U Katoličkoj osnovnoj školi, koja broji 86 učenika, produženi boravak provodi se od samog početka, već četiri godine. Trenutno ga polazi 65 učenika u trima razrednim odjeljenjima: prvi, drugi te kombinirani treći i četvrti razred. – Produženi boravak bio je novost u Virovitici i vjerujem da je jedan dio roditelja upisao svoju djecu u ovu školu upravo zbog njega – ističe ravnatelj Katoličke osnovne škole Mario Večerić, ističući da su roditelji prepoznali produženi boravak kao nešto dobro u ovoj školi.
RAZBILI PREDRASUDE
No, kod pojedinih ljudi i roditelja stvaralo se mišljenje da je to vrijeme u kojem će roditelji ostaviti djecu na čuvanje te su se u ovoj školi morali boriti s predrasudama. – Uspjeli smo razbiti predrasude i dati važnost učiteljicama koje su stručne osobe i rade djecom i nakon redovne nastave – kaže M. Večerić te dodaje da djeca kroz produženi boravak imaju i mogućnost tri obroka u školi. Mjesečno roditelji boravak plaćaju 450 kuna, a 50 % plaća osnivač – Požeška biskupija, koja u slučaju kada roditelji ne mogu platiti snosi sve troškove za učenike 1. i 2. razreda, kojima je boravak obavezan.
Boravak se provodi nakon nastave, od 11.45 pa do 15.15 sati, a po potrebi i ranijem dogovoru, učenici mogu ostati i duže. U produženom boravku djeci se omogućava da zajednički uče, surađuju, ponavljaju gradivo, pomažu jedni drugima… Tu su i različita sudjelovanja na umjetničkim, vjerskim i kulturnim aktivnostima, a kroz njega je lakše realizirati i određene školske projekte te individualno pristupiti svakom učeniku.
– Produženim boravkom kod djece odgajamo maštu, osjećajnost, red u njihovom radu, jer u tom vremenu ne pišu samo zadaće i ponavljaju gradivo, već se i kreativno bave raznim aktivnostima – objašnjava M. Večerić. U produženom boravku učenici, uz tjelesni koji imaju triput tjedno, svakodnevno imaju i različite sportske aktivnosti. Dodatna je to briga za njihovo zdravlje. – Iako su djeca pola dana u školi, vole biti ovdje, jer to nije klasična redovna nastava. Puno je raznih aktivnosti slobodnog karaktera u kojima se djeca pronalaze i vrijeme im brzo prođe. Ne moraju strogo sjediti u klupama, mogu stajati, prošetati, slobodni su, ali netko stručan pazi na njih i radi s njima – objašnjava ravnatelj.
ODGOJ I RAZVOJ SAMOPOUZDANJA
Pozitivan primjer zadovoljstva poludnevnim boravkom je i odaziv učenika 3. razreda budući da tada više nisu obavezni polaziti ovaj program. – Jako sam se iznenadio kada je druga generacija učenika, sadašnji treći razred, gotovo cijeli nastavio ići na produženi boravak. Na tom smo primjeru shvatili koliko je produženi boravak vrijedan i koliko znači roditeljima i djeci. Djeca na boravku nisu samo zato da riješe zadaću pa je neće morati rješavati kod kuće, nego se na njih u tom periodu i odgojno djeluje, kako bi bili gospodari svoje slobodne volje te ju usmjeravali na dobro i kako bi sami kasnije i činili dobro – zadovoljno će ravnatelj.
Osim toga, boravkom se razvijaju i razni talenti i vještine koje se u konačnici manifestiraju na izvannastavnim aktivnostima. Škola ih nudi desetak te se djeca mogu pronaći i u školskom zboru, u kojem imaju 30-ak učenika, dramskoj, plesnoj, recitatorskoj, knjižničarskoj, literarnoj te u „Kad se male ruke slože“ skupini.
