prvi razred provodi se kao i u svim drugim školama i u skladu sa svim pozitivnim propisima koje taj postupak propisuju. Pri tom, moram istaknuti i zahvaliti na lijepoj suradnji koju u tom postupku ostvarujemo sa svim institucijama i uredima koji o tome brinu: od županijskog Upravnog odjela za obrazovanje i demografiju, ambulanti za školsku medicinu te pojedincima i povjerenstvima vezanima i uz druge gradske osnovne škole. 

Predbilježbe o kojima ovdje govorimo nisu sada otvorene samo za ovu godinu, već je informacija upućena svim roditeljima čija su djeca možda još u vrtiću, ali razmišljaju o Katoličkoj osnovnoj školi kao budućem izboru za svoje dijete. Za prvašiće od iduće šk. g. 2024. /2025. predbilježbe će se primati do 2. veljače 2024., a ako je netko već sad zainteresiran za neku od idućih školskih godina, pozivamo ih i preporučujemo da predbilježbu slobodno naprave i ranije.  

 

Kada ste prije devet godina krenuli s prvom generacijom, upisivali ste jedan razred prvašića. Unatrag pet godina, zbog velikog interesa roditelja, upisujete po dva prva razreda. Hoće li taj broj upisnih mjesta ostati i dalje?

Da, nastavljamo s planom od dva razreda u svakoj generaciji. To konkretno znači da želimo nakon tri godine imati ukupno planiranih 16 razrednih odjeljenja u cijeloj našoj osnovnoj školi.

KOS-programi1

Uz obrazovnu dimenziju, naglasak stavljate i na odgoj, kao i na vjerske, odnosno kršćanske vrijednosti. No, iako ste Katolička škola, otvoreni ste i za polaznike koji nisu vjernici, kao ni njihovi roditelji?

Nama je kao što je i drugim školama jako važna odgojna dimenzija, no ovdje je ta dimenzija protkana katoličkim duhom, katoličkim odgojem i ona nikako nije, niti će ikada biti isključiva. Svatko, dakle, može upisati odnosno predbilježiti i upisati dijete u našu školu. Jedini uvjet je da roditelji svjesno, slobodno, željeno pristaju na onaj program kojega mi kao katolička škola nudimo. Dakle, važno nam je da je roditelju, koji možda nije vjernik i nije vezan uz duhovnost, naš program bude prihvatljiv.  

Prepoznatljivi ste i po produženom boravku kojega ste uveli kao prva škola na području Virovitice i okolice. Od prvog dana škola napominje da on ne služi samo za pisanje zadaće, već ima i dublju dimenziju. Možete li nam reći više?

Produženi boravak bila je opcija koju smo kao škola prvi ponudili na ovom području, polazeći od činjenice da znamo koliko je važno roditeljima da dijete u tom prvom periodu ulaska u odgojno-obrazovni sustav dobije jednu ozbiljniju priliku za zrelost, osobito kada je riječ o vještini učenja, socijalizacije, privikavanja na samu školu i novo okruženje.

Iako više nismo jedina škola koja nudi produženi boravak, mogu s ponosom istaknuti i reći kako smo zasigurno i dalje jedinstveni po tom našem modelu produženog boravka s kojim smo i započeli, a koji se kao model ne provodi u drugim gradskim školama. Kao prvo, kod nas je produženi boravak obavezan u prve dvije godine i svaku odgojno-obrazovnu skupinu produženoga boravka čini po jedan razred cjelovito. To znači da dijete nakon redovne nastave sa svojim  razredom ostaje u svojoj razrednoj zajednici, svojoj skupini, odnosno razredu i za vrijeme Produženoga boravka.

Uz učiteljicu razredne nastave ima svoju učiteljicu produženog boravka. U većini drugih škola produženi boravak organizira se kao mješovita skupina učenika iz različitih razrednih odjeljenja pojedine generacije.

