Entuzijasti i ljubitelji automobila od starih modela stvaraju zvijeri za natjecanje
Na pisti između Rušana i Detkovca, stazi dugoj 402 metra, nedavno je pred nekoliko tisuća gledatelja održana ulična utrka, pravi auto-moto spektakl. Tzv. street race poznatiji je u javnosti kao utrka ubrzanja, prilagođena da u njoj mogu sudjelovati vozači koji svoja vozila, automobile, džipove, karavane, kombi vozila i motore koriste u svakodnevnom životu. Osim utrka gledatelji su mogli vidjeti i umjetnost “paljenja guma” demonstriranu “pilama” te povlačenje konopa. Realno govoreći “uništavanje” guma obično je posljedica driftanja oko staze. Međutim, postoji više načina za poderati gume i lako ispuniti zrak s dimom, a jedan od njih je i vrtnja kotača na mjestu. Natjecanje u povlačenju konopa izvodi se na još zanimljiviji način, a glavne uloge u cijeloj toj priči imaju naravno stražnji pogon, mnogo “konjskih snaga” i debeli setovi guma.
POKAZALI KAKO SE DRIFTA
Povodom utrke održane u Rušanima svoje dojmove s nama je podijelio Bojan Miletović, vlasnik autoservisa, čovjek bez kojeg ove utrke vjerojatno ne bi niti bilo. On je bio jedan od sudionika i pravi je majstor tog auto hobija, čiju su pojavu na startu svake utrke gledatelji nagrađivali velikim pljeskom.
– Za sve ovo potrebno je puno truda, a bilo bi lijepo da ovakvih događanja bude i više. Vjerujte mi, ovakvih auto-moto priredbi u Hrvatskoj nema mnogo. U većim i bogatijim sredinama obično se sve svodi samo na utrku, ali, eto, mi smo uspjeli pokazati i kako se “pale gume”, kako se drifta, jer smatram da je to gledateljima uvijek jako zanimljivo. Ove godine, u rujnu, nadamo se ponoviti ovaj spektakl – najavljuje B. Miletović zadovoljan cijelim spektaklom.
Organizirati street race zahtjevno je, a pomoć Općine i drugih sudionika pritom je iznimno važna.
– Prije svega zahvaljujem Općini Gradina i načelniku Marku Ajčeku koji se zaista potrudio oko ovog događaja, a to uključuje organizaciju čišćenja ceste te sigurnosnu prijavu policiji, bolnici i vatrogascima koji su bili prisutni za vrijeme utrke tako da je sigurnost bila na visokoj razini – ističe naš sugovornik.
Jedan od zaljubljenika u automobile od malih nogu je i Dražen Bradarić iz Cabune. Redovito posjećuje lokalne, ali i šire organizirane street race utrke na 402 metra.
– Počeo sam raditi u trgovini autodijelova i od prošle godine postao vlasnik jednog automobila i to isključivo za utrke, jer nakon svih preinaka koje sam napravio na njemu nije za registraciju – kazao nam je Dražen.
OD PENZIONERSKOG AUTIĆA DO ZVRKA
Objašnjava da, što se tiče samih preinaka na vozilu, postoje tri skupine. Prva je ujedno i najjednostavnija.
– To su serijski „jaki” automobili pa nema prevelike potrebe za nekim preinakama i ulaganjem. Druga bi bila, na primjer, kad imate serijski automobil u koji je potrebno ipak uložiti malo truda i novca da se iz originalnog motora izvuče što više snage kako bi vozilo moglo biti konkurentno na pisti. To bi otprilike značilo malo poraditi na ispuhu (izbaciti katalizator, od standardnog auspuha napraviti protočni) te usisu (staviti sportski filter zraka koji omogućuje veći protok zraka u motor) te poraditi i na ubrizgavanju – objašnjava D. Bradarić.
Za treću skupinu vozila kaže kako je i najzanimljivija. Obični automobil u tom slučaju doživi toliko preinaka da ima više novih nego starih dijelova. Dražen ima iskustva na vlastitom vozilu. Od malog “penzionerskog” autića napravio je, kaže, pravi “zvrk”.
