Voda pokriva 71 posto zemljine površine i nužna je za život kakav poznajemo. Pitka voda postaje glavni resurs u 21. stoljeću zbog porasta broja ljudi i promijenjenog standarda. Danas smo suočeni sa svakodnevnim usporedbama kako pitka voda postaje “nova nafta” te da će se oko iste voditi borbe.
Hrvatska je među trideset vodom najbogatijih zemalja u svijetu od njih ukupno dvjestotinjak. Kao zemlja, srećom, imamo dovoljno pitke vode za buduće naraštaje i nema pokazatelja da će se pojaviti nestašica, pokazuju podatci. No, na svjetskoj razini zaštita okoliša i opskrba pitkom vodom postaju glavni problem i izazov za opstanak i razvoj civilizacije. Sve više je jasno kako vodu treba čuvati, a to se čini kroz očuvanje okoliša, recikliranjem, kao i praćenjem stanja vodenih površina kao što su rijeke, jezera, mora, akumulacije, ribnjaci i slično.
PROJEKT HRVATSKIH VODA „MALI ČUVARI VODA“
Upravo vodeći se time u okviru projekta “Mali čuvari voda” koji provode Hrvatske vode vrijedan poklon za učenje i istraživanje o očuvanju okoliša, mali prijenosni laboratoriji za analizu vode, darovan je trima virovitičkim osnovnim školama: Ivane Brlić-Mažuranić, Katoličkoj osnovnoj školi i Osnovnoj školi „Vladimir Nazor“. S tom suvremenom opremom, priručnicima i prijedlozima za pokuse učenici će moći još bolje mjeriti kvalitetu voda na rijeci Ođenici, Virovitičkim ribnjacima, odnosno jezerima, na rijeci Dravi i drugim vodenim površinama.
Zašto su laboratoriji koje će u okviru projekta „Mali čuvari voda“ dobiti čak 43 škole u 11 gradova važni, pojasnio je generalni direktor Hrvatskih voda Zoran Đuroković.
Rekao je nešto više i kakvu ulogu u svemu tome ima i jedna kornjača Hrvoje te pozvao učenike koji su dobili pokretne laboratorije da budno promatraju promjene na analiziranim površinama, da budu dionici i aktivni u promociji zaštite naših vrijednih resursa, mali čuvari voda.
– Ova korisna i vrijedna oprema, uz koju dolaze i priručnici s idejama za pokuse te preventivne i edukativne slikovnice ima za cilj, između ostalog, kroz zanimljiv i inovativan pristup potaknuti učenike na proučavanje i zaštitu voda u svom okružju, podići svijest osnovnih škola o zaštiti, očuvanju i korištenju voda, terensko istraživanje i praćenje stanja voda, te očuvanje bioraznolikosti zavičaja. Jednom riječju, proširiti znanja o toj nezamjenjivoj životnoj tekućini, njezinom veličanstvu – vodi. Inače, ovaj projekt se provodi u 11 gradova, obuhvaća ukupno 43 škole, među kojima su od danas i tri virovitičke.
Činjenica je da se moramo mijenjati u našem odnosu prema vodi i prirodi općenito, te da te poruke o očuvanju okoliša moramo prenijeti prvenstveno na mlade. Voda je resurs 21. stoljeća i moramo se prema njoj tako i odnositi. Moramo pomoći prirodi jer na taj način pomoći ćemo i sebi. Izuzetno je važno raditi s najmlađima, s osnovnoškolcima, kako bi znali kolika je važnost voda. Upravo s tim ciljem osmislili smo i ovaj program koji je prije svega upućen djeci, a tu je i naša maskota, kornjača Hrvoje, koja živi uz vodu, dugovječna je, njen okoliš je prirodni i putem koje na zanimljiv način promoviramo naš odnos prema prirodi i mlađim uzrastima.
