Na američkom tržištu automatski mjenjači su konstanta, ali čak i na europskom sve je manje automobila s ručnim mjenjačima. Kupci očigledno preferiraju komfor automatika, a i u električnim automobilima ručni mjenjači nemaju smisla. Možemo zaključiti da se mnogi mladi vozači vjerojatno nikada neće susresti s ručnim mjenjačem.
Kako je onda s autoškolama i može li se obuka za vozače provoditi samo na automatskim mjenjačima, pojasnio nam je tajnik HAK – Autokluba Virovitica, Robert Valenteković.
– Naravno, može se, ali onda vam u vozačku dozvolu ulazi ograničenje, takozvani kod 78, odnosno upravljanje vozilom samo s automatskim prijenosom. Dakle, ako položite ispit na vozilu s automatskim mjenjačem, vaša vozačka dozvola vam ne vrijedi za vozila s ručnim mjenjačem. Time ste se već u startu ograničili na tip vozila koji smijete vozite, a i uskratili ste se za stjecanje vještine upravljanja vozilom s ručnim mjenjačem – naglasio je Valenteković.
Ako se vozač, koji je polagao ispit na vozilu s automatskim mjenjačem, kasnije odlučiti voziti automobil s ručnim mjenjačem, morat će ponovno u autoškolu.
– Da bi takav vozač stekao pravo voziti automobil s ručnim mjenjačem, prvo će morati odraditi dodatan fond sati u autoškoli, a nakon toga ponovno pristupiti polaganju ispita – dodao je Valenteković.
Prilikom razmišljanja o upisu u autoškolu, većina vozača vjerojatno razmišlja kako će voziti auto s automatskim mjenjačem ili ne želi “gnjavažu” oko ručnog mjenjača. Ljubitelji mehaničkog, ručnog mjenjača, dodavanja gasa, kontrole nad okretnim momentom motora, vjerujemo, ovo teško mogu razumjeti, ali razumljivo je da danas sve više ljudi razmišlja na isti način.
– Budućim vozačima želim reći da je lako prijeći s ručnog na automatski mjenjač i puno ga je lakše savladati uz stručnu pomoć instruktora autoškole. Vaša vozačka dozvola B kategorije je vaš suputnik do kraja života i zato je jednostavnije da je kompletna i bez ikakvih ograničenja – napomenuo je Valenteković.
Zaključak je da polaganje na vozilu s automatskim prijenosom definitivno nije najbolja opcija, a takvo razmišljanje dijeli i većina instruktora vožnje, što je jasno vidljivo iz vrlo malog broja autoškola na području RH koje posjeduju ‘automatike’.
(www.icv.hr, ts, revijahak.hr)