Nakon proglašenja epidemije bolesti COVID-19 u Republici Hrvatskoj 11. ožujka 2020. godine, a s ciljem smanjenja fizičkih kontakata te zaštite građana i službenika koji provode upravne postupke u policijskim upravama i postajama, Hrvatski sabor je 7. travnja iste godine po hitnom postupku donio dopune Zakona o osobnoj iskaznici, o putnim ispravama, o sigurnosti prometa na cestama i o nabavi i posjedovanju oružja građana, a kako građani, za vrijeme trajanja epidemije ne bi morali podnositi zahtjev za izdavanje novih isprava.

Izmjenama navedenih Zakona, osobne iskaznice, putovnice, vozačke dozvole i oružni listovi čiji je rok važenja isticao za vrijeme trajanja epidemije i dalje su se smatrale valjanima u pravnom prometu unutar Republike Hrvatske. 

Kada se proglasi prestanak epidemije, građani će svoje istekle isprave morati zamijeniti novima u roku od 30 dana, odnosno u tom roku će morati podnijeti zahtjev za izdavanje novih isprava.

U protekle gotovo tri godine broj osobnih isprava kojima je istekao rok važenja, ali se i dalje smatraju važećima je 221.387 osobnih iskaznica, 411.905 putovnica i 78.524 vozačkih dozvola.

Putovnica i vozačka dozvola nisu obvezne isprave i građani ih ne moraju ishoditi nakon isteka važenja ako ne namjeravaju putovati u zemlje za koje je potrebna putovnica, odnosno ako ne namjeravaju upravljati vozilom.

Iz MUP-a građanima savjetuju da ne čekaju proglašenje prestanka epidemije već započnu s podnošenjem zahtjeva za novim ispravama, kako bi izbjegli gužve.

Samo zahtjevi za izdavanje osobne iskaznice eOI moraju se podnositi u nadležnoj policijskoj upravi, prema mjestu prebivališta dok se druge usluge Ministarstva unutarnjih poslova mogu koristiti preko sustava e-Usluge MUP-a RH i putem sustava e-Građani. 

Osoba koja nema prijavljeno prebivalište u Republici Hrvatskoj (a kao hrvatski državljanin je ishodovala osobnu iskaznicu s prebivalištem izvan RH) zahtjev za izdavanje osobne iskaznice podnosi u bilo kojoj policijskoj upravi, odnosno policijskoj postaji u Republici Hrvatskoj koja obavlja i upravne poslove.

Iz MUP-a ističu kako je nakon aktivacije elektroničke osobne iskaznice eOI, moguće podnijeti zahtjev za izdavanje putovnice i vozačke dozvole elektroničkim putem, dakle bez dolaska u policijske postaje ili uprave, a mogu se koristiti i ostale elektroničke usluge dostupne u sustavu eGrađani.

– Nakon preuzimanja novih osobnih iskaznica naši građani mogu u prostorima policijskih postaja i uprava koristiti pomoć stručnih osoba za aktivaciju elektroničkih osobnih iskaznica na posebnim konzolama koje su postavljene u većem broju policijskih uprava – ističe MUP.

(MUP)