Nakon prometne nesreće u kojoj je u Virovitici vozač osobnog automobila naletio na vozača električnog romobila na društvenim se mrežama razvila rasprava o tome tko je u tom trenutku bio kriv. Jedni krive vozača automobila, dok su drugi ogorčeni na vozače električnih romobila, sve u svemu u ovom slučaju presudit će nadležni sud. No, iz komentara jedno je sigurno: električni romobili zadaju glavobolje velikom broju građana.
Ovakvi romobili su praktični, ekološki prihvatljivi i omogućuju lakše izbjegavanje prometnih gužvi i zbog toga postaju sve popularniji. Ovisno o modelu, postižu brzinu od 20 do 30 kilometara na sat, izuzetno su lagani i gotovo ne proizvode zvuk dok rade. A tu dolazi do problema, prilikom vožnje po pješačkoj stazi ovi vozači često vrlo nečujno “voze slalom” između pješaka i tako kod velikog broja ljudi stvaraju strah od mogućih naleta i pratećih ozljeda.
Tu građani postavljaju pitanje: Zašto voze po pješačkoj stazi, a ne biciklističkoj ili kolnikom? Razlog je to što ih trenutni Zakon o sigurnosti prometa na cestama smatra pješacima. Za vozila kao što su električni romobili, monocikli ili segwayi nije propisana posebna kategorija, a istovremeno u zakonu stoji kako je na kolniku zabranjeno igranje, vožnja dječjim biciklom, romobilom i koturaljkama, kao i sanjkanje, skijanje i sl., što znači da je ovim “modernim” vozilima zabranjeno kretanje kolnikom te se moraju kretati površinom kojom se kreću pješaci.
Osim kolnikom, ne smiju se kretati ni biciklističkom stazom jer ne pripadaju kategoriji bicikala. Što znači da vozači ovih tihih jurilica imaju puno pravo voziti po pješačkim stazama, jer to moraju. Da za njih vrijede pravila kojih se moraju pridržavati pješaci potvrdio i Miroslav Lalić, voditelj Odsjeka za sigurnost cestovnog prometa u Policijskoj upravi virovitičko-podravskoj te istaknuo kako su takva “vozila” prije bila definirana kao pomoćno pješačko sredstvo, no izmjenama zakona ta je kategorija izostavljena.
Tako vozači električnih romobila, kao i pješaci, kolnik, biciklističku traku i stazu trebaju prelaziti preko pješačkog prijelaza. No, upozorava Lalić, to zaista trebaju činiti oprezno.
– Prilikom prelaska preko obilježenih pješačkih prijelaza zaista svi trebaju voditi računa i uvjeriti se sa sigurnošću da to mogu sigurno učiniti. S druge strane i motorna vozila koje se kreću kolnikom imaju odredbe koje ih obvezuju da prilagode brzinu kretanja prilikom nailaska na obilježeni pješački prijelaz i po potrebi zaustave vozilo, propuste pješake i potom nastave vožnju – ističe Lalić.
Pouka ove nesreće zaista treba biti da svatko od nas u prometu mora uvažavati druge sudionike. Unatoč propisima i prednosti koju imamo u danom trenutku, naša sigurnost bi nam trebala biti najvažnija, a to znači širom otvoriti oči i, posebice u slučaju pješaka, zastati na pješačkim prijelazima i uvjeriti se da su vas vozači uočili. Koliko god imali prednost, u “borbi” s automobilom uvijek ćete izvući deblji kraj. (www.icv.hr, ml)
SIĆI S BICIKLA ILI NE Znate li se koristiti crveno označenim biciklističkim prijelazima?