Nagrada za najljepši školski vrt u Republici Hrvatskoj nije samo priznanje za estetiku i njegovanje prirode, već i simbol angažmana školske zajednice u promicanju ekološke svijesti i obrazovanja. Osnovna škola Gradina, smještena u idiličnom okruženju, nedavno je ponosno primila tu titulu, odnosno, Zlatnu povelju Hrvatske radiotelevizije za svoj izniman školski vrt. Iza ovog izvanrednog dostignuća krije se ne samo vizionarski pristup uređenju, već i predan rad nastavnika, učenika i cijele zajednice.

Unazad dvije godine, Osnovna škola Gradina posvetila je ozbiljnu pažnju uređenju svog školskog vrta. Inicijativu za projekt potaknula je ravnateljica škole, koja je prepoznala važnost njegovanja školskog okoliša kao prostora za učenje i zajedništvo.

UGODNO, KORISNO I ODRŽIVO
– Iznimno smo ponosni što smo već nakon dvije godine sudjelovanja u ovom projektu osvojili glavnu nagradu. Naša je želja da ova inicijativa potakne i druge da nam se pridruže i podrže nas. Kroz aktivno sudjelovanje u uređenju vrta, odgajamo naše učenike za bolje sutra, ističući važnost brige o okolišu i zajedničkom djelovanju za stvaranje bolje budućnosti – istaknula je ravnateljica Ivana Kovač.

Iako je školski vrt postojao i prije, nova inicijativa za terapijsko vrtlarenje, pokrenuta od strane ravnateljice, usmjerena je na učenike posebno kombiniranog odjela. Također, osim vrta ova cijela školska zajednica, od učenika do nastavnika i djelatnika, pa i roditelja, brine se za kompletan školski okoliš. Tako učenici, uz pomoć odraslih, siju, sade i održavaju biljke poput povrtnica; luka, salate, špinata, mrkve, ukrasnog cvijeća, bilja, grmova. Sve što je jestivo, iskoristi se u školskoj kuhinji.

– Naš glavni cilj je demonstrirati djeci koliko volimo našu školu i ovo okruženje, te pokazati da smo spremni uložiti svoje vrijeme i resurse u tu svrhu. Svojim primjerom pokazujemo djeci našu predanost radu i stvaranju ljepše školske zajednice – istaknuo je Luka Čiča, voditelj školskog vrta, koji je osmislio i pjesmicu s kojom obavezno počinju s radom u vrtu.

– Cijeli kolektiv sudjeluje u našim radnim akcijama te podržava sve naše mini projekte koje smo imali uz taj vrt. Posebno želim zahvaliti roditeljima koji su nas neizmjerno podržali na različite načine. Posebno bih istaknula njihovu velikodušnu donaciju namirnica za izradu zelene tjestenine, gdje su osim špinata, koji smo sami uzgojili, donirali sve ostale potrebne sastojke – naglašava Darija Marendić, voditeljica izvannastavne aktivnosti terapijsko vrtlarstvo.

Ova nagrada za školu je samo početak, poticaj za daljnje korake u ostvarivanju njihovih velikih ideja.

– Napokon imamo priliku realizirati naše ambiciozne planove. Ponosni smo što smo jedna od škola u našoj zajednici koja je postavila prirodu na prvo mjesto. Pozivam sve škole koje još nisu dio ovog projekta da se pridruže jer je iskustvo nevjerojatno obogaćujuće. Raduje me vidjeti da mnoge škole iz naše županije sudjeluju u ovom projektu, ali nadam se da će ih biti još više jer je razmjena iskustava s drugim kolegama izuzetno vrijedna. Ovaj projekt nije samo dijeljenje nagrada; smatram da smo svi pobjednici jer doprinosimo stvaranju održivije budućnosti i jačanju veza unutar naših zajednica – zaključio je L. Čiča.

DJELATNICI IZ PLAĆE IZDVAJAJU ZA VRT, RODITELJI PUNO POMAŽU
Dok se Osnovna škola Gradina s pravom ponosi svojim prepoznatljivim školskim vrtom, suočava se s nizom izazova u osiguranju financiranja za održavanje i daljnji razvoj ovog važnog resursa. Iako je angažman školske zajednice izuzetan, nedostatak stabilnog financiranja može ozbiljno ugroziti dugoročnu održivost projekta.

Ravnateljica Ivana Kovač ističe da, iako su sredstva osigurana iz više izvora, postoje izazovi u održavanju stabilnosti financiranja.

– Dio sredstava koristimo iz našeg financijskog plana za nabavku potrebne opreme direktno preko škole, ali to je manji dio budžeta. Veći dio sredstava dolazi iz donacija djelatnika škole, lokalnih udruga i Općine Gradina. Zaposlenici škole redovito izdvajaju dio svog prihoda za donacije, a dio sredstava dolazi i od prodaje proizvoda koje uzgoje učenici našeg kombiniranog odjela u vlastitom vrtu – objašnjava ravnateljica.

