Znate li za što jedna fotografija ili video djeteta koje ste objavili na društvenoj mreži može danas poslužiti? Može odati lokaciju na kojoj se dijete nalazi, iskusan informatičar može djetetov glas iskoristiti za lažan poziv upomoć (npr. da ga je netko oteo i treba pomoć), tu istu fotografiju seksualni predatori (pedofili i pedofilski lobiji) mogu preuzeti i prodati na tisućama specijaliziranih stranica za dječju pornografiju.

Ta, jedna fotografija vašeg djeteta ili tinejdžera, koji se nevino smiješi na plaži ili u dvorištu, pozira s prijateljima na ulici ili pokazuje novo postignuće na sportskom terenu, može biti iskorištena za lažni identitet, otmicu i putovnicu s kojom ga otmičari mogu odvesti na bilo koji kraj svijeta.

sharenting
fotoStvarna Ella (lijevo) i njena starija verzija koju je stvorila umjetna inteligencija (desno), foto: screenshot Deutsche Telekom

U blažem slučaju, fotografija može poslužiti da postane zloćudni „meme“ s kojim će se djetetu ismijavati poznanici i dijela digitalna zajednica, ostavljajući otrovne komentare i šireći poruke mržnje.   

Zastrašujuća je to, ali i realna, poruka kampanje “ShareWithCare”, koju je lansirao Deutsche Telekom. Kampanjom žele upozoriti roditelje na posljedice „sharetinga“ (roditeljsko dijeljenje snimaka djece u digitalnom prostoru, najčešće putem društvenih mreža).

Video, koji je kratak i jasan pokazuje razmjere razvoja umjetne inteligencije, manipulaciju sadržajem te deepfake prijevare kao negativne posljedice objava na društvenim mrežama. U uvodu donosi podatak kako 75 posto roditelja danas objavljuje sadržaj sa svojom djecom na društvenim mrežama. Čak 8 od 10 pratitelja koji te njihove objave gledaju su osobe koje nikada nisu sreli uživo i ne poznaju ih. 

Ella 2 Custom
fotoIzvor: screenshot Deutsche Telekom

Sam video postao je viralan. Trebao bi ga pogledati svaki roditelj koji dijeli fotografije ili videa svoje djece na društvenim mrežama, ali i sve bake i djedovi, tete i drugi ponosni članovi obitelji koji čine isto.

Jer, tko god misli da je fotografija koju je objavio samo fotografija, vara se. Ona je skup podataka koje danas koriste brojne strane, od marketinških agencija, algoritama, pa do specijaliziranih lobija na mreži.

Ella-6
fotoscreenshot Deutsche Telekom

Video napravljen za potrebe kampanje, naime pokazuje kako se pomoću umjetne inteligencije (AI) danas može lako manipulirati samo jednom fotografijom djeteta. Ella je devetogodišnja djevojčica. Od njene fotografije i glasovnog zapisa s videa koji su objavili njeni roditelji na društvenim mrežama umjetna inteligencija je stvorila odraslu Ellu. Odrasla Ella pak roditeljima je pokazala što se sve može napraviti od te objave.

Video donosi poruku koja duboko zabrinjava. Valja ga pogledati do kraja. I podsjetiti kako su u ranije provedenim istraživanjima djeca roditeljima poručila da ne žele da ih roditelji objavljuju bez njihova dopuštenja, kao i to da digitalni trag koji ostavljamo na internetu zauvijek ostaje na njemu.

(www.icv.hr, mlo, medijskapismenost.hr, D. Telekom)