U cilju jačanja kapaciteta institucija osnovno-školskog obrazovanja u Osječko-baranjskoj i Virovitičko-podravskoj županiji te gravitirajućih područja radi poboljšanja STEM vještina učenika i odgojno-obrazovnih djelatnika, u tijeku je Projekt Regionalni znanstveni centar Panonske Hrvatske.

Riječ je o projektu koji se financira iz Financijskog mehanizma Europskog gospodarskog prostora a traje od srpnja 2022. godine do travnja 2024. godine.

Nositelj projekta je Osječko-baranjska županija, a partneri su Virovitičko-podravska županija, OŠ „J. Kozarac“ iz Josipovca Punitovačkog, OŠ Josipa Kozarca iz Slatine, OŠ Suhopolje iz Suhopolja, Sveučilište J. J. Strossmayera u Osijeku, Poduzetnički inkubator BIOS d.o.o. Osijek, Centar izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije, Vitensenteret Innlandet Gjøvik iz Norveška i Cluster za eko-društvene inovacije i razvoj CEDRA iz Splita.

Predstavnici projektnih partnera sudjelovali su na studijskom putovanju u norveški znanstveni centar Vitensenteret Innlandet u Gjøviku gdje su se upoznali s načinom organizacije i rada centra, kao i s raznim aktivnostima koje provodi za svoje posjetitelje.

Naime, Vitensenteret Innlandet je jedan od 13 regionalnih centara znanja u Norveškoj, a s radom je započeo 2014. godine. Centar se nalazi se u jedinom okrugu Norveške koji nema izlaz na more, a gradić Gjøvik s 30.000 stanovnika smjestio se na najvećem norveškom jezeru Mjøsa.
Ponosno predstavljaju svoj znanstveni centar, ali i najveću na svijetu sportsku dvoranu ugrađenu u planinu koju su otvorili 1994. godine za održavanje Zimskih olimpijskih igara.

Domaćini ističu da je interes za aktivnosti Centra u porastu, a u 2022. godini bilježe čak 43.872 posjetitelja.

Centar nudi brojne raznolike aktivnosti, instalacije, edukacije i izložbe koje su primjerene za djecu i mlade, ali su jednako zanimljive i odraslima. U Centru je moguće „otputovati u svemir“ korištenjem planetarija, isprobati instalacije u energetskoj sobi, naučiti nešto o gospodarstvu, programiranju, glazbi, astronomiji i matematici. Sve aktivnosti su organizirane tako da polaznika potiču na radoznalost, usmjeravaju na eksperimentiranje i motiviraju na učenje kroz istraživanje.

Edukacije gostiju iz Hrvatske bile su usmjerene na korištenje planetarija kao nastavnog sredstva i mogućnosti korištenja svjetlosne spektroskopije, kao i mogućnosti raznih jednostavnih kemijskih pokusa kojima se učenicima na najefektniji način može objasniti svijet koji nas okružuje.

Upravo takav prijenos znanja i dobrih praksi doprinijet će ostvarenju rezultata povezanih s aktivnostima unapređenja postojećih te stvaranja novih znanja i vještina iz STEM područja.

Predstavnici projektnih partnera ostali su impresionirani suvremenim metodama odgojno-obrazovnog rada i brojnim inovacijama koje djelatnici Centra Vitensenteret Innlandet neprestano unose u svoj rad.

Studijsko putovanje je bilo edukativno i inspirativno iskustvo koje će se pretočiti u stvarnost i u Regionalnom znanstvenom centru Panonske Hrvatske sa sjedištem u Osnovnoj školi „J. Kozarac“ u Josipovcu Punitovačkom i podružnicama u OŠ J. Kozarca u Slatini i OŠ Suhopolje.

(www.icv.hr, tj)