Znate li da su samozatajni i tihi učenici Centra za odgoj, obrazovanje i razvojnu podršku dr. Terezija Salaj Rakić Virovitica (COOR) danas aktualni državni i županijski prvaci u stolnom tenisu u svojoj kategoriji? I da doslovno svaki odmor treniraju na stolu u hodniku škole koji je postao središnje mjesto okupljanja đaka, od prvašića do onih koji završavaju srednju školu te da dinamika male loptice, potez reketa i koordinacija pokreta među njima uspješno briše sve razlike u godinama, utreniranosti, pokretljivosti, socijalnim uvjetima i drugim preprekama koje svakog dana moraju svladati?
IZGRAĐUJU IH KAO OSOBE
-Njima je to zabava, odmor, nadmetanje, zafrkancija i izazov. A znate kako mi to vidimo? Kao priliku da ih kroz sport izgradimo kao osobe. Kroz sport će se ne samo kretati i učiniti dobro za svoje zdravlje. Kroz sport će steći zdrave navike, naučiti uvažavati drugoga, cijeniti vlastiti napredak, ali i naučiti gubiti. Upoznavat će sebe, putovati, vidjeti druge mlade ljude i otkrivati potencijale koje možda ni oni, ali ni njihovi roditelji inače ne bi prepoznali – kažu nam učitelji Antonio Pavlović i Ivica Iveković, koji su u Centru već pet godina zaduženi za tjelesnu i zdravstvenu kulturu.
Rad u centru za rehabilitaciju poput virovitičkog od svakog djelatnika zahtijeva predanost, strpljenje i duboko razumijevanje potreba svakog djeteta. Kroz individualizirani pristup, stručni timovi svakodnevno ulažu znatno veći trud kako bi djeca s teškoćama u razvoju ostvarila svoje pune potencijale, ne samo u učenju i socijalizaciji, već i u sportskim aktivnostima.
Za „tjelesnjake“ izazov je tim veći – upoznati dijete s važnošću sporta, elementima pojedinih disciplina, navesti ih na pravilno izvođenje pokreta, podupirati u ponavljaju i metodici, ali i pripremati ih za ozbiljnije nivoe, poput natjecanja.
KREATIVNOST I STRPLJENJE
Svaki njihov napredak, svaki sportski uspjeh učenika tako je rezultat upornosti, prilagođenih metoda rada i neizmjerne podrške okoline pa zato zaslužuje i posebnu podršku, prepoznavanje i pohvalu.
– Iako je koncept nastave tjelesne i zdravstvene kulture sličan onome u redovnim školama, ovdje, u Centru, kao nastavnik morate značajno prilagoditi metode mogućnostima svakog učenika – kaže Ivica Iveković, koji je jedno vrijeme radio i u redovnoj školi. Ocjenjuje kako rad u Centru zahtijeva puno više kreativnosti, strpljenja i metodike kojom će se svakom djetetu, ovisno o teškoći, moći kvalitetno posvetiti.
Centar učenicima nudi razne sportove, a u posljednjih nekoliko godina isprobali su atletiku, kuglanje (koje im također odlično ide, op.a.), odbojku, plivanje, odnosno ono za što su iskazali interes pa im je to školsko sportsko društvo i osiguralo.
Ove godine, uz državnu završnicu za učenike s intelektualnim teškoćama u Poreču, uz ekipu za stolni tenis, koja je kući donijela dva zlata, tri srebra i jedno četvrto mjesto, nastavnici su vodili plivače koji su marljivo vježbali u Barcsu, koji su osvojili zlato, srebro i broncu, kao i atletičare te učenike koji su se natjecali u pikadu i koji su boje škole i grada branili u konkurenciji s kolegama iz cijele države.
U samo par godina vrijedni učenici i njihovi mentori doveli su virovitički Centar u vrh natjecanja u pojedinim disciplinama. Postali su članovi specijalne Olimpijade te su u kratkom periodu, upravo zahvaljujući stolnom tenisu, stigli do sudjelovanja na Europskim igrama mladih s teškoćama „Emil Open“ u Češkoj, na koje ove godine vode pet svojih učenika.
ZADOVOLJSTVO VAŽNIJE OD MEDALJE
– Iako smo ponosni na sve njihove rezultate, na kraju dana medalje nisu najvažnije. Nas učitelje posebno veseli i raduje kada vidimo da učenici samoinicijativno tijekom svakog odmora iskorištavaju svaki trenutak za međusobnu igru na stolu. Stol za stolni tenis je uvijek pun, uvijek netko igra, netko gleda, bodri druge. Prilika je to da se i oni koji imaju talent i koji su posebno uporni i zainteresirani uključe ozbiljnije u treninge i natjecanja, da negdje otputuju, a svi oni koji reket drže samo rekreativno, da nastave s tom dobrom navikom i sportom pod svakim odmorom.
To je ono što im mi možemo pružiti u ovom trenu – kaže trener Antonio, zadužen za učenike osnovnih škola, ali i senzornu terapiju.
Jer, nadovezuje se nastavnik Ivica, koji predaje u srednjoj školi, za djecu s teškoćama u razvoju nema puno prilike za bavljenje sportom u našim gradovima, a pogotovo u manjim mjestima. Nema specijaliziranih klubova za djecu i odrasle s teškoćama u razvoju ili invaliditetom koji bi ih okupljali, nudili programe ili aktivnosti pa su zasad u odnosu na druge, na gubitku.
