Znate li da svaki put kad „kliknete“ na nešto na internetu ostavljate digitalni trag ili otisak koji mogu pratiti oglašivači i druge zainteresirane strane? Jedno od istraživanja pokazuje kako samo jedan klik na određenu stranicu ili društvenu mrežu koji napravite može aktivirati i do 80 različitih zainteresiranih strana koje će vas pritom  „pratiti“, kako bi prikupljale podatke o vašim navikama, preferencijama i izborima.

Ujedno, znate li da uz realan, imate i vlastiti digitalni identitet na mrežama? On, naime, može biti identičan vama u stvarnosti, ali i potpuno drugačiji. Kako on izgleda i kako vas drugi vide  – o tome će biti riječi u mini serijalu od tri nastavka koji pokrećemo danas (četvrtak), a u povodu Dana medijske pismenosti, koji se na razini cijele Hrvatske provode od 22. do 28. travnja.

Podsjećamo, Dani medijske pismenosti projekt su Agencije za elektroničke medije i Ureda UNICEF-a za Hrvatsku, koji se u suradnji s brojnim partnerima i pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija i Ministarstva znanosti i obrazovanja provodi od 2018. svake godine u proljeće.  

Do sada je u sklopu Dana medijske pismenosti održano ukupno više od 1830 događanja s više od 100 tisuća sudionika i u njih su redovno uključene odgojno-obrazovne ustanove, knjižnice, kina, mediji, udruge… 

DIGITALNI OTISAK – SVAKI KLIK, KOMENTAR, FOTOGRAFIJA 

ICV će ove godine ove važne dane posvetiti mini serijalom na temu digitalnog otiska i digitalnog identiteta, s ciljem posvješćivanja javnosti koliko smo svakodnevno aktivni u ostavljanju tragova na internetu i stvaranju vlastite “digitalne ličnosti” na društvenim mrežama, iako toga možda ni nismo svjesni niti o tome dovoljno promišljamo.

viber slika 2024 04 24 09 28 51 367
fotofoto: privatni arhiv

Što je digitalni trag, a što identitet, kako ga stvaramo, tko od naše aktivnosti u digitalnom prostoru ima koristi, tko može iskoristiti naše informacije i kako  – na ta i druga pitanja odgovorit će nam Martina Nikolić, magistra psihologije iz Centra za nestalu i zlostavljanu djecu Osijek, odnosno Centra za sigurniji internet (CSI), koji se svakodnevno bave ne samo ovom problematikom, već i edukacijom djece i odraslih, za sigurnije svakodnevno korištenje interneta.

O digitalnom otisku i tragu pisat ćemo u tri nastavka, a u prvom donosimo odgovor na pitanje: o čemu je točno riječ? Saznat ćemo i koje podatke o nama mogu saznati vlasnici stranice na koju smo “kliknuli”.

Što je, dakle, digitalni otisak?

 -Digitalni otisci su podaci koji nastaju kao nusprodukt interakcija koje su sastavni dio svakodnevnog života. Digitalni otisak je znak koji ostavljamo dok koristimo internet i koji može utjecati na našu online reputaciju. On se sastoji od sadržaja koje stvaramo, dijelimo, ali i sadržaja koji drugi objavljuju i dijele – o nama i s nama. Društvene mreže predstavljaju najbolje platforme za stvaranje digitalnih otisaka – kaže Martina Nikolić.

Dodaje da je to svaka fotografija koju objavimo, pjesma koju smo podijelili, objava koju smo ‘lajkali’, komentar ispod tuđe objave, kao i sve ono u čemu su nas drugi označili ili nešto o nama napisali u web prostoru.

JEDAN RAČUN, JEDAN IDENTITET 

Digitalni identitet je pak širi pojam, objašnjava.

-Digitalni identitet se sastoji od naših osobnih podataka, ali je važno biti svjestan toga da je on oblikovan i našim online ponašanjem, kao što su slanje poruka, korištenje društvenih medija, e-trgovina itd. Neki istraživači pojašnjavaju kako svi tragovi što ih sami ostavljamo online čine naše digitalne otiske, dok tragovi koje drugi ostavljaju o nama čine našu digitalnu tetovažu, a sve zajedno označuje našu online prisutnost – ističe.

Svakom aktivnošću na internetu ostavljamo trag koji se može pratiti. Njih je mnogo. Ujedno, možemo imati i više digitalnih identiteta, kaže naša sugovornica.

-Svaki korisnički račun koji imamo predstavlja po jedan identitet – npr. većina nas ima svoj digitalni identitet na društvenim mrežama, na forumima, u igrama i slično. Postoje osobe koje velik dio svog slobodnog vremena provode stvarajući svoj online identitet i izgrađujući virtualnu osobnost. Kako imamo priliku surađivati s e-sport igračima, ali i kreatorima sadržaja općenito, vidimo da oni razvijaju svoj digitalni identitet npr. kroz igranje, što ih može učiniti profesionalnim igračima, što duže igraju i što su im statistike bolje.

informacije
fotoilustracija, Canva

Pojedinac može imati toliko virtualnih identiteta i biti toliko usmjeren na njih da postanu važniji od stvarnog identiteta. Tome svakako pridonosi i to što je u današnje vrijeme moguće i zarađivati od svog digitalnog identiteta – što može biti posebno privlačno, ali sa sobom nosi i određene specifičnosti u radu kao i potencijalne opasnosti – upozorava psihologinja.