UČENJE KROZ IGRU I OPUŠTENU ATMOSFERU
Kreativnošću rješavaju problematično gradivo i uživaju u projektima
Svoje iskustvo rada s nama podijelile su i učiteljice produženog boravka u Katoličkoj osnovnoj školi. – U produženom boravku nastojimo dati pažnju svakom učeniku, potaknuti izražavanje vlastite kreativnosti i originalnosti te potaknuti svijest društvene odgovornosti i kršćanskog nauka – kaže učiteljica 1. razreda Ana Vidović te ističe da se kroz etape produženog boravka učenici uče i samostalnosti i važnosti cjeloživotnog učenja. Ana putem boravka najviše voli provoditi projekte, odnosno razne kreativne radionice te smatra da bi ovaj način rada s djecom nakon redovne nastave trebale imati i druge škole.
– Produženi boravak trebale bi imati i druge škole jer djecu nakon redovne nastave vodi stručna osoba. Osim toga, učiteljica razredne nastave u dogovoru je s učiteljicom u redovnoj nastavi te tako saznaje što djeci ne ide i kako im pritom može pomoći – objašnjava učiteljica Ana, koja na slabijim stranama učenika radi kroz kreativne igre te im tako pomaže u savladavanju potrebnog sadržaja.
Osim organiziranog slobodnog vremena, koje je relativno opušteno, produženi boravak ima i svoj obrazovni dio. On traje maksimalno 45 minuta. – U obrazovnom djelu učenici po potrebi pišu domaće zadaće, ponavljaju i vježbaju usvojeni nastavni sadržaj i vrlo često uče kroz igru i timski rad i to sve pod vodstvom učiteljice – objašnjava nam učiteljica 3. i 4. razreda u produženom boravku Josipa Burušić, koja je kao i svaka učiteljica u produženom boravku kreator svakodnevnog rada te prateći nastavni plan i program samostalno određuje zadatke i aktivnosti koje će s učenicima provoditi.
Za rad u produženom boravku vrlo je važna suradnja s ostalim djelatnicima škole, ponajprije s učiteljicom u nastavi, kaže, a zatim i s drugim učiteljicama u produženom boravku, no vrlo je važna i suradnja s roditeljima. – Produženi boravak u našoj školi nije namijenjen samo zbrinjavanju učenika, već im je omogućen svakodnevni rad sa stručnom osobom kroz razne aktivnosti – ističe učiteljica Josipa smatrajući da učenici idu u boravak s voljom i željom, a ne samo zbog roditelja. No, svakako je roditeljima lakše jer također, uz to što njihova djeca imaju stručnu brigu, uče, zabavljaju se i druže, na sigurnom su i zbrinuti za vrijeme njihova rada.
DJECA ODGOVARAJU: ŠTO SE RADI NA PRODUŽENOM BORAVKU?
Mi se igramo i uživamo, a mami i tati je lakše dok smo na sigurnom
Igrati se i učiti, sigurni smo, najbolji je način kako da djeca nakon redovne nastave savladaju neko gradivo. Gotovo nevjerojatno je da danas u Virovitici postoji mogućnost da djeca to rade sa stručnim osobama u svojim školama. Niz pozitivnih stvari veže se uz produženi boravak, koji za sada u Virovitici ima samo Katolička osnovna škola, a uskoro, nadamo se i Nazori i Brlići. Zato smo pitali učenike kako im je na produženom boravku, što rade, čime se bave. Elena Lovrenc učenica je 1. razreda Katoličke osnovne škole.
– Lijepo mi je u boravku jer se tu igramo, učimo, idemo van i imam jako puno prijatelja – kaže Elena te nam odaje da joj je zbog „memorija“ i drugih igri puno bolje u školi i boravku nego u vrtiću, u koji je išla do jeseni. Osim toga, Elena nam je rekla da joj se sviđa i to što se igraju i usput uče. Da je to dobra kombinacija, dokaz su odlične ocjene. Jednako dobra učenica je i Kiara Kovačić, koja ide u 3. razred. Iako joj produženi boravak nije obavezan kao Eleni, odabrala ga je uz potporu roditelja jer joj se ondje jako sviđa.
– Idem u produženi boravak jer mi je tamo zabavno i jer je mami i tati lakše dok rade. U boravku riješim i zadaću pa ne moram doma, a radimo i puno kreativnih i zanimljivih stvari, igramo se i zabavljamo – kaže Kiara koja ima sve petice jer, kako kaže, puno im pomognu učiteljice koje im u boravku objasne sve što im nije bilo jasno na nastavi.ž
PRODUŽENI BORAVAK U JOŠ DVIJE OSNOVNE ŠKOLE
U „Brlićima“ i „Nazorima“ produženi boravak već od sljedeće kalendarske godine
Dobar primjer Katoličke osnovne škole uskoro će slijediti još dvije virovitičke osnovne škole. Naime, u Osnovnoj školi Vladimir Nazor Virovitica za organizaciju produženog boravka zainteresiran je 41 učenik, od toga 21 učenik 1. i 2. razreda te 20 učenika 3. i 4. razreda. U Osnovnoj školi Ivane Brlić-Mažuranić zainteresirano je ukupno 36 učenika, od toga 22 učenika iz putničke smjene te 14 učenika gradske smjene. Rezultati su to provedene ankete o zainteresiranosti roditelja učenika od prvog do četvrtog razreda za organizaciju produženog boravka, koju su provele škole u suradnji s Gradom.
– Osnovna škola Vladimir Nazor i Osnovna škola Ivane Brlić-Mažuranić, kojima je osnivač Grad Virovitica, provele su anketu o zainteresiranosti roditelja učenika od prvog do četvrtog razreda za organizaciju produženog boravka. Škole imaju tehničke preduvjete, odnosno slobodnu učionicu za provedbu produženog boravka, kao i mogućnost spremanja obroka za korisnike, odnosno za učenike u boravku – rekao je gradonačelnik Ivica Kirin, dodavši kako će produženi boravak donijeti i nova radna mjesta. Naime, prema trenutno iskazanim potrebama u svakoj će se školi zaposliti dva učitelja/ice razredne nastave.
Cijena produženog boravka je oko 1.000 kuna mjesečno po učeniku, od čega Grad Virovitica planira sufinancirati 60 % pa će roditelji plaćati produženi boravak 400 kuna po djetetu. Program produženog boravka je u izradi. Na redu je nadležno Ministarstvo koje na plan mora dati zeleno svjetlo, a ako Grad dobije suglasnost, produženi boravak u „Brlićima“ i „Nazorima“ mogao bi s radom krenuti sljedeće kalendarske godine.
Sanjica Samac, ravnateljica OŠ Vladimir Nazor
U našoj školi već smo nekoliko puta do sada proveli anketu zainteresiranosti roditelja za produženim boravkom djece u školi i interes je uvijek bio velik. Stoga, posebno nam je drago što su se osigurala sredstva za njega. Znamo da to Gradu nisu mali troškovi, no roditeljima će to biti velika pomoć. Čekamo odluku nadležnog Ministarstva na program, a mi planiramo roditeljima ponuditi boravak djece od 6.30 do 18 sati te će u tom periodu roditelji po potrebi moći ostaviti odnosno doći po dijete. Ujedno, djeci će biti osigurani topli obroci, međuobroci, a boravak podrazumijeva i pisanje zadaća, odmor, slobodne i odgojno-obrazovne aktivnosti. U objema školama, matičnoj i područnoj, interes je velik, zainteresiran je ukupno 41 učenik.
Ivica Tomljanović, OŠ Ivane Brlić-Mažuranić
Već dugo godina postoji interes roditelja za produženim boravkom u našoj školi. Ovo je još jedan važan korak za ulaganje u obrazovanje i drago nam je što se Grad odlučio na tako važan potez. Kao škola osigurali smo prostor i kadar, spremni smo za rad i ponudit ćemo produženi boravak učenicima razredne nastave, u okviru nadstandarda. Kao i ostali, čekamo suglasnost nadležnog Ministarstva na predloženi program. Za produženi boravak kod nas zainteresirano je 36 učenika, 22 učenika iz putničke smjene te 14 učenika iz gradske smjene. (www.icv.hr, žđl, mlo, Foto: Ž. Đaković Leš)
[g-gallery gid=”490948″]