Izmjene i dopune Zakona o sigurnosti prometa na cestama kojima će se konačno stati na kraj preslobodnom ponašanju s romobilima već davno su najavljene. Sukladno onoj tko čeka, dočeka krenulo se s konkretnim aktivnostima na tom području. Imajući u vidu kako jedna lasta ne čini proljeće, izmjene i dopune Zakona koje su krenule u postupak javnog savjetovanja ne obuhvaćaju samo, jedino i isključivo romobile, ima tu raznih novinaDonosi se pregled najbitnijih.

Važećom zakonskom regulativom nije propisana posebna kategorija za vozila kao što su električni romobil, električni monocikl,  segway i sl. Povećana prisutnost navedenih prijevoznih sredstava u cestovnom prometu nameće potrebu zakonskog reguliranja uvjeta sudjelovanja u prometu na cestama. Uvode se u zakon novi pojmovi kao što su zona prometa u zaštićenoj kulturno-povijesnoj cjelini i kontaktnoj zoni, osobna prijevozna sredstva, pomoćna pješačka sredstva, jahač i automatizirano vozilo, piše Revija HAK.

Zbog definiranja novih kategorija vozila električni romobili, električni monocikli, segway i sl. prilagođavaju se i odredbe Zakona koje se odnose na njihovo sigurno sudjelovanje u prometu, a također se odredbe usklađuju s odredbama sličnih do sada predviđenih kategorija vozila (bicikli).

Vozači osobnih prijevoznih sredstava dužni su se kretati biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru kretanja. Iznimno ako biciklistička staza ili biciklistička traka ne postoji, vozači osobnih prijevoznih sredstava mogu se kretati površinama namijenjenim za kretanje pješaka te zonama smirenog prometa, pod uvjetom da se ne kreću brže od prosječne brzine čovječjeg hoda, vodeći računa o sigurnosti drugih sudionika u prometu.

A što su osobna prijevozna sredstva? Osobno prijevozno sredstvo je vozilo koje nije razvrstano niti u jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima, bez sjedećeg mjesta, čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm³ ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,25 kW i koja na ravnoj cesti ne mogu razviti brzinu veću od 25 km/h, odnosno čija najveća konstrukcijska brzina ne prelazi 25 km/h (vozilo koje se može samo uravnotežiti, monocikl s motornim ili električnim pogonom, romobil s motornim ili električnim pogonom i sl.).

Vozač bicikla i osobnog prijevoznog sredstva koji se kreće biciklističkom stazom dužan je, pri prelasku kolnika, obratiti pažnju na udaljenost i brzinu vozila koja mu se približavaju, te kolnik prelaziti pažljivo, nakon što se uvjeri da to može učiniti na siguran način. Vozač bicikla i osobnog prijevoznog sredstva koji se kreće biciklističkom stazom dužan je prije stupanja na kolnik ceste koju namjerava prijeći, gdje nije označena biciklistička staza preko kolnika, zaustaviti bicikl ili osobno prijevozno sredstvo i gurati ga kao pješak preko obilježenog pješačkog prijelaza ili kolnika ceste.

Posebno je propisano kako vozač ne smije ostaviti osobno prijevozno sredstvo bez nadzora na prometnim površinama za kretanje vozila i pješaka, osim na za to posebno uređenim i označenim mjestima.

Osoba koja upravlja osobnim prijevoznim sredstvom ne smije upotrebljavati mobitel niti druge uređaje na način koji bi umanjio mogućnost reagiranja i sigurnog upravljanja vozilom (npr. slušalice na oba uha i sl.)1

Regulira se zabrana parkiranja na prostorima punionica električnih vozila za vozila koja se ne pune električnom energijom. Regulira se sudjelovanja jahača u prometu na cestama. Definira se koridor za prolazak vozila hitnih službi prilikom nastanka incidentne situacije, kako bi se stekla obveza kod vozača, kao i sama vozačka kultura o ujednačenom načinu postupanja vozača.

Uvodi se novi pojam koji označava potpuno automatizirano vozilo (potpuno automatizirano vozilo bez upravljača), kako bi se u praksi mogla prepoznati razlika od vozila koja imaju ugrađene sustave za pomoć vozaču (djelomično automatizirano vozilo), te se propisuje sankcija za vozače koji koriste djelomično automatizirano vozilo na način da ne sjede na vozačkom sjedalu za vrijeme vožnje te nisu u mogućnosti reagirati u nepredviđenim slučajevima. Inače, po Zakonu automatizirano vozilo je vozilo koje koristi hardver i softver za kontinuiranu potpunu dinamičku kontrolu vozila (potpuno automatizirano vozilo bez upravljača).

Omogućava se vozačima B kategorije upravljanje motornim triciklima na području Republike Hrvatske. Izmjenama i dopunama ZSPC-a želi se smanjiti administrativno i financijsko opterećenje vozača, liječnika te policijskih uprava i postaja. Temeljem toga omogućuje se vozačima koji imaju privremenu nesposobnost za sigurno upravljanje vozilima zbog trenutnog zdravstvenog stanja, na rok ne duži od šest mjeseci da ne moraju obavljati ponovni liječnički pregled čime se vozače manje financijski opterećuje i oslobađa od dodatnog obavljanja zdravstvenih pregleda. Za vrijeme trajanja nesposobnost za sigurno upravljanje vozilima zbog trenutnog zdravstvenog stanja vozača, isti ne smije vozilom sudjelovati kao vozač u prometu na cesti.

Također, olakšava se rad liječnika na način da uz upozorenje vozaču koji ima privremenu nesposobnost za sigurno upravljanje vozilima zbog trenutnog zdravstvenog stanja, na određeni rok, a najduže 6 mjeseci o tome obavijeste policijsku upravu ili postaju prema mjestu prebivališta, boravišta, uobičajenog boravišta, školovanja, odnosno privremenog ili stalnog boravka vozača na način da obavijest upisuju u Centralni zdravstveni informacijski sustav Republike Hrvatske i time smanje administrativne postupke slanja pisanih obavijesti Ministarstvu unutarnjih poslova.

Ukidaju se registarske pločice s crvenim i zelenim brojkama i slovima budući s aspekta sigurnosti prometa na cestama za istima ne postoji potreba. Usklađuju se i ujednačavaju sankcije koje se propisuju sukladno ovom Zakonu za ponavljanje prekršaja (recidivizam) prema svim vozačima jednako, bez obzira na državu izdavanja vozačke dozvole.

(revijahak.hr)