– Više je razloga. Ponekad, učenik, ali ni roditelj jednostavno ne prepoznaju talent za pojedini sport ili vještinu, pa se dijete nikada ne razvije u tom pogledu. S druge strane, iako su pojedini učenici bili svojevremeno uključeni u klubove (koji nisu bili specijalizirani za rad s djecom s teškoćama) u svom mjestu, danas nemamo učenika koji je uključen u neki sport izvan škole. Razlog je što za naše učenike još uvijek nema specijaliziranih programa u redovnom sportu te također postoji manjak trenera koji su školovani za rad s djecom s teškoćama ili invaliditetom.
Imamo situacije u kojima roditelj, kada i prepozna talent kod djeteta, nije u mogućnosti podmiriti troškove članarine, opreme ili mu osigurati prijevoz na treninge. Zato je ono što dobivaju u Centru za gotovo sve učenike danas suština sporta s kojim će se susresti u životu. I zato nam je svima stalo da ostanu u njemu.
Ponosni smo na svakoga od njih. Toliko upornosti, discipline, to se mora pohvaliti, neki igraju stolni tenis baš svaki odmor i poslije škole – kaže I. Iveković.
SVAKI POKRET NAGRADA
U timu „tjelesnjaka“ koji predaju u osnovnoj školi odnedavno je i kolegica Dajana Golub. Kao što stručnjaci koji rade s učenicima moraju svakog dana metode, znanje, iskustvo i nastavni plan prilagoditi baš svakom djetetu, tako i svaki učenik mora uložiti poseban napor kako bi, s ciljem usvajanja nečeg novog, pobijedio vlastite granice.
Uzajamna je to izgradnja temeljena na povjerenju, podršci, razumijevanju i strpljenju. Antonio i Ivica, nastavnici i treneri, podijelili su s nama put sportskog odgoja učenika od rekreativne do natjecateljske razine, a Dajanu smo ovim zamolili da nam približi rad u učionici, kako izgleda „tjelesni u Centru“ u odgojno-obrazovnim skupinama.
-Prvo moram reći kako imamo djecu s različitim stupnjem tjelesnih i mentalnih teškoća, od djece koja su pokretna, do djece koja su u kolicima i koja su oslobođena tjelesne i zdravstvene kulture, ali s njima radimo vježbe razgibavanja ili pokrete koji im pomažu opustiti mišiće i olakšati držanje.
Kad govorimo o samoj nastavi, istaknula bih iznimnu važnost fizičke podrške kada govorimo o provedbi Tjelesne i zdravstvene kulture u Centru kod učenika koji ne mogu samostalno izvoditi određene motoričke zadatke – ističe naša sugovornica.
Naglašava kako gledaju da baš svako dijete bude uključeno u neku od tjelesnih aktivnosti.
-Puno toga ovisi o njihovom raspoloženju, pa ponekad ne možemo izvesti ni najjednostavnije elemente, no to nije važno. Ohrabrimo ih da je „takav dan“ i da ćemo na slijedećem satu pokušati odraditi hodanje u krug, uzeti i ispustiti loptu iz ruke, voditi loptu, kotrljati je ili je ubaciti u koš. Nekad nam je „lopta“ običan balon koji odlično posluži svrsi.
Sve ponavljamo jako puno puta, a s učenikom radujemo se kad uspješno svlada zadatak, jer će mu taj pokret dobro doći i kasnije, kako bi se razgibao, opustio ili aktivirao mišiće ili se samo zabavio – ističe Dajana, koja i roditelje savjetuje što mogu s djetetom vježbati kada stigne kući.
-Lopta je uvijek odlično pomagalo – dodavanje, hvatanje lopte, različita vođenja. Tu je i šetnja. Učenicima uvijek kažem; uzmite roditelje za ruku kad se odmorite poslije nastave, krenite u šetnju. I naši učenici, kao i učenici u redovnim programima, slobodno vrijeme vole provoditi za ekranima, što za nikoga nije dobar izbor. Zato im nudimo tu alternativu koja je opet – dobra za sve – smatra Dajana Golub, jedna od učitelja koji kroz sport učenike pripremaju i za životne izazove.


A ovo su učenici i vrhunski rezultati s državnog natjecanja u Poreču, koje je održano prošli tjedan, a na koje su ponosni ne samo njihovi treneri i roditelji, već i cijeli Centar i Virovitica, odnosno Virovitičko-podravska županija :
STOLNI TENIS
1. mjesto – Domagoj Duvnjak, kategorija LIT dječaci
1. mjesto – Ivana Viljevac, kategorija LIT djevojke
2. mjesto – Leonarda Đanić, kategorija LIT djevojke
4. mjesto – Mišela Janković, kategorija LIT djevojke
2. mjesto – Josip Nemeš, kategorija LIT mladići
2. mjesto – Aleksandra Žiher, kategorija LIT djevojčice
PLIVANJE
1. mjesto – Magdalena Demo, prsno disciplina, UIT kategorija djevojčice
2. mjesto – Magdalena Demo, slobodno disciplina, UIT kategorija djevojčice
3. mjesto – Ana Maria Brdarić, prsno disciplina, LIT kategorija djevojke
ATLETIKA
8. mjesto – Domagoj Duvnjak, skok udalj iz mjesta, LIT dječaci
6. mjesto- Domagoj Duvnjak, 400 m, LIT dječaci
16. mjesto – Josip Nemeš, bacanje kugle (4 kg), LIT mladići
11. mjesto – Josip Nemeš, skok udalj iz zaleta, LIT mladići
7. mjesto – Aleksandra Žiher, 200m, LIT djevojčice
17. mjesto – Aleksandra Žiher, skok udalj, LIT djevojčice
PIKADO
11. mjesto – Magdalena Demo, kategorija djevojke
(icv.hr, mlo, foto: M. Lovrenc, Centar za odgoj, obrazovanje i razvojnu podršku dr. Terezija Salaj Rakić Virovitica)