Ovim našim modelom, nismo željeli da dijete u procesu prilagođavanja na školu prolazi još jedno prilagođavanje i na novu skupinu u boravku. Na ovaj način ostvaruje se kvalitetnija i stabilnija komunikacija između učiteljica razredne nastave i učiteljice produženog boravka, koje se svakodnevno nadopunjuju i detaljnije su upućene u rad razreda, napredak, posebnosti i potrebe svakog od učenika.

KOS-razredi

Kroz sam boravak učenik nastavlja stasati u svim onim aktivnostima koje dolaze iz nastave, ali i školskih obaveza; a potom razvijati svoje hobije i talente. U produženom boravku se, dakle, piše i zadaća, ali se provodi i slobodno vrijeme, njeguje kreativnost, sport, zajedništvo. Odjek kojega smo na taj model  primili je izuzetno pozitivan i mislimo da na ovaj način postižemo bolju homogenizaciju i socijalizaciju, ali im i pružamo određenu sigurnost.

Usmjerenost boravka nije samo omogućiti učeniku tehničku podršku oko kvalitetnog i svrhovitog vremena potrebnog za učenje i rješavanje zadaća, već je ponuditi preduvjete za izgradnju jačih i boljih odnosa s prijateljima koje kroz redovnu nastavu ne mogu doći do izražaja, ali i da izgrade jače i bolje odnose s učiteljima, školom i obavezama na način da ga čine neopterećenim, a dovoljno uključenim i odgovornim.

KOS-predstava

Kada govorimo o katoličkom odgoju, roditelji imaju dosta pitanja; poput što se u školi točno „katolički“ radi? Moraju li se djeca stalno moliti? Više puta naglašavate da je zbog toga potrebno gotovo „demistificirati“ sam pojam katoličkog odgoja. Možete li pojasniti što pod time mislite?

Da, ponekad se stječe dojam da mi ovdje činimo nekakvu specijaliziranu pripremu za nekakav poseban duhovni život. No, to nije tako. Prije svega, taj hod i odgoj u vjeri je slobodan, ali želimo da su svi u toj slobodi aktivni i odgovorni kako bismo poslužili izgradnji osobe onakve za kakvu kao katolici i učenici Isusa Krista smatramo da je upravo sam Učitelj Isus i nama pokazao da je potrebno biti.

U tome smo pozvani sudjelovati svi sudionici katoličke škole i stalno; djelatnici, učenici pa i sami roditelji. Posebnost takvog odgoja očituje se u raznim redovnim i možda manje redovnim  situacijama kada  nastojimo uz dimenziju stručnog, profiliranog postupanja pristupati i iz „duhovne“ dimenzije, odnosno usmjeravati na izgradnju određenih moralnih vrijednosti koje mi kao katolici u svom životu želimo implementirati, slijediti: pomirljivost, pomirenje, oproštenje, susretljivost, slušanje, uvažavanje, biti tu za drugoga, poniznost, povjerenje, strpljivost i niz drugih vrednota.

Katolička dimenzija u obrazovanju i odgoju kod nas znači i to da nam je cijela godina uz redovne datume koji se kroz kalendarsku godinu obilježavaju u školama,  posebno obilježena i liturgijskom godinom. To znači da se uz redovan kurikulum, posebno naglašeno i uz kreativan i duhovni pristup posvećujemo obilježavanju katoličkih vjerskih  blagdana i datuma kroz liturgijsku godinu, te brojnih važnih kršćansko-povijesnih datuma.

375798378_772711084865094_6076548153922255166_n

Molitva jest prisutna kao nešto redovito, ne i stalno. Nije nametljiva. Škola ima svoju kapelicu u kojoj se učenici nalaze bilo organizirano bilo u nekim trenutcima kada su slobodni, u pauzi i osjećaju za tim potrebu. Obavezno svaku nastavnu godinu započinjemo i završavamo svetom euharistijom, ali svetu euharistiju slavimo i tijekom šk. godine sukladno tijeku i potrebama našega kurikuluma. U tim trenutcima nastojimo da učenici i djelatnici imaju neku od svojih službi i time aktivno sudjeluju: ministriranjem, navještanjem Božje riječi, sastavljanjem i čitanjem sveopćih molitava, organizacijom posebnih darova za prinos, liturgijskim pjevanjem ili sviranjem.

