Premda prevladava mišljenje kako je mlađa populacija ta koja širi najviše lažnih vijesti (fake news) društvenim mrežama, američko istraživanje pokazalo je kako su osobe starije od 65 godina te koje čak 4 puta više šire dezinformacije i lažne vijesti preko društvenih mreža poput Facebooka, nego pripadnici mladih generacija.

Upravo to je bio poticaj osječkoj Udruzi “Grupa građana” za pokretanje projekta “Novomedijsko doba za treću životnu dob” koji je financiran od strane Agencije za elektroničke medije, a usmjeren je na medijsko opismenjavanje starijih osoba, mahom umirovljenika.

U okviru toga projekta u svibnju i lipnju ove godine održana su predavanja i radionice za umirovljenike u domovima za starije i nemoćne osobe u Osijeku i Belom Manastiru te podružnicama Matice umirovljenika Hrvatske na području Osječko-baranjske županije.

– Projekt je planiran još u 2020. godini, no zbog pandemije Covid-19 smo ga odgodili za prvi dio ove godine i sretni smo što se epidemiološka slika toliko popravila da smo mogli odraditi druženja s našim sugrađanima treće životne dobi uživo – rekao je Tomislav Levak medijski analitičar i predavač na Odsjeku za kulturu, medije i menadžment Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku.

Prema njegovim riječima medijsko opismenjavanje starijih jednako je značajno kao i kod djece i mladih jer velik broj osoba treće životne dobi, unatoč uvriježenom mišljenju da “ne idu” na društvene mreže, provodi vrijeme uz kompjuter.

– No problem je što ne poznaju tehnologiju i ne znaju kakvu štetu rade unatoč dobrim namjerama. Primjerice, Trumpove objave tijekom izborne kampanje ljudi su komentirali, ali istovremeno i dalje širili. Njihovi komentari ostali su nezamijećeni, a viralnim širenjem vijest je zahvatila masu drugih korisnika. A to je upravo cilj onoga tko plasira lažnu vijest – objašnjava Levak.

Projektu se pridružila i agencija Deus Media i osječka Tržnica d.o.o. koja je bila suorganizator u Danu medijske pismenosti za seniore, pa je na središnjoj osječkog tržnici na Gajevom trgu organizirano druženje s umirovljenicima.

Medijski stručnjaci odgovarali su na konkretna pitanja vezana uz funkcioniranje suvremenih, ali i klasičnih medija.

– Kada su u pitanju društvene mreže, velik se broj umirovljenika njima služi, ali ima i onih koji ih još izbjegavaju. No, u konačnici njih najviše zanima “tko stoji” iza vijesti, tko su vlasnici medijskih kuća i čemu u medijima uopće vjerovati, a čemu ne – podijelio je iskustva s terena Tomislav Levak, najavivši nastavak projekta u još dvije županije, Vukovarsko-srijemskoj i Brodsko-posavskoj.

(www.icv.hr, tj)