* Prava ruska priča je ona gdje u svakoj zabavi i veselju ima i kap tuge i obrnuto. Takva je i “Kaštanka”, u kojoj se susrećemo s ljubavi, prijateljstvom, smrću, strahom, sve prožeto s ruskom glazbom i kostimografijom, kaže redateljica Vjera Vidov.

Željka Đaković

“Pas je taj koji pruža najveću ljubav, odgovoran je, najbolji prijatelj i uvijek je uz vas”, riječi su to Vjere Vidov, redateljice predstave “Kaštanka” čija je premijera izvedena u virovitičkom kazalištu. Lutkarska je to predstava za mlade i odrasle postavljena na kazališne daske prema Čehovljevoj istoimenoj noveli, ne tako poznatoj u Hrvatskoj. Ruska novela o odrastanju kujice Kaštanke prvi put u svijetu izvedena je u Virovitici u obliku lutkarske predstave, a ovacije publike potvrđuju uspješan rad kako redateljice, tako i cijele vrijedne glumačke ekipe.
Ono što je osvojilo publiku je prava iskonska ljubav ispričana kroz odrastanje kujice Kaštanke. Nakon upoznavanja s novim svijetom Kaštanka mora odlučiti koju će ljubav odabrati: gazdu koji je silno voli, ali ne mari za nju dovoljno ili gazdu koji joj je omogućio siguran dom i hranu.
– Čehov je jedan od kreatora nove drame, po čemu je i najpoznatiji. Kod njega nema velikih junaka i događanja, on stavlja čovjeka i njegov život u prvi plan – govori nam redateljica Vjera Vidov, objašnjavajući pritom kako se od njegovih djela ne može raditi veliki spektakl, ali zato dobivate priliku njegovo djelo pokazati na drugi način.

TEATAR SLIKA

– Prava ruska priča je ona gdje u svakoj zabavi i veselju ima i kap tuge i obrnuto. Takva je i “Kaštanka”, u kojoj se susrećemo s ljubavi, prijateljstvom, smrću, strahom, sve prožeto s ruskom glazbom i kostimografijom – kaže redateljica.
Predstava je namijenjena svima, ali prema mišljenju redateljice i glumaca najbolje će je razumjeti starija djeca.
– U prvih 15 minuta “Kaštanka” je napravljena kao teatar slika. Izbacili smo cijeli tekst jer uz dobar slikoviti prikaz i odličnu ekipu ne treba puno teksta. Zbog toga i jer je malo mračna, mislim da će je najbolje razumjeti djeca od 10 godina pa nadalje – ističe Vjera Vidov, koja je za novelu “Kaštanka” prvi put čula od Mirana Hajoša, ravnatelja Kazališta Virovitica, kada joj je predložio da od nje napravi lutkarsku predstavu.
– To je bila ljubav na prvi pogled. Kada sam je pročitala, odmah su mi krenule slike i ideje – kaže Vjera.
Priznaje da se na neki način poistovjetila s Kaštankom koja je, kao i ona u mladosti, kako bi shvatila neke stvari i odrasla, morala proći neke teške životne situacije. U prenošenju tih osjećaja i prikazivanju Kaštankine priče pomogli su joj vrhunski lutkari, Sara Lustig, Dominik Karakašić, Irena Bausović i Goran Vučko.

U NJIHOVOJ RUCI LUTKA JEDNOSTAVNO ŽIVI

– Ne samo zato što su završili lutkarstvo i savršeni su profesionalci u tom poslu, ova četiri mlada glumca doslovno obožavaju lutke i one u njihovim rukama jednostavno žive – kaže Vjera, ističući zadovoljstvo rada s takvim znalcima.
Uz glumačku ulogu virovitička glumica Sara Lustig imala je još jednu, asistentice redateljice.
– Imam veliku ljubav prema lutkarskoj režiji – kaže Sara, kojoj je san upisati lutkarsku režiju na akademiji u Osijeku.
– Lutkarstvo je moja prva ljubav, nešto meni izuzetno drago. Mislim da je puno teže nego dramski teatar. Teže se izraziti, prikazati emocije putem lutke – objašnjava Sara, ističući da u lutkarstvu nema granica.
Iako glumci priznaju da je teško udahnuti život lutki, to se nije primijetilo. Njihova energija, ritam i uigranost navela je publiku da na trenutke pomisli da su na kazališnim daskama stvarne životinje.

TREĆA SURADNJA

Ponos na ovu suradnju i prvu ovosezonsku premijeru istaknuo je i Miran Hajoš, ravnatelj Kazališta Virovitica.
– Prvi put smo radili lutkarsko-igranu kombinaciju za malo stariji uzrast – kaže Miran H., objašnjavajući da iako u osnovi nisu lutkarsko kazalište, s dolaskom Sare Lustig i Gorana Vučka spojili su se s Kazalištem lutaka Zadar.
– Ovo je sada već treća suradnja i nadam se da će biti uspješna kao i prethodne dvije – dodaje ravnatelj zadovoljan radom mladih, ažurnih i predanih ljudi. Koliko zna, kaže M. Hajoš, ovo je ujedno prvi put da je u Hrvatskoj Čehov obrađen kroz lutkarsku predstavu.
U uspjehu veliku ulogu imaju i autorica dramatizacije Petra Mrduljaš, majstorica za scenografiju, kostimografiju i oblikovanje lutaka Natalija Burnos i njezin asistent za lutke Krešimir Tomac, kao i skladatelj Igor Karlić te oblikovatelj svjetla Frane Papić.