Lijep odjek od strane djece imamo i u slučaju kada je netko od njih bolestan i nije na nastavi; tada se djeca sama pomole za bolesnog prijatelja ili prijateljicu, kao i za bolesne roditelje, bake i djedove. Tu molitvu uključujemo kao naš redovni odnos prema vjerskom, Bogu. Od svega najviše želimo da djeca nauče da ponekad nije sve u našim rukama, da postoji jedna dimenzija povjerenja i predanja prema životu i budućnosti u koju je uključena Božja prisutnost bez koje ona nije ostvariva i ne ispunjava.

Uz redovan školski program, nudite i brojne izvannastavne aktivnosti. Na koje se sve načine učenici mogu ostvariti i u kojim područjima njegovati svoje interese i hobije?

Djelatnici škole su usmjereni na prepoznavanje pojedinih talenata, vrijednosti, kvaliteta. Nama su talenti bitni ne u smislu nekog probira među djecom, već da svako talentirano dijete nastojimo usmjeravati prema njegovim mogućnostima, voljama, sposobnostima i željama. Aktivnosti je puno: sportske, umjetničke, imamo zadrugu Navis, domaćinstvo.

Zahvaljujući projektu, „Ready-STEM-Grow“ koji se u našoj školi provodio godinu i pol, a završava upravo 31. siječnja 2024., od ove smo nastavne godine u predmetnoj nastavi započeli s provedbom jedne potpuno nove izvannastavne aktivnosti za koju imamo i zaseban, iz projekta izniknuo i novi kurikulum. Riječ je o aktivnosti „STEM u zajednici“. Zamišljena je i može se provoditi isključivo interdisciplinarno; namijenjena je razvoju vještina i kompetencija učenika za matematiku, biologiju, prirodu, kemiju, fiziku i geografiju.

KOS-programi

Čini to kroz istraživanja pojavnosti i fenomena u okolini i lokalnoj zajednici u kojima se primjenjuju znanja iz STEM predmeta u postavljanju određenih prirodoznanstvenih hipoteza kojima se pristupa daljnjim istraživanjem, analizom, dokazivanjem te prezentacijom. Smatramo da je to jako dobra baza i za darovite učenike za kojima smo se počeli posebno usmjeravati tijekom prošle školske godine u razrednoj nastavi kako bi upravo njihova detekcija i utvrđivanje otvorilo put kvalitetnom radu kroz predmetnu nastavu i specijalno organizirane aktivnosti poput spomenute.

Drago nam je što kao škola možemo djeci ponuditi moderne, a na određeni način i ponešto specijalizirane uvjete školovanja. To je kod nas moguće zahvaljujući 5 potpuno novouređenih učionica u potkrovlju koje smo opremili i specijaliziranom stem opremom; simulacijska prostorija za simulaciju zvuka i svjetla, interaktivni prostor za istraživanje ljudskih osjetila, senzorska oprema za specijaliziranu kemijsku, biološku i fizikalnu analizu tvari, oprema za nastavu kemije, biologije, fizike, novi mikroskopi, oprema za mikroskopiranje, oprema za robotiku, digitalni dizajn, učenje uz virtualnu stvarnost i brojna didaktika iz STEM predmeta koja olakšava njezino učenje i primjenu.