Trag je nešto što se lako može pratiti, a posljedica ostavljanja osobnih podataka sve je jasnija kroz povećan broj prijava za krađu identiteta, „pražnjenje računa“, zloupotrebu fotografija i drugih materijala od treće strane, koja će se, na našu štetu, njima okoristiti.

-Krađa identiteta je jedna od opasnosti do koje može doći zbog čitanja naših digitalnih otisaka. Ona uključuje neovlašteno uzimanje osobnih podataka i njihovo korištenje za manipulaciju računima žrtava.

Ovakav oblik prijevare obično obuhvaća financijske aspekte žrtve, ali može ozbiljno narušiti i ugled. Osim u online svijetu, opasnosti imamo i u svijetu „uživo“ – preporuka je da dokumenti koji sadrže osjetljive podatke poput računa kreditnih kartica, telefona, poštanskih pošiljci i različitih članstva budu pažljivo uništeni prije nego što se odlože u smeće – upozorava naša sugovornica.

online kupovina
fotoilustracija, Canva

GDJE OSTAVLJAM SVOJE PODATKE? 

Digitalan prostor omogućio je brojnim predatorima da lako dođu do svojih žrtava, koristeći lažne identitete i nudeći različite proizvode ili tražeći usluge. Kako bi se spriječila zloupotreba, važno je imati na umu: što unijeti u digitalan prostor, a što ipak sačuvati za realnu stvarnost?

-Kada dijelite informacije na internetu, važno je biti svjestan mogućnosti krađe identiteta. Počinitelji mogu stvarati lažne profile u tuđe ime, dobiti pristup lozinkama i e-mail računima, kupovati proizvode ili usluge, otvarati bankovne račune i koristiti kreditne kartice na tuđe ime, ali i počiniti razna druga ozbiljna kršenja zakona.

Zapitajte se – ako recimo imate iste lozinke za više računa i netko sazna vašu lozinku; potencijalno je u stanju uči na vaše razne društvene mreže, profile na online trgovinama, u igrama i slično. Koliku štetu bi mogao napraviti? Svako od nas je potencijalno ugrožen takvim pristupom i važno je uvijek promisliti: gdje ostavljam svoje podatke, zašto, jesu li sigurni i tko ih može iskoristiti? – naglašava psihologinja.  

Kada pričamo o tome kakve informacije sami dijelimo o sebi, ujedno moramo biti svjesni da je dio koji vidimo online često samo privid, jedan djelić života za koji nam je ugodno dijeliti ga sa svijetom, dodaje.

 

lazni zivot na mrezama
fotofoto: ilustracija, Pinterest

REALNO VS. DIGITALNO

-O ovome dosta pričamo u Centru kako radimo s kreatorima sadržaja, influencerima. Kroz aktivnosti s njima, poput Gen Z akademije koju provodimo u suradnji s Mood Mediom  i partnerom A1 Hrvatska do kraja svibnja bit će posjećeno 10 školi diljem Hrvatske. Cilj nam je osvijestiti mlade o tome da posao kreatora sadržaja nosi sa sobom razne izazove, a svakako ne prikazuje u potpunosti realan život.

Naravno, postoje i situacije da netko kreira lažne profile i predstavlja se kao mi. Nažalost, na besplatnu i anonimnu liniju Centra za sigurniji Internet 0800 606 606 znaju nam se javiti i djeca ali i odrasli s ovim problemom. Neki odraslih koji su nam se javili su žrtve lažnih profila godinama, osjećaju se nemoćno u cijeloj situaciji jer unatoč brojnim prijavama ne dolazi do brisanja tih profila.

U slučaju da netko od čitatelja prepozna da je i sam u takvoj situaciji ili poznaje nekoga tko je – predlažemo da nam se javi kako bi im pružili podršku i nadamo se, pomogli rješavanju cijele situacije.

Nedavno sam pročitala da je prvi travanj jedini dan kada dovoljno kritički promatramo što vidimo u medijima – svijest o tome da je nešto što čitamo možda netočno nam donosi dozu opreza koja može biti korisna u online svijetu- kaže M. Nikolić.

U nastavku serijala saznat ćemo koje su zamke dijeljenja fotografija na društvenim mrežama, osobito djece i privatnog prostora, provjeravaju li poslodavci naše profile na društvenim mrežama prilikom razgovora za posao i kako se uništeni digitalni ugled može popraviti. Ujedno, bit će riječi i što točno mapiraju pametni satovi, roboti i drugi uređaji koje svakodnevno koristimo, a koji podatke o nama mogu lako proslijediti drugima. 

Praksa povezanosti realnog i digitalnog života pokazuje, nažalost, kako smo, koristeći virtualnu stvarnost i pametne proizvode, i mi sami postali proizvod koji drugi prate, proučavaju i – koriste. Cilj serijala je ukazati što možemo učiniti već danas da to spriječimo.

(www.icv.hr, mlo, ilustracija: Canva)