U organizaciji Osnovne škole Ivana Gorana Kovačića Zdenci i Turističke zajednice grada Orahovice, u prepunoj višenamjenskoj dvorani održano je sinoć (četvrtak) predavanje poznatog dr. Ranka Rajovića pod nazivom “Djeca zarobljena u virtualnom svijetu”.

Predavanje je organizirano u sklopu preventivnog projekta zdenačke osnovne škole “Surfaj manje, biraj zdravo stanje!”

– Cilj nam je bio okupiti odgojno-obrazovne djelatnike i roditelje našeg područja i to smo uspjeli. Mnogi su u jednom dahu pratili cijelo predavanje. Skrenuli smo pozornost roditelja i učitelja na opasnosti koje vrebaju ako se sva današnja tehnologija koristi bez kontrole i ograničenja. Imali smo priliku čuti nešto o NTC metodama poučavanja koje pomažu djeci dosegnuti biološke potencijale. Naša učiteljica Tamara Nikšić završila je NTC edukaciju za licenciranog predavača te nam je cilj NTC metodu uvesti i u naše razrede, ali i u vrtić. Počet ćemo već ove školske godine jer smo primijetili da je reakcija učenika jako pozitivna i plodonosna. Posebnu zahvalu upućujem direktorici Turističke zajednice grada Orahovice Lani Jurkin na pomoći u organizaciji ovog predavanja. Zahvaljujem i gradonačelniku Saši Risteru te načelniku općine Zdenci Tomislavu Durmiću na podršci koju su nam iskazali svojim dolaskom – rekla je ravnateljica zdenačke osnovne škole Ivana Pavelić.

Foto-3

Ranko Rajović, doktor interne medicine i autor NTC sustava poučavanja, kako je sam u uvodu rekao, ne drži predavanje, nego razgovara s nazočnima na jedan običan ljudski i pristupačan način, pa su tako učitelji, profesori, djelatnici obrazovanih institucija i roditelji u orahovačkoj višenamjenskoj dvorani puna dva sata uživali u novim saznanjima i detaljima koje je pričao dr. Rajović, koji je upozorio koliko virtualni svijet, tehnologija i prije svega ne kretanje djece i mladih utječe na njihov život i zdravlje.

-Ja sam u svom obrazovanju učio da je razvoj djeteta 50 posto genetika i 50 posto okruženje, to se tako ne može gledati jer važnost oba segmenta mora biti i je 100 posto. Vidimo što se danas oko nas događa, koliko su nam djeca zdrava ili bolje rečeno nisu zdrava, a glavni razlog za to je ne kretanje, drugi je prezaštićenost djece, a treći je da im dozvoljavamo da žive u nekom drugom svijetu. Danas kada pitam roditelje koliko djeca dnevno prijeđu kilometara, uglavnom dobijem odgovor najviše između 3 i 6 kilometara, a mozak se razvija kretanjem i što nam to sada sve govori, sve je vrlo jasno. Ako biljke i živa bića koja se ne kreću nemaju neurone, a najkompleksniji nervni sustav ima čovjek jer se kreće i mora se kretati jer to razvija mozak – kaže Rajović.

Rajović je tom prigodom izdvojio i druge probleme.

-Nekada su roditelji znali gdje je dijete, što radi, kako razmišlja, a mi danas ne znamo gdje su oni, a ono što znamo kada toliko puno gledaju u ekran, u te računalne igrice, smanjuju se duboke regije mozga, bazalne ganglije, automatsko smanjenje kognitivnih sposobnosti. Vidimo da su djeca tako sve slabija, ne mogu sjediti, ne mogu pisati, učiti, pamtiti, jednostavno su motorički oslabili i to je veliki problem – nastavio je Rajović.

Foto-4

Naglasio je kako je nemoguće sve to popraviti ili promijeniti ako svi djelatnici koji se bave djecom budu koristili stalno iste metode.

-Prije svega moramo brzo učiti kako i koliko na djecu utječe okoliš i tada ćemo moći tražiti rješenje za daljnje djelovanje. Veliku ulogu ovdje imaju roditelji, na primjer neki imaju aplikaciju kako bi kontrolirali koliko im dijete provodi vremena u virtualnom svijetu, ali pričao sam i s djecom i oni toliko lako prevare roditelje da oni to i ne znaju. Moj savjet je, recimo u školama, nastavnicima informatike i tehničkog odgoja da organiziraju roditeljske sastanke da roditelji saznaju kako se koriste aplikacije za kontrolu mobitela jer djeca moraju biti pod kontrolom. Jer ako mi njih pustimo da oni sami sebi odrede koliko će biti pred ekranom, pa to je pet do šest sati dnevno i to je nedopustivo. Korištenjem previše mobitela kod djece smanjen je i hipokampus, odnosno centar u mozgu za prostornu orijentaciju i tim dakle dugotrajnim korištenjem mobitela zapravo se oštećuje razvoj djeteta posebno ako znamo da se mozak kod čovjeka najviše razvija u dobi do 12. godine života. Zato je moj savjet roditeljima, učinite sve da škole zabrane korištenje mobilnih telefona barem do četvrtog razreda osnovne škole jer iskreno, što će njima mobitel u toj dobi u školi. Isto tako, mi koji izučavamo ove probleme moramo dati smjernice obrazovnim djelatnicima kako i što činiti da djeca budu koncentrirana i da njihov mozak radi onako kako bi trebao. I na kraju još jedan savjet roditeljima, dajte da dijete bude spretno, okretno, baš kao da ga spremate za reprezentaciju, a mi ćemo u vrtićima i školama dodavati ono što je novo i potrebno pa da svi zajedno pomognemo u pravilnom razvoju djece – zaključio je dr. Rajović.

(www.icv.hr, vg, foto: V. Grgurić)