U ovom cijelom postupku riječ je o sinergiji projekta Ready-STEM-Grow i ulaganja Požeške biskupije. Tako je u izgradnji potkrovnog prostora u nove učionice projektom osigurano oko 66.000 eura, dok je većinski dio od oko 730 000 eura uložila naša Požeška biskupija kao osnivač, na čelu s biskupom, msgr. dr. Antunom Škvorčevićem. Nadalje, kroz projekt u opremu prostora spomenutom specijaliziranom opremom, te u osposobljavanje djelatnika, a za potrebe jačanja STEM područja iz projekta je osigurano oko 212 000 eura. Zahvalni smo što uz ovo infrastrukturno ulaganje možemo imati cijelu ovu priču odgoja i obrazovanja u katoličkom duhu i svim suvremenim uvjetima koji su sada na snazi zaokruženu.

KOS-zadruga

Zanimljivost – djeca mogu birati latinski i grčki kao izborni predmet. Ima li interesa za njih?

Da, ima. Trenutno smo jedina osnovna škola u gradu koja ima ove izborne predmete. Ima učenika koji te predmete vole i natječu se na natjecanjima. Ta dva jezika su im novost kroz koju ne uče samo pravopis i gramatiku, već i cijelu civilizaciju, a na neki način i određenu filozofiju, primjereno, naravno, razini osnovne škole.

Naglašavate važnost suradnje s roditeljima, odnosno obitelji. Kako je vidite?

Mislim da smo kao škola izgradili jedan korektan, štoviše, izvrstan odnos s roditeljima. Želja nam je da se roditelj uvijek osjeti dobrodošao u školi. Da mu nismo ustanova koja mu „uzima djecu“, niti ustanova u koju je djecu „pustio“, već da smo ustanova u kojoj je svaki roditelj dobrodošao, u koju može slobodno doći i pitati, tražiti i primiti savjet. Svjesni smo da je za to potrebno vrijeme, te da nije ostvarivo da roditelj u školi boravi kao i učenik koji ju pohađa, te je to put susreta koji je otežan zbog niza privatnih i poslovnih obaveza kojima su roditelji opterećeni odnosno spriječeni.

KOS-roditelji

Nastojimo ih tako animirati da nam ipak periodično budu prisutni u školi, kroz razredne i školske projekte, duhovne programe i nastup i  injihova takva pristojnost, blizina i povjerenje koju tada i naš iučenici osjete, nemjerljiva su snaga koja odjekuje u odgojnk-obrazovnom uspjehu učenika.

Kako se roditelji mogu javiti? Hoće li biti moguće dijete upisati i putem e-upisa?

Da, od ove godine stavljena je mogućnost da se donedavno eksperimentalni program upisa u prvi razred osnovne škole elektroničkim putem „e-upisi“ može proširiti na cijelu Hrvatsku, no postupci i odluke nadležnih tijela još su u tijeku te ćemo pratiti situaciju i ukoliko naša županija donese odluku o uključenju u postupak upisa u prve razrede za šk. g. 2024./2025. elektroničkim putem i mi ćemo rado pristupiti toj mogućnosti i o tome na vrijeme obavijestiti sve predbilježene  roditelje.

Inače, roditelji se neovisno o ovome mogu javiti redovnim kanalima: na našoj mrežnoj stranici mogu pronaći i kontakte škole, mail, kao i obrazac predbilježbe, koji mogu skinuti, rukom ispuniti i poslati na mail ili osobno donijeti u školu i predati u tajništvu, odnosno pedagogu. Nastojimo uz mrežnu stranicu o svojoj školi progovoriti i posvjedočiti i putem Facebook stranice za koju mnogi kažu da im je bila važna stepenica pri upoznavanju i izboru naše škole za svoje dijete, pa ovim putem pozivam sve zainteresirane da nas potraže na Facebooku.

Jednako tako ove smo godine u cilju da se još više i jasnije približimo roditeljima i javnosti osmislili jedan promotivni video i pomoću njega želimo da roditelji osjete i vide bar djelić atmosfere i onoga što radimo i stvaramo u školi. Nadam se da će ispuniti svrhu.

(SPONZORIRANI SADRŽAJ)