Ovi prijenosni laboratoriji koje smo podijelili školama odlična su prilika da učenici po kvaliteti vode otkriju i učinke svih ulaganja u zaštitu i sustave pročišćavanja voda u Virovitici. Moram pohvaliti Grad Viroviticu koji zajedno s tvrtkom Virkom brine o razvoju sustava odvodnje i pročišćavanju otpadnih voda, kao i vodoopskrbe. Naime, na području Virovitice gradili smo kolektorske sustave i uređaj za pročišćavanje otpadnih voda, uz pomoć EU, koja sufinancira ovaj dio projekta, kao i Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja. Želimo da i naši stanovnici vide korist od izgrađenih sustava odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda na ovom području, kakvi su učinci na naše vode, među kojima su Virovitička jezera, Ođenica i rijeka Drava. Pozivam stoga naše osnovce da uz pomoć svojih nastavnika uzimaju uzorke iz naših voda te ih uspoređuju – ističe Z. Đuroković. Izrazio je i nadu da će ova oprema dodatno motivirati mlade da se u budućnosti bave vodama i ojačati svijet o održivom razvoju. Ujedno, okupljenim školarcima više je puta naglasio neizmjerno blago u vidu vode za piće, koja je, za razliku od drugih zemalja, dostupna u svakom kutku Hrvatske.
PRIJENOSNI LABORATORIJI KAO DODATNA MOTIVACIJA MLADIMA DA SE BAVE OČUVANJEM VODA I OKOLIŠA OPĆENITO
Škole već rade na zaštiti okoliša i prirodnih resursa, među kojima je voda visoko na listi prioriteta. Sanjica Samac, ravnateljica Osnovne škole „Vladimir Nazor“ zahvalila je na darovanoj istraživačkoj opremi i rekla kako učenici već godinama rade upravo na analizi voda na našem području te da će im ovaj poklon omogućiti još kvalitetnije promatranje, istraživanje, bilježenje i rad na ovoj važnoj aktivnosti.
– Našim znanstvenim planom i programom u školama je predviđeno da od 1. do 8. razreda obrađujemo ekološke teme koje se tiču očuvanja voda, kako zaštiti okoliš, kako zbrinjavati vode… Osim toga, o tome promišljamo i radimo i u raznim radnim skupinama i izvannastavnim aktivnostima (GLOBE skupine, Mladi čuvari prirode, ekološke grupe…). Ovaj pokretni laboratoriji tome će zasigurno još više pridonijeti. Volimo ovakve poklone jer nam omogućavaju da još više radimo na istraživanju voda i njihovoj zaštiti – rekla je S. Samac te dodala kako će učenici koji su u izvannastavnim skupinama kao čuvari prirode, ekolozi ili čuvari voda sada još kvalitetnije moći na terenu istraživati kvalitetu Ođenice, Drave i Virovitičkih jezera.
Poznati znanstveno-obrazovni program GLOBE provodi se godinama i u Osnovnoj školi Ivane Brlić-Mažuranić u Virovitici. Riječ je o programu u kojem je trenutno više od 100 škola u Hrvatskoj. Učenici sami redovito i kontinuirano mjere i opažaju parametre vezane uz atmosferu, tlo, vodu i pokrov, a rezultati istraživanja se međusobno upotpunjuju i povezuju. Na taj način stanje okoliša može se cjelovito pratiti, a podatci točno analizirati i uspoređivati.
Svi prikupljeni podaci unose se pak u zajedničku bazu podataka na GLOBE serveru, koja je otvorena i dostupna svim korisnicima interneta na cijelom svijetu.
Kako virovitička Osnovna škola Ivane Brlić-Mažuranić i Katolička osnovna škola u Virovitici čuvaju vodu, prirodno blago i promatraju i štite okoliš, pojasnila je Ana-Marija Matić, učiteljica biologije i kemije u te dvije škole.
– U OŠ IBM već 16 godina provodimo GLOBE program u sklopu kojeg imamo i jednu vodnu postaju na Ođenici gdje se redovito mjere parametri vode (kiselost PH, otopljeni kisik, salinitet, nitrati, nitriti i sl.). Osim toga, taj program obuhvaća i mjerenje biometrije, visine i širine stabla, pa možemo određivati i količinu ugljika koje određeno stablo može apsorbirati i time ukazati na važnost visokih i starih stabala za održavanje čistoće zraka. Tim kontinuiranim mjerenjem voda možemo vidjeti je li se neki parametar promijenio, je li jednak kao prije 16 godina i spriječiti time moguća zagađenja u budućnosti. Ova vrijedna oprema koju smo dobili veliki je korak naprijed za naš rad jer obuhvaća mnogo toga što će obogatiti naša istraživanja s ciljem podizanja svijesti o zaštiti, očuvanju i korištenju voda.
VODA – NEOPHODNA ZA ŽIVOT
Kada se govori o važnosti zaštite i analize vode, važno je reći i kako se na području Virovitice provodi još jedna važna analiza vode i to od tvrtke Virkom, koje je zaduženo za vodoopskrbu i odvodnju. Svaki put kada otvorimo slavinu, želimo u čašu natočiti zdravu, provjerenu, čistu i kvalitetnu te zdravstveno ispravnu vodu. Za taj zadatak zaduženi su i Virkom i Zavod za javno zdravstvo „Sv. Rok“ VPŽ koji redovno vodu testiraju na niz parametara. Osim temperature, boje, mirisa, mutnoće, pH vrijednosti, mjere i prisutnost amonijaka, nitrita, klorida, sulfata, silikata, željeza, aluminija, arsena, escherichiu, enterokok i drugo.
Prema posljednjoj analizi voda koju koristimo za piće je u potpunosti čista i zdravstveno ispravna te izvrsne kvalitete.
A zašto je voda, osim za piće, važna u svakodnevnom životu?
Ona je dio nas – novorođenčad se sastoji od 85 posto vode, dok se odrasla osoba sastoji od 75 posto vode. Voda čini 92 posto naše krvi, 22 posto kostiju, 75 posto mozga i isto toliko mišića. Voda je i sastavni dio većine stanica u tijelu, najveći dio krvnih i limfnih sustava, prenosi hranu i kisik u stanice, a iznosi štetne tvari, pomaže u pročišćavanju bubrega, pomaže u ravnoteži elektrolita koji pomažu pak u kontroliranju krvnog tlaka, osvježava tijelo kada je vruće i izolira ga od hladnoće. Tekućinu iz organizma gubimo znojenjem, mokrenjem, disanjem, ali i pričanjem. Voda je za život neophodna, bitna je za cijeli ekosustav, stoga je svatko pozvan poraditi na njenom očuvanju i zaštiti.
Ako mislimo da sami ne možemo učiniti puno, poslužimo se podatcima koji kažu kako dnevno svaki čovjek potroši do 150 litara vode. Prilikom tuširanja, potrošnja vode kreće se oko 7,5 litara u samo jednoj minuti. Puna kada značit će čak 136 litara vode, pranje zubi u prosjeku 3 litre, baš kao i obično pranje ruku ili umivanje. Najviše vode troše vodokotlići, perilice rublja i posuđa.
Stariji vodokotlići troše i do 10 litara po ispiranju, dok su moderniji nešto štedljiviji te troše između 3 i 6 litara. Modernija perilica rublja u jednom pranju potroši u prosjeku oko 95 litara vode, dok stariji modeli mogu potrošiti i više od 150 litara.
Perilica posuđa potrošit će pak oko 75 litara vode za jedno pranje, a perete li posuđe ručno, ovisno o slavini, možete potrošiti između 7 i 15 litara vode u minuti.
Neka ovi podaci budu svima poticaj da čuvamo vodu ne samo u okolišu, već i u svom kućanstvu kako bismo ovaj nezamjenjiv resurs ostavili generacijama koje dolaze jer ni oni bez vode neće moći preživjeti. Čuvajmo je stoga dok je još imamo!
(www.icv.hr, mlo)