Statistika Centra za vozila Hrvatske (CVH) pokazala je da je gotovo svaki peti automobil u Hrvatskoj pao na tehničkom pregledu.

Ovaj podatak i ne čudi kada uzmemo u obzir da su osobni automobili u Hrvatskoj iz godine u godinu sve stariji. Prosječna starost automobila u 2022. iznosila je gotovo 14 godina, točnije 13,29.

Ono što više zabrinjava jest podatak da je taj broj u porastu. Primjerice, 2021. je prosječna starost bila 13,04 godina, a 2020. ispod 13 godina. Najnovije automobile su Hrvati vozili u godinama prije velike gospodarske krize – 2007. i 2008. godine kada je prosječna starost bila nešto ispod 10 godina, piše N1.

Razlog tomu je što su Hrvati, zbog ne baš moćne kupovne moći, okrenuti rabljenim automobilima. Da je tome tako govori i podatak da je prošle godine kupljeno 44.476 novih automobila, a uvezeno je 62.035 rabljenih automobila, što je gotovo 50 posto više.

Uvoz rabljenih je počeo rasti nakon 2013. kada smo postali članica EU-a te je tako financijski i birokratski olakšan uvoz automobila iz tih zemalja. Usporedbe radi, 2008. je u Hrvatskoj prodano 80.419 novih automobila, a uvezeno 19.191 rabljenih.

Svaki peti – neispravan

Ne treba posebno napominjati da veća starost vozila donosi i manju sigurnost te više nesreća na cestama, ali i više padova na tehničkim pregledima. Tehnički pregled vozila obavlja se u svrhu provjere tehničke ispravnosti, ali i ekološke podobnosti vozila te je obvezan je za sva motorna i priključna vozila.

Cilj tehničkih pregleda jest otkriti nedostatke na vozilu koji mogu utjecati na sigurnost vašeg vozila i putnika u njemu, na sigurnost ostalih sudionika u prometu te osigurati da vozila svojim prometovanjem što manje utječu na okoliš.

A da je na našim cestama mnogo automobila s nedostacima pokazuju i podaci CVH-a koji govore da je 18,59 posto osobnih vozila palo na tehničkom pregledu. Drugim riječima, gotovo svaki peti automobil koji vidite na cesti je – neispravan.

No, koje su najčešće nepravilnosti na automobilima? Nije isto kada na vozilu ne radi svjetlo na registarskoj pločici i kad ima oštećenje na osovini.

Ne vide i ne staju

Statistika kaže da se najčešći nedostatak odnosi na uređaje za osvjetljavanje i svjetlosnu signalizaciju. Čak 23,85 posto svih padova na tehničkom čine upravo ovi nedostaci.

Ipak, ono što je stvarno zabrinjavajuće jest sljedeći razlog pada, a koji se odnosi na uređaje za kočenje. Od svih utvrđenih nepravilnosti, njih 22,42 posto se odnosi na kočnice, a vjerojatno nije potrebno naglašavati zašto je i koliko to opasno.

Sljedeća najčešća neispravnost odnosi se na samonosivu karoserija, šasiju i ostale dijelove, a nedostaci na samom motoru se nalaze tek na četvrtom mjestu.

Ni s petom po redu najčešćom neispravnosti nije se za šaliti jer se odnosi na osovine, kotače, pneumatike i ovjes, dok se peti odnosi na nedostatak obvezne opreme.

Ostali najčešći nedostaci su ispod tri posto u ukupnom broju, a odnose se redom na: uređaje za upravljanje, uređaje koji omogućuju normalnu vidljivost, ispitivanje ispušnih plinova motornih vozila (EKO test), kontrolne i signalne uređaje, prijenosne mehanizme, identifikaciju vozila, električne uređaje i instalacije, ostale uređaje i dijelove vozila, spajanje vučnog i priključnog vozila, utjecaj na okoliš i plinsku instalaciju.

Važno je znati i da, ukoliko je vaše vozilo proglašeno neispravnim, morate pristupiti ponovljenom tehničkom pregledu. Ako to učinite u roku 15 dana, ponovljeni tehnički pregled će se ponovno naplatiti. Ako je pak vaše vozilo proglašeno neispravnim na EKO testu, ponovljeni EKO test u roku 15 dana naplatit će se u iznosu od 50 posto iznosa plaćenog kod pregleda na kojem je vozilo prvi put proglašeno neispravnim.

(n1info.hr)