Koliko puta vam se dogodilo da idete u jednu od javnih ustanova podići dokument koji vam hitno treba, ali tada vidite red ljudi ispred vas, duboko uzdahnete i pripremite se na čekanje koje katkad postane višesatno? Bez sumnje, bar jednom.
Kako bi se građanima Republike Hrvatske promijenila kultura čekanja u redovima na šalterima, ali i omogućila moderna, pojednostavljena i brža komunikacija s tijelima javne uprave, u lipnju 2014. godine Ministarstvo uprave je stanovnicima Hrvatske omogućilo korištenje sustava e-Građani.
Na taj način su modernom tehnologijom korisnicima ušteđeni vrijeme i novac, ali i – kako bi neki rekli – živci, potrebni za prolaženje birokracijskih procesa. Dok ste nekada u čekaonici javne ustanove satima listali časopise i čekali da dođete na red, posljednjih pet godina pomoću ovog sustava u samo par klikova iz udobnosti svog doma možete doći do dokumenta ili informacije koja vam treba. Istražili smo zato što taj servis sve omogućava, tko ga može koristiti i koje su mu prednosti.
ZA STARIJE OD 15 GODINA
Sustav e-Građani i njegove pripadajuće usluge mogu koristiti svi državljani Republike Hrvatske koji su stariji od 15 godina te su registrirani korisnici sustava, odnosno ako posjeduju elektroničku vjerodajnicu s liste prihvaćenih vjerodajnica.
Vjerodajnica je sredstvo dokazivanja elektroničkog identiteta koje je zaštićeno tehnološkim protokolima te kojim se pristupa e-uslugama. Do nje se pak može doći na dva načina.
Prvi je posjedovanje tokena ili čitača kartica koji je svojim korisnicima omogućila njihova banka mobilnom aplikacijom.
Drugi način, ukoliko niste korisnik mobilnog bankarstva, je odlazak u poslovnicu Financijske agencije i ispunjavanje zahtjeva za izdavanje ePASS-a, koji je baziran na korisničkom imenu i lozinki, ili mTOKEN-a, za koji je potrebno na svoj pametni telefon instalirati aplikaciju, ili oboje.
Za izdavanje ePASS-a i mTOKEN-a obavezno je priložiti svoj OIB. Sam postupak je besplatan.
PRIJAVA S PAR KLIKOVA MIŠEM
Sada kada imate svoj elektronički identitet, idući korak je prijava u sustav. Za izradu korisničkog računa koji će vam omogućiti dobivanje potrebnih dokumenata sa samo par klikova mišem potrebno je otići na web stranicu sustava e-Građani te u gornjem desnom kutu stisnuti plavi gumb „Prijavite se“ te na idućem ekranu pritisnuti „Dozvoli“.
Nakon toga bit ćete preusmjereni na listu prihvatljivih vjerodajnica, na kojoj možete izabrati ulaz preko svog ePASS-a ili mTOKEN-a, koji vam je izdala Financijska agencija, ili preko tokena vaše banke. Bez obzira koju opciju logiranja koristili, ukoliko vam se automatski ne otvara novi prozor za unos podataka, pritisnite na „ovdje“ kako biste ručno otvorili ekran. Ukoliko koristite podatke koje ste dobili u Financijskoj agenciji, upišite svoje korisničko ime i lozinku u pripadajuća polja te broj tokena i jednokratnu zaporku koju imate ako koristite čitač kartice.
Potvrdom vjerodajnice ulazite u sustav e-Građani i svoj Osobni korisnički pretinac.
SVE NA JEDNOM MJESTU
Osobni korisnički pretinac svakom građaninu koji ima važeći OIB omogućava primanje osobnih poruka iz javne uprave, tijek postupaka te osobne statuse i pregled, upravljanje i pohranu istih. Obavijesti o isteku osobnih dokumenata kao što su osobna iskaznica, putovnica, vozačka dozvola ili registracija vozila, o pravima iz mirovinskog i zdravstvenog osiguranja, početku blokade i deblokade računa, ali i o cijepljenju kućnih ljubimaca doći će vam u Osobni korisnički pretinac te vas na vrijeme podsjetiti o obnavljaju istih.
Svakako najbitniji dio sustava su elektroničke usluge koje svojim korisnicima omogućuju nabavu potrebnih dokumenata bez da osobno odu u javnu ustanovu i čekaju u redovima. Korištenjem sustava e-Građani tako su vam sa svega par klikova mišem dostupni elektronički izvodi iz matične knjige rođenih, vjenčanih ili knjige državljana i zapisi uvjerenja o prebivalištu, boravištu i vlasništvu cestovnih vozila. Možete i predati zahtjev za izradu putovnice i vozačke dozvole. Što se tiče djece, ovim putem ih možete prijaviti ili upisati u maticu rođenih, prijaviti prebivalište novorođenog djeteta, ali i izvršiti uvid u ocjene svog djeteta u školi.
Sa zdravstvene strane, sustav vam omogućuje pregledavanje recepata koje ste realizirali u ljekarnama u posljednjih šest mjeseci ili naručivanje Europske kartice zdravstvenog osiguranja. Ovo je samo dio usluga koje nudi ovaj sustav kojemu je ovo peta godina postojanja. Puni popis nalazi se na službenoj stranici sustava.
Osim pomoću osobnog računala sustav je svojim korisnicima dostupan i preko mobilne aplikacije mPretinac.
UŠTEDE U NOVCU I VREMENU
Koliko je u tih pet godina sustav e-Građani utjecao na živote građana Virovitičko-podravske županije? Sudeći prema iskustvima naših sugovornika, poprilično, i to u pozitivnom smislu.
– Koristim e-Građani jer mi je jednostavnije i vremenski manje zahtjevno od odlaska u npr. policiju ili katastar po papire koji mi trebaju – rekla nam je Virovitičanka Sanja, koja zahvaljujući ovom sustavu najviše koristi e-Dnevnik za učenike i roditelje kako bi provjerila ocjene svoje djece.
Naš drugi sugovornik Antonio L. kao najveću prednost korištenja sustava ističe brzinu i financijsko olakšanje koje osjeti prilikom vađenja dokumenata.
– Biljezi za rodni list koštaju 20 kuna, a sa korištenjem sustava dokument možete odmah isprintati, ili za kunu-dvije u jednoj od ustanova ili obrta koji nude uslugu kopiranja ili, ako imate doma printer, potpuno besplatno – zaključuje naš sugovornik.
Kao koristan sustav prepoznalo ga je 9477 osoba s naše županije
I dok ga neki već naveliko koriste ili će tek početi, velika većina stanovnika naše županije još ne koristi sve pogodnosti sustava e-Građani. Naime, prema podacima dostupnim na stranici Središnjeg državnog portala ažuriranim 1. rujna ove godine, sustav e-Građani trenutno koristi 9477 građana Virovitičko-podravske županije. Oni koji ga koriste naveliko iskorištavaju mogućnosti moderne tehnologije te, s pozitivne strane, potencijalnim budućim korisnicima rade manju gužvu u javnim ustanovama. (www.icv.hr, ea)