Poznato je da je zdravlje najveća dragocjenost te da posebno kod mladih treba osvijestiti važnost kvalitetne prehrane i neizostavno bavljenje tjelesnom aktivnosti. Sve to cilj je projekta Hrvatskog školskog sportskog saveza pod nazivom „Vrtim zdravi film“ koji je u suradnji sa Školskim sportskim savezom Virovitičko-podravske županije proveden i na području naše županije.

Živimo u poprilično užurbanom i stresnom vremenu u kojemu mnogi nemaju vremena razmišljati o sebi, svome zdravlju i zdravoj prehrani. Upravo zato brojni stručnjaci ističu važnost kvalitetne prehrane za zdraviji život, a isto tako i neizostavno bavljenje tjelesnom aktivnosti jer na taj način štitimo svoje zdravlje koje nam je najdragocjenije što imamo u životu. To je poruka koju treba usaditi i djeci, osvijestiti ih kako bi već u svojoj najranijoj životnoj fazi započeli sa zdravim životom. Loše prehrambene navike i manjak tjelesne aktivnosti izazivaju pretilost, a problem pretilosti kod djece prisutan je i u Hrvatskoj. To potvrđuju i statistički podaci za dob od 13 godina koji ukazuju na sve lošije životne navike djece. Tek se 27,5 posto dječaka i 21,4 posto djevojčica u dobi od 13 godina bavi umjerenom do intenzivnom tjelesnom aktivnošću najmanje 60 minuta tijekom dana, a 29,5 posto djece ima prekomjernu tjelesnu masu ili pretilost. Znanstvena su istraživanja potvrdila da su pretila djeca izložena većem riziku od pretilosti i u kasnijoj dobi.
Osim toga, imaju i povećan rizik od brojnih kroničnih bolesti, poput dijabetesa tipa 2, srčanožilnih i zloćudnih bolesti.

Upravo zdravu prehranu, zdrave navike i jedan zanimljiv projekt pod nazivom „Vrtim zdravi film“ provodi Hrvatski školski sportski savez, a odobren je od  Ministarstva turizma i sporta, Ministarstva zdravstva te Agencije za odgoj i obrazovanje.

„Vrtim zdravi film“ dio je globalne Nestlé inicijative pod nazivom Nestlé for healthier Kids Global Programme kojem je cilj educirati što više djece školske dobi o važnosti pravilne prehrane i bavljenja tjelesnom aktivnošću u svrhe stjecanja pravilnih životnih navika.
Educira ih kako bi poruke usvojili tijekom životne faze u kojoj formiraju svoje stavove i ponašanja te im pomaže da usvoje zdrave navike koje će biti dio njihovih života i u kasnijoj dobi.

Cilj je povoljno utjecati na zdravlje djece, ali i cijelih obitelji, promjenom prehrambenih navika i uvođenjem redovite tjelesne aktivnosti, te na kraju prevenirati pretilost.
Kroz projekt „Vrtim Zdravi Film“ uloženo je više od 4,5 milijuna kuna, a provodi se na nacionalnoj razini u višim razredima osnovnih škola i obuhvaća teme pravilne prehrane i važnosti redovitog bavljenja tjelesnom aktivnošću, a koristi od edukacije do sada imalo je više od 60.000 učenika i 15.000 roditelja.

– Školski sportski savez već deset godina kroz projekt “Vrtim zdravi film” u osnovnim školama organizira radionice i predavanja o zdravoj prehrani. Odličan povod za jedno takvo predavanje i na području naše županije bilo je obilježavanje Europskog tjedna sporta.  
Školski sportski savez VPŽ u suradnji sa školama i školskim savezima obilježava taj dan na razne načine u školama, a jedan od njih bila je i organizacija jedne edukativne radionice o zdravoj prehrani upravo u sklopu projekta „Vrtim zdravi film“ Hrvatskog školskog sportskog saveza gdje su djeca s  voditeljima svojih školskih sportskih društava i ravnateljima sudjelovala na jednoj edukaciji, predavanju za učenike, voditelje školskih sportskih društva i ravnatelje osnovnih škola s područja Virovitičko–podravske županije o projektu „Vrtim zdravi film“ i zdravoj prehrani, a učenici su s kuharom iz dvorca Janković u Suhopolju mogli isprobati sve recepte koju su napisani za kuharicu „Vrtim zdravi film“ – projekt je ukratko predstavila tajnica Školskog sportskog saveza VPŽ Dora Međimorec.

Uvodno predavanje za učenike održala je suradnica Hrvatskog školskog sportskog saveza i voditeljica projekta “Vrtim zdravi film”, regionalni nutricionist kompanije nestle adriatik  Koraljka Novina Brkić koja je tom prigodom istaknula važnost učenja djece od malih nogu zdravim navikama i prehrani.