Osnovna škola Gradina planira proširenje i integraciju školskog vrta u nastavne procese, a zahvaljujući ovoj nagradi i budžetu koji ona sa sobom nosi dio toga moći će ostvariti.

– S dodatnim budžetom od glavne nagrade, planiramo dodatne gredice za svaki razred, izgradnju vanjske učionice te obnavljanje okoliša novim stablima. Također, u planu nam je stvaranje začinskog vrta uz kuhinju, proširenje gredica s jagodama, suradnja s tehnologijom te promocija održivosti. Tražit ćemo dodatne donacije i pozivamo sve zainteresirane da nam se pridruže u ostvarenju ovih ciljeva – zaključila je ravnateljica.

NOVE DIMENZIJE U OBRAZOVANJU
Zelena tjestenina i terapijsko vrtlarenje kao podrška razvoju učenika

Inicijativa za terapijsko vrtlarstvo rezultirala je stvaranjem programa koji pruža dodatnu podršku i priliku za učenje kroz praktično iskustvo vrtlarenja. To je osobito važno za učenike posebno kombiniranog odjela budući da terapijsko vrtlarstvo predstavlja oblik terapije kroz aktivnost vrtlarenja.

– Za učenike s teškoćama u razvoju, ovo nije samo terapija, već i program za smanjenje stresa, uz dodatnu priliku za razvoj različitih vještina – motoričkih, taktilnih i senzornih. Kroz aktivnosti u vrtu, oni aktivno rade na samoregulaciji, samokontroli i poštovanju prema okolini. Kada sami uzgajaju biljke te vide plodove svoga rada, a zatim ih posluže u školskom restoranu te u tome uživaju i učenici i zaposlenici, rezultat je jačanje njihova samopouzdanja – priča nam Darija Marendić, voditeljica izvannastavne aktivnosti terapijsko vrtlarstvo, ističući benefite školskog vrta.

U školskom vrtu, 15-godišnja učenica Veronika Viljevac, zajedno s ostalim učenicima posebno kombiniranog odjela, brine o različitim biljkama poput salate, peršina, mrkve… Pod mentorstvom učiteljice Darije, Veronika i njezini prijatelji eksperimentiraju s različitim vrstama povrća, uživajući u procesu učenja i istraživanja.

– Najviše volim sijati, a volim i nešto ubrati pa to nositi teti kuharici – ponosno kaže Veronika koja je i sama sudjelovala u kuhanju zelene tjestenine od špinata koju su napravili za cijelu školu.

Veronika je nedavno sudjelovala i na dodjeli nagrada u Zagrebu, gdje je stajala na pozornici, a to joj je, kaže, bio najljepši dio iskustva.

UČENJE U PRIRODNOM OKRUŽENJU
Lorena (11): Najdraže mi je raditi na cvijeću i gledati ga kako raste

Učenje kroz praktično iskustvo može biti izvanredno iskustvo za učenike, a školski vrtovi pružaju upravo tu priliku za otkrivanje, učenje i rast. Motivacija učenika za sudjelovanje u školskom vrtu ključna je za uspjeh ovakvih inicijativa, a ona proizlazi iz duboke strasti i inspiracije.

– Govoreći o prirodi na pozitivan način, možemo prenijeti ljubav prema njoj, što čini sve lakšim. Djeca žude za izlaskom van jer se tamo napune pozitivnom energijom. Kada smo okruženi prirodom, pod suncem i uz pjev ptica, doživljaj je prekrasan. Vidjeti rezultate svog rada dodatno pojačava motivaciju. Želim da učenici uživaju u radu u vrtu te da se raduju rezultatima svog truda. Osjećaj zajedništva koji dijelimo nakon povratka iz vrta je nevjerojatno snažan – priča nam L. Čiča, jedan od ambasadora prirode u ovoj maloj, a vrijednoj školi.

Jedan od primjera koji ilustrira ovu motivaciju jest iskustvo Lorene Radinčić, jedanaestogodišnje učenice koja s velikim entuzijazmom sudjeluje u radu u školskom vrtu. Ona ističe kako joj je najdraže raditi oko cvijeća te kako osjeća ponos kad vidi kako biljke koje je posadila napreduju.

– Volim raditi u školskom vrtu, a najviše volim sa svojom učiteljicom Jelenom sijati i okopavati cvijeće te kasnije gledati kako lijepo raste. Volim biti vani, čupati i grabljati travu, brinuti se za cvijeće, voće i povrće – kaže nam Lorena koja je sve vještine naučila od svoje mame, kojoj rado pomaže u uređenju obiteljskog vrta.

Titulu najljepšeg školskog vrta Lorena vidi kao potvrdu njihovom radu i zalaganju. Iako ga voli takvog kakav jest i ništa u njemu ne bi mijenjala, voljela bi da se malo jezerce kod škole uredi i proširi. Ova želja odražava njezinu viziju za unaprjeđenje školskog okoliša i stvaranje još ljepše i funkcionalnije školske sredine za sve učenike.

(icv.hr, žđl, Foto: Ž. Đaković Leš)