“MUNJEVITA” CORSA
– U pitanju je Opel Corsa, 1999. godište, s tvorničkim 1.0 benzincem od 54 konjske snage. Samo neke od preinaka koje su rađene na njemu su potpuno novi i širi ovjes, tvrđi i čvršći, jer je ubačen s Opel Kadeta GSI. Motor i mjenjač ubačeni su iz Opel Calibre 2.0 16v sa 150 konjskih snaga, koji s nekim sitnim preinakama možda izvlači i koje „kljuse” više. To dokazuju i nedavne utrke u kojima je Corsa bila brža i od automobila s oko 200 konjskih snaga – ponosno kaže naš sugovornik, te dodaje da to zacijelo zvuči jednostavno i zabavno, ali da je za takav pothvat potrebno mnogo vremena, truda, znanja, i – nešto malo novca.
– Za većinu dijelova potrebnih za sastavljanje jednog takvog vozila se koriste se oni rabljeni, odnosno dijelovi sa drugih vozila, jer se na taj se način može uštedjeti na novcu. A u krajnjem slučaju ako se ne može naći polovni dio, onda se nabava riješava u specijaliziranim trgovinama autodijelova u kojoj i sam radim – objašnjava Dražen.
Dražen, koji ulaže puno truda u svoj hobi, smatra se još “zelenim” u nekim izazovima.
– Za neke dečke koji se tim poslom bave više od dvadeset godina to je užitak i hobi. To je dokaz da taj hobi ili sport ne poznaje dobne granice. Meni je osobno žao što na takvim natjecanjima i susretima za volanom nema djevojaka. Mislim da bi taj prizor bio lijep i zanimljiv – smatra ovaj zaljubljenik u automobile.
Što se Rušana tiče, zadovoljan je, kaže, što su posjetitelji došli u velikom broju i što su im vozači pokazali. Zadovoljan je posjetom, ali i sretan što gledateljima može pokazati nešto što se u našem kraju rijetko viđa. Napominje kako na ovakve susrete sudionici dolaze srcem a ne interesom.
– Budući da smo mala sredina i ako mogu biti slobodan pa reći, jedna većinom siromašna sredina, lijepo je da nas ima nekolicina koja se pomalo izdvaja i animira publiku koja se okupi u zavidnom broju. Dokaz tomu je i ova utrka u Rušanima, gdje ni najavljeni pljuskovi, a na kraju i žega koja je nastupila, nije omela djecu, žene i muškarce da se okupe u tolikom broju – smatra D. Bradarić, te kaže kako od srca zahvaljuje svima koji su sudjelovali. Poručuje da u ovom hobiju nema zarade, a nagrade su najbolje: dobar provod, sklapanje novih poznanstava i prijateljstava koje će još dugo držati vrući oktani.
Gledatelji su imali prilike osjetiti i opojni miris oktana iz ljubimaca na dva kotača. Jedan od sudionika bio je i Virovitičanin Matija Bratranek:
– Iako je utrka održana u Rušanima, gledatelja je bilo zaista puno i došli su sa svih strana što je bilo od velike važnosti za ovakav događaj. Osobno sam prezadovoljan organizacijom, sve u svemu bilo je super. Da su napravljene klase i za motore bilo bi još i bolje jer ovako smo vozili samo pokazno no ipak, ljudima smo pokazali kako izgleda i moto utrka. Vjerujem da će sljedeća ovakva priredba biti na još većoj razini a svakako bi bilo dobro da se takav spektakl organizira i u Virovitici – rekao je M. Bratranek
Inače Matija je ponosni vlasnik Suzukija GSX-R600 K8 (2008. god) jačine 125 “konjskih snaga”:
-Na motoru je uglavnom sve serijala ali ima i nekoliko preinaka. Ubačen je sportski filter zraka – K&N koji je tokom godina postao sinonim za sportske filtere zraka i povećanje performansi motora.
Katalizator je uklonjen, a “ubačen” je kompletan TC-5 karbonski slip-on auspuh (Serdarevic). Plašt i zaštitna kapa načinjeni su od karbona, a obujnice i nosač od titana. Osim što je prekrasnog izgleda odlikuje ga i vrlo mala težina – zaključio je M. Bratranek.
(www.icv.hr, ts, foto: M. Rođak)
[g-gallery gid=”469834″]