– Djeci je bitno upravo u školskoj dobi omogućiti učenje o pravilnoj prehrani i važnosti tjelesne aktivnosti. To je osnova zdravih životnih navika. U ranom djetinjstvu postavljamo temelje za zdravlje u odrasloj dobi. Ovaj projekt ima nacionalnu pokrivenost. Njime je prošle godine bilo obuhvaćeno oko 16.000 učenika. Ovom prigodom pokušala sam nastavnicima objasniti kako da učenike aktiviraju kroz ovaj projekt. Odlično je kada djeca sama sudjeluju u pripremi zdravih obroka. Moramo roditelje podržati u odgoju djece u zdravim životnim navikama. U svakoj školi bi trebao biti formiran multidisciplinarni tim za provođenje ovog programa, čime ćemo dobiti ubuduće zdrave ljude – iznijela je Novina Brkić.

Nakon predavanja učenici su otišli u kuhinju, gdje su zorno gledali kako se pripremaju zdravi obroci. Obroke je pripremao kuhar Hrvoje Asić sa svojim suradnicima: smoothije od bobičastog voća, juhu od batata s crvenom lećom, bijeli bolonjez i pizzu od palente.

– To su sve jednostavna jela, koja već i ova djeca s malo znanja mogu sama napraviti kod kuće. Jela su jeftina i zdrava – pojasnio je Asić te pohvalio što su se u pripremu jela aktivno uključili i neki učenici.

Za vrijeme dok su učenici pomagali u pripremi zdravih obroka, njihovi nastavnici bili su na predavanju nutricionistice Koraljke Novine Brkić. Na kraju su svi učenici i njihovi nastavnici mogli kušati zdrava jela, koja su bila pripremljena tijekom edukativne radionice.

GLAZBA KAKO TERAPIJSKO DJELOVANJE

U zdravom tijelu važan je i zdrav duh koji također treba njegovati. Da glazba ima itekako terapijsko djelovanje, nije nepoznanica. Upravo time poveli su se u Centru za odgoj, obrazovanje i rehabilitaciju u Virovitici i održali radionicu brojalice pod nazivom “Jesen je – kiša pada”, u sklopu projekta “2M2C – Glazba nas pokreće, kultura nas spaja“. Riječ je o radionici kroz koju su učenici naučili više o ritmu, koristima muzikoterapije te primjeni instrumenata u imitaciji zvukova prirode. Kako je istaknula Margarita Kovačević, ravnateljica COOR-a Virovitica, djeca i nastavnici na toj su radionici uz pomoć šuškalica, bubnjeva, šuški i drugih instrumenata dočarali npr. kišu, uz pomoć pokreta vjetar te kroz igru i konkretnu primjenu učili o važnosti brojalice i glazbe.

– Ovu radionicu odradili smo kroz šest aktivnosti, s kolegama iz Mađarske, ali nažalost zbog epidemiološke situacije nismo mogli surađivati ‘oči u oči’ već virtualnim putem. No, unatoč svemu pokušavamo koliko je moguće uskladiti naše aktivnosti kako bismo od svake radionice svi imali koristi i pritom uživali u cijeloj situaciji. Ovu radionicu održali su djelatnici našeg Centra, a učenici su uz primjenu instrumenata koje smo i sami izradili, ali i dobili u okviru projekta kroz Glazbenu učionicu otkrivali ritam i važnost brojalice na temu jeseni – objasnila je ravnateljica Kovačević.

Učenici su tako, sjedeći u polukrugu, pokazali što čuju u prirodi u jesen. Oponašali su glasom i pokretom vjetar i kapanje kiše, a potom uz upotrebu bubnjeva i tamburina oponašali su ritam kapanja kiše. Upoznali su se i s brojalicom uz ritmiziranje plastičnim čašama, potom su ritmizirali brojalicu uz pomoć instrumenata (tamburini, štapići, šuškalice, udaraljke), ritmizirali su brojalicu uz pomoć tijela (pljeskanje, pucketanje prstima, lupanje dlanovima po koljenima, tapkanje), kombinirano su izvodili brojalicu te su na kraju primijenili brojalicu u igru. Za sve koji su bili uključeni taj projekt donosi niz novih vještina i znanja, promiče brisanje granica i povezivanje centara kroz glazbu, kulturu i zajedničke teme.

MLADI ŠAHISTI GRADINE NAJUSPJEŠNIJI U VPŽ

Šah je vjerojatno najstarija sportska igra za dva igrača. Prvi put se spominje u 6. stoljeću, a pretpostavlja se da se prvi put javio na početku kršćanske ere u Indiji. Raširen je po cijelom svijetu i jedna je od sportskih igara u kojima se natječu učenici osnovnih i srednjih škola u sustavu Hrvatskog školskog sportskog saveza. U konkurenciji osnovnih škola, na području Virovitičko-podravske županije, već niz godina najuspješniji su šahistice i šahisti iz Osnovne škole Gradina.

Ovi mladi svaki slobodan trenutak koriste za koncentraciju u jednoj posebnoj igri, onoj na 64 crno-bijelih polja. Nažalost, u današnjoj svakodnevici takvih primjera je sve manje i zato su posebni.

Očito su mladi šahisti iz Gradine svjesni da im igranje šaha ne služi samo za ispunjavanje slobodnog vremena, već im pomaže u mnogim drugim područjima. Šah razvija logiku, strategiju i matematičku kombinatoriku. „Posljedice“ te umne igre kasnije se mogu vidjeti u izvrsnom uspjehu u gotovo svim školskim predmetnim, ali i rješavanjem problema u svakodnevnom životu

Zašto se djeca, umjesto uz ekran, u svoje slobodno vrijeme odlučuju na razmišljanje i strategiju pitanje je na koje je odgovaraju mali šahisti – zbog „krivca“, školskog pedagoga Ivice Čuljka. Jednostavno, toliko voli šah i zna ga predstaviti da ovaj sport privlači i najmanje.

– Šah me kao malog dječaka naučio igrati moj otac i s ljubavlju već pedesetak godina igram šah za razne klubove. U posljednjih 30 godina vodio sam šahovske sekcije u školama u kojima sam radio, a od toga sam 15 godina u Gradini. U početku sam ovdje surađivao s gospodinom Vidalinom, a danas sam vodim šahiste – ukratko nam je otkrio je Ivica Čuljak.

– U školi postoji kontinuitet rada i dobrih rezultata u natjecanjima. U posljednjih 15 godina samo jedne godine muška, odnosno ženska ekipa nisu osvojili naslov županijskih prvaka. Dječaci su se četiri, a djevojčice dva puta plasirali na državne završnice. Dječaci su 2010. godine bili peti, a 2012. godine četvrti, dok su djevojčice 2020. godine bile osme, što su do sada najbolji rezultati na državnoj razini. Nažalost, djevojčice su prošle školske godine, jer su ekipu činile pretežno osmašice, trebale postići još bolji rezultat, ali zbog pandemije koronavirusa sva su školska natjecanja bila obustavljena.

Danas osmašica Ana Ružica Zec prije dvije godine bila je najmlađa članica gradinske ekipe na državnoj završnici u Trogiru. Ovogodišnja ekipa djevojčica popunjena je mladim nadama, pretežno učenicima drugih i trećih razreda, a među njima su i blizanke Tamara i Lucija Kovačević.

Iva Marošević iz Žlebine, od dolaska u matičnu školu, redovito igra šah, a da joj je zanimljiv, posebice kada u međusobnim partijama češće pobjeđuje prijateljice od prijatelja, pohvalila se sama.

Ana Vidalina je tek počela igrati i ove godine će se prvi put natjecati. Kako nam je otkrila, još uči, ali ipak očekujem dobre rezultate.

Matija Žeravica, učenik petog razreda, šah igra već pet godina i bio je i na državnoj završnici. Osim u školi i na natjecanjima šah igra i kod kuće s tatom i djedom.
Uz natjecanja Hrvatskog školskog sportskog saveza šahisti iz gradinske škole redovito sudjeluju i na šahovskim natjecanjima Plazma sportskih igara mladih.

– Nakon osvojenog naslova županijskog prvaka, prije dvije godine bio sam drugi na državnoj završnici u Splitu te osmi na međunarodnoj završnici u Sarajevu, a uz šah redovito treniram i igram nogomet – prisjetio se odličnih rezultata šestaš Ivano Šimić.

Ove godine najuspješniji na Plazma sportskim igrama mladih bio je sada učenik petog razreda Adrian Milak.

– Ovog ljeta bio sam županijski prvak te sam se plasirao na državnu završnicu u Splitu, gdje je bilo odlično – ponosno je rekao Adrian.

Ovisno o obvezama i epidemiološkim prilikama učenici se okupljaju dva puta tjedno, a sada pred natjecanje šahovski „treninzi“ su intenzivniji. U školi se redovito održavaju i šahovski turniri.

– Svi članovi školske šahovske sekcije su odlični učenici, a većina najboljih učenika naše škole su šahisti – s ponosom nam je kraju rekao Ivica Čuljak.

Učenici su trenutno u punom jeku priprema za županijsko natjecanje koje bi se trebalo održati 17. studenog u Gradini. Ono što im možemo poručiti je puno sreće i neka ponove dobre rezultate od godina prije.

(www.icv.hr, rtk)