Autocesta A5 Beli Manastir-Osijek-Svilaj u dužini od 88,6 kilometara dio je međunarodnog Paneuropskog cestovnog koridora 5c (od Budimpešte preko Sarajeva do Ploča, dugog 622 kilometra) te dio sveobuhvatne TEN-T mreže koja povezuje sjever Europe s Jadranom. U punoj prometnoj funkciji A5 do danas (petak) bilo je 59 kilometara, od Osijeka do granice s Bosnom i Hercegovinom, no danas je za promet otvoreno još 24,6 kilometara, odnosno dionica Beli Manastir-Osijek te je tako u prometnoj funkciji ukupno 83,6 kilometara autoceste A5.

Preostalih pet kilometara, od granice s Mađarskom do Belog Manastira bit će izgrađeno do kraja 2024. godine.

Otvaranje nove hrvatske dionice Koridora 5c (vrijednost investicije je 206,4 milijuna kuna) upriličeno je danas (petak) na naplatnoj postaji Sudaraž kod Belog Manastira, a svečanosti su nazočili predsjednik Vlade RH Andrej Plenković, ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, ministrica regionalnog razvoja i fondova EU Nataša Tramišak, župan Osječko-baranjske županije Ivan Anušić, predsjednik Uprave Hrvatskih autocesta Boris Hujzan, gradonačelnik Grada Belog Manastira Tomislav Rob, gradonačelnik Grada Osijeka Ivan Radić, saborski zastupnici Goran Ivanović i Stipan Šašlin, načelnici baranjskih općina i drugi uzvanici.

Tom prigodom gradonačelnik Belog Manastira Tomislav Rob naglasio je kako je danas povijesni dan za ovaj grad i cijelu Baranju, najveći događaj od mirne reintegracije ovog područja. – Autocesta puno znači za građane Baranje, a najviše za poduzetništvo i naš gospodarski razvoj, uostalom Poslovna zona Beli Manastir nalazi se samo 100 metara od prvog nadvožnjaka. Zahvaljujem predsjedniku Andreju Plenkoviću, Vladi RH i županu Ivanu Anušiću koji je zdušno lobirao da bi autocesta u punom profilu došla do Belog Manastira. Vrlo brzo nastavit ćemo izgradnju autoceste do Mađarske i time imati priliku za razvoj kao i svi dijelovi Hrvatske – rekao je gradonačelnik Rob.

Gradonačelnik Grada Osijeka Ivan Radić kazao je kako je otvaranje ove dionice Koridora 5c najljepši poklon Osijeku za njegov 236. rođendan. Zahvalio je predsjedniku Vlade Andreju Plenkoviću što je prepoznao važnost izgradnje Koridora u punom profilu, što je značajno i za gospodarstvo i turizam grada Osijeka koji je time prometno udaljen dva sata od Zagreba, a uskoro isto toliko i od Budimpešte i Sarajeva.

-Prije nekoliko godina, zajedno sa saborskim zastupnicima s područja istoka Hrvatske, razgovarali smo s premijerom o važnosti Koridora 5c i što znači za Hrvatsku, osobito njezin istok te podsjetili javnost da ga je prijašnja Vlada svela na brzu cestu, odnosno nije ga niti planirala izgraditi. Nakon tog razgovora dobili smo zeleno svijetlo i nastavili su se razgovori sa svima koji su trebali sudjelovati u nastavku ovog projekta te je on vraćen u punom profilu. Zahvaljujem na razumijevanju, otvorenim vratima i shvaćanju svega što istok Hrvatske predstavlja za čitavu Hrvatsku i nadam se da u takvom ozračju nastavljamo raditi na novim velikim projektima koje želimo razvijati na području naše županije i istoka Hrvatske, a koji su najvećim dijelom već pripremljeni i uskoro će također biti završeni i otvoreni – kazao je župan Anušić.

Naglasio je da je most preko rijeke Drave najduži most u Hrvatskoj, a nosi ime 3. gardijske brigade koja je podnijela najveću žrtvu u Domovinskom ratu, brigade koja ima najveći broj poginulih hrvatskih branitelja.

Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković rekao je da je po završetku ovog projekta vidljivo koliko je bila dobra odluka Vlade RH iz 2017. godine o odustajanju od monetizacije Hrvatskih autocesta i njezine prodaje te želja da cijeli taj sustav refinancira i restrukturira.

– Tim postupkom smo omogućili Hrvatskim autocestama da, usprkos zaduženosti, mogu danas graditi i otvarati nove dionice. Nakon Pelješkog mosta, čija je izgradnja bila jedan od najvećih događaja u posljednje vrijeme, otvorenje Koridora 5c i ovih 24 kilometara, novi su značajan projekt za gospodarski i prometni razvoj cijele Hrvatske. Nedavno smo otvorili obilaznicu oko Belog Manastira, također veliki projekt čija je ukupna vrijednost oko 90 milijuna kuna, što znači da, od 25 milijardi kuna koje trenutno ulažemo u cijeloj Hrvatskoj, veliki dio ide upravo za projekte na istoku Hrvatske. Ova dionica autoceste neće biti u naplati do početka nove godine te pozivam sve da dođu vidjeti ovaj most na Dravi jer je impresivan – rekao je ministar Butković.

– Koridor 5c, europski koridor koji povezuje Budimpeštu i Ploče, ide preko Hrvatske upravo ovdje u Slavoniji, čime Slavonika dobiva svoju punu europsku, međunarodnu dimenziju. Predsjednik Uprave HAC-a Boris Huzjan kaže da će radovi i na preostalih 5 kilometara biti završeni tijekom 2024. godine i na taj način smo poslali jednu snažnu poruku dovršetka infrastrukture mreže hrvatskih autocesta. To govori da je ravnomjerni regionalni razvoj Hrvatske, prometna povezanost, izgradnja prometne infrastrukture, strateški prioritet naše Vlade. Drago mi je da smo prije nekoliko godina ispravili pogrešku prijašnje Vlade jer europski koridor mora biti autocesta punog profila čime odaje dinamiku gospodarskog razvoja i svih prednosti koje donosi istoku Hrvatske. Ovo je zaista bio zajednički pothvat, zbog čega zahvaljujem HBOR-u i Europskoj banci za obnovu i razvitak, na izuzetno povoljnim kamatama koje su omogućile Hrvatskoj da na kvalitetan način realizira ovaj projekt, ali i izvođačima koji su pridonijeli da se ovaj projekt ovako kvalitetno realizira. Posebno mi je drago da na ovaj način Baranju integriramo u cestovnu strukturu i prometnu povezanost Hrvatske jer je ovaj dio, dio Hrvatske koji je bio privremeno okupiran, a danas sa ovakvom autocestom omogućuje svima koji ovdje žive da pulsiraju i stvore vibrantnu ekonomsku atmosferu koji će pridonijeti razvoju Slavonije. Podsjetit ću, 2016. godine, u izbornoj kampanji, rekli smo da je istoku Hrvatske potreban dodatan impuls te smo stvorili Projekt Slavonija, Baranja i Srijem te je i ovo dio tog projekta – zaključio je predsjednik Vlade RH Andrej Plenković.

(www.icv.hr, tj, foto